Hur kan man med enkla medel få människor att göra bättre val? Ämnet kallas för nudging, en filosofi som handlar om hur man gör det lätt för folk att göra rätt. I detta avsnitt av Passion för kommunikation läggs fokus på hur kommunikatörer kan använda sig av denna snällare version av manipulation. Gästar gör ekonomijournalisten Alexander Norén som skrivit boken “Nudge – så funkar det!“.
Alexander Norén är ekonomijournalist och många känner igen honom från hans roll på SVT. Efter att ha intervjuat 2017 års nobelpristagare i ekonomi, Richard Thaler, professor inom beteendeekonomi och en förgrundsfigur inom nudging, beslutade han sig för att skriva en bok om ämnet. Nudging, eller “knuffning”, handlar om att utforma valsituationer på ett sätt som hjälper oss att välja såsom vi skulle gjort om vi varit lika rationella som traditionella ekonomers schablonbild av människan utan att för den skull begränsa vår valfrihet.
Ur innehållet
Poddavsnittet “Nudging – så funkar det!” handlar i stora drag om:
- Bakgrunden till etableringen av beteendeekonomi och nudging
- Konkreta exempel på hur nudging appliceras i praktiken
- Den hårfina gränsen mellan nudging och manipulation
- De fem metoderna inom nudging
- Förval
- Sociala normer
- Menyordning
- Transparens
- “Gör det enkelt”