I allt fler svenska hem finns smarta högtalare som vi kan be göra lite allt möjligt; släcka lamporna, spela musik eller varför inte läsa godnattsagor för barnen? ICA är först ut i Sverige med sin egna digitala röstassistent Monica som ska hjälpa oss med matinköpen. Vår gäst, Ariella Rotstein, CO-lead på ICAx, är här för att prata om utmaningarna med att ge Monica en ICA-personlighet och att göra henne tillräckligt smart.

Ariella Rotstein är CO-lead på ICAx vilket innebär att hon är med och driver den innovationshub inom ICA. Detta är ett initiativ där de arbetar för att utforska och experimentera för att hitta nya affärsmöjligheter. Företagets nya röstassistent Monica är en produkt utav detta, något som ligger Ariella varmt om hjärtat eftersom det är en av de första nya tjänsterna de har släppt inom ICAx.

Ur innehållet

Poddavsnittet “Monica – ICAs digitala röstassistent” handlar i stora drag om:

  • Bakgrunden till Monica
  • Olika användningsområden och feedback från kunder
  • Resan mot det digitala köpet
  • Röstassistenten – är den till för alla?
  • Trender utanför Sverige
  • 3 tips till dig som vill sätta igång med röstassistent i sin verksamhet

Bakgrunden till ICA:s röstassistent Monica

Ariella berättar att de huserar på Googles plattform eftersom det är de som har lanserat röststyrning på svenska. När ICA först släppte tjänsten i augusti kunde användare ladda ned Googles assistant-app och där be att få prata med Monica. I oktober släpptes även det svenska språkalternativet i smarta högtalare och numera kan man även interagera med Monica genom dessa i hemmet.

Tanken är att den ska kunna hjälpa dig med det du vill, förklarar Ariella. Vi är så vana nu att använda skärm och skriva in sökord men faktum är att vi kan prata 150 ord i minuten medan vi endast kan skriva 40. I takt med att röstassistenterna utvecklas och blir allt mer effektiva kommer det helt enkelt att bli ett smidigare sätt. Ett annat användningsområde då en röstassistent kommer väl till hands är då man inte kan använda händerna, något som är värdefullt när man exempelvis kör bil eller lagar mat och är kladdig om fingrarna.





Avsnitt 57– “Monica – ICAs digitala röstassistent”

Avsnittet är ca 32 minuter långt

Om Passion för kommunikation

I Cisions podcast Passion för kommunikation bjuder vi i varje avsnitt in en specifik gäst som är specialist inom sitt område. Det bjuds på tips, trendspaningar och intressanta samtal. I varje avsnitt är Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision Skandinavien och Åsa Melin Mandre, PR-konsult på Greenhill Relations med i studion. Gemensamt för alla gäster, Alex och Åsa är att de alla delar en passion för kommunikation.


Monicas användingsområden och feedback

De förmågor Monica har just nu är att man kan lägga till och ta bort i inköpslistan samt be om recept. Det är en MVP (Minimal Viable Product) eller Beta så tillvida att de i nuläget testar olika funktioner, utvärderar sin affärsmodell och riktar sig till early adopters samtidigt som de testar buggar och justerar i kod. Ariella betonar hur de letar efter oförmågor hos Monica och broderar ut utmaningarna med att tolka tal eftersom vi ofta är mer vaga och nyanserade i tal än i skrift då vi väljer ett sökord som vi vill söka efter.

De har ungefär 1 000 användare i veckan, det är fortfarande en ganska liten användarbas men en bra testgrupp som löpande ger feedback på hur de kan optimera sin produkt. Feedbacken är oftast positivt och Ariella upplevera att det finns en förståelse för att detta är nytt. Användarna tycker om att testa röstassistenten för att se vad hon kan och inte har lärt sig ännu. De ser att ungefär 60 % använder det för att lägga till varor i inköpslistan och 30 % gör det för receptförslag.

I podden demonstreras olika röstkommandon på Monica och vi får bland annat höra hur hon efterfrågar mer konstruktiv kritik när hon får höra att hon är kass. Arielle förklarar hur de har arbetat hårt med att ge Monica en tonalitet och ett språkbruk som får henne att återspegla varumärket ICA som hon representerar.

Resan mot det digitala köpet

ICA X-initiativet är ett led i att bli ett mer innovativt företag och detta är ett resultat av detta. Samtidigt har de sett till vad som händer på markanden och vilka framtidstrender som förutspås och utifrån detta har de landat i att röst kommer att växa sig starkare och där vill de vara med. Dessutom har de identifierat en stor nytta och ett behov av detta, kunden vill att det ska gå effektivt och enkelt med vardagsplaneringen.

Trion diskuterar hur långt borta en helt digital kundresa är där man talar in sin inköpslista i samråd med Monica och därefter ber henne att beställa allt från e-handeln. Ariella medger att det är dit de strävar och att tekniken i mångt och mycket redan stödjer detta. Utmaningen ligger i att göra det möjligt att vara specifik med sina beställningar, om man ber Monica att lägga till smör räcker det kanske på en inköpslista man tar med till affären men för att lägga det direkt i den digitala varukorgen krävs att man är mer specifik. Vill man ha vanligt smör, extrasaltat smör, Bregott eller något annat märke?

Vem kan utveckla en röstassistent?

Man behöver absolut inte vara av ICA-storlek för att skapa en röstassistent åt sin verksamhet, fördelen är att man redan har en existerande plattform i Google som man agerar på. För ICA har det till stor del inneburit att utforska den och förstå hela flödet av dialogen. Det kan låta märkligt eftersom vi använder det talande språket till vardags men i ett sammanhang där man på förhand ska tänka ut vilka frågor som kan komma att ställas och hur röstassistenten ska reagera på det, däri ligger utmaningen.

Det är lätt att tänka ut hur den ska agera när den ska lägga till saker i inköpslistan. Det blir svårare när den ska svara på ”Har du familj Monica? Var bor du någonstans?”. Alla dessa kringliggande frågor som vi tycker är kul att skämta med för att testa – där måste man utforska hur den dialogen ska fungera.

Hur ser det ut utanför Sverige?

ICA X har tittat mycket på USA som har kommit långt inom detta fält, mycket på grund av att rösten har funnits på engelska sedan länge. De senaste åren använder man 60 % i bilen och 40 % i hushållet och det visar var behovet av röststyrning finns. Eftersom du inte kan använda händerna när du kör bil blir det smidigare att prata helt enkelt. De främsta användningsområdena har traditionellt varit musikförfrågningar, generella frågor om exempelvis väder samt inköpslistor. Ganska långt ned kommer den faktiska handeln men det går hand i hand med att utvecklingen inte har hunnit med där ännu.

3 tips till dig som vill sätta igång med röstassistent i sin verksamhet

  1. Var nyfiken – börja testa och utforska!
  2. Tänk igenom hur kopplingen är till ens varumärke – vilken funktion ska det fylla och på vilket sätt ska man få fram sitt varumärke genom detta?
  3. Tänk tillsammans, ta learning av de som redan har kommit en bit på vägen och försök inte uppfinna hjulet själv. Det finns inspiration att hämta!