Polischefen Andreas Zehlander, kanske mer känd som Linkedin-polisen, har på kort tid blivit större än sin arbetsgivare på plattformen och rankas i det absoluta toppskiktet inom sin bransch globalt. Hör honom dela med sig om sina tankar kring varför polisen ska vara i sociala medier och ge tips på hur man kommer igång med Linkedin.

Andreas är gruppchef i Polisen Medelpad till vardags men ännu mer känd som Linkedin-polisen. Fröet till hans engagemang på plattformen kom från att han var ordförande i en kampsportsklubb i Sundsvall där han bor. De skulle få nyanlända att integreras i samhället och de tänkte att det var en bra idé att de gjorde det genom att komma och träna med dem samtidigt som medlemmarna fick lära känna de nyanländas kultur. Andreas ville inte hålla på med Facebook eftersom han inte gillade den dåvarande tonen på Facebook för två och ett halvt år sedan.

Jag hittade en annan app i telefonen, den var blå och så stod det in på den

Ur innehållet

Poddavsnittet “Linkedin-polisen Andreas Zehlander” handlar i stora drag om:

  • Inlägget som var början till allt
  • Kombinationen mellan polisyrket och kommunikatörsrollen
  • Samarbetet med polisens kommunikationsenhet
  • Andreas egna mål med Linkedin
  • 6 knep för att lyckas på plattformen

Vem vill springa ifrån en polis?

Efter några trevande försök i sociala medier tog det fart när några kollegor till Andreas ville ge sig ut och springa iförda polisvästar. De bestämde sig för att dra detta ett steg längre och uppmana allmänheten att följa med – dels för att bjuda in till gemenskap och träning men även för att få en naturlig mötesplats där allmänheten kunde ventilera sina åsikter och funderingar med polisen

De landade i att börja kommunicera ut detta för nå ut till medborgarna via Polisens Facebooksida, något Andreas verkligen motiverades av. Han kontaktade Polisens kommunikationsenhet för fotografering och publicering av den text Andreas på förhand hade knåpat ihop – ”Vem vill springa ifrån en polis?”

Trots att jag visste att jag var helt kass som kommunikatör visste jag att det här skulle funka – och det gjorde det.

Inlägget fick över 200 000 visningar, en kvällstidning hörde av sig och ville göra ett reportage och informationsenheten meddelade att servrarna gick varma och undrade vad det var som hade hänt. Med detta i bagaget valde Andreas att ge LinkedIn en chans till efter att tidigare förkastat plattformen – han importerade de kontakter han hade i telefonen till plattformen och hade helt plöstligt 100-150 kontakter.

Med detta nätverk fick han dessutom ett helt nytt flöde och som av en händelse hittade han ett inlägg om en Linkedin-frukost i Sundsvall som han valde att gå på för att lära sig mer om plattformen. På den vägen bar det.

Att vara kommunikatör på fritiden

I dag förstår Andreas att uppdraget de har är att alla är ambassadörer för deras yrke. I det kommer kommunikation per automatik – det står inte kommunikation på anställningsbeviset men det ligger hos alla att kommunicera än mer än de gör idag.

Var är alla medborgarna? De är inte på gatan och tittar på polisbilen där vi kör omkring utan de är faktiskt i telefonerna. Om medborgarna är i telefonerna ska vi också vara det, tycker jag.

När du fyller i var du arbetar dyker varumärket automatiskt upp i ryggen på en och indirekt representerar du alltid den organisation du jobbar åt, något många inte alls har förstått, menar Andreas. Han har lärt sig hur man ska hantera det längs med vägen men ser inga problem i det eftersom han är ute efter att lyfta varumärket Polisen.

Från början var syftet att öka den digitala närvaron för Polisen bland medborgarna men i takt med att genomslaget blivit allt större har även hans namn kommit i fokus eftersom det är han som är avsändare. Vem är den där Andreas Zehlander som plötsligt syns överallt? Det blir både Polisen och Andreas att ha i åtanke, två varumärken att vårda och stärka parallellt.

Samarbetet med polisens kommunikationsenhet

Det finns kommunikationsinstanser på olika nivåer inom polismyndigheten och Andreas förklarar att han har pratat med dem allihop. Han har inte bett någon om lov för att få sätta igång sina digitala initiativ men det är inte heller någon som har bett honom att sluta och därför har han kört på av god vilja.

Det verkar ha slagit väl ut, Andreas fick nyligen träffa kommunikationsdirektören för polisen över en kopp kaffe för att prata igenom den digitala resa han har gått igenom. Allt hänger ihop, menar Andreas. Kommunikation, den interna kulturen, ledarskap, medarbetarskap och budgetar hänger ihop för att det ska funka.

Om inte jag tycker att det är kul att gå till jobbet, då kommer jag inte heller kommunicera positivt om den, om jag ens kommer att kommunicera över huvud taget.

Tävlingsinstinkten motiverade honom att bli bäst på Linkedin

Andreas berättar att han är väldigt tävlingsinriktad och när han märkte att man kunde mäta framgång på Linkedin fick han genast blodad tand. Målet var att fylla nätverket och att bli bäst, något man kan mäta genom Social Selling Index.

Social Selling Index (SSI) är en ranking av hur pass bra du säljer ditt varumärke. Det handlar om hur du engagerar dig i verktyget och Andreas började kontinuerligt följa upp hur väl det gick för hans profil. Målet var i början att ha 500 kontakter innan 2017 var slut. Det blev lite mer, han sprängde den gränsen efter 3 månader. Efter 6 månader nådde han topp 1 % globalt inom genren Law Enforcement, något som möjliggjordes av en ständig vilja att bli bättre och bredda sitt nätverk.

Idag har han släppt det, han fick sina 30 000 kontakter och han nådde den målbild han hade satt upp. För Andreas var det ganska lätt eftersom han resonerar att hans målgrupp är alla eftersom han genom sitt yrke ville nå medborgarna.

Andreas knep för att lyckas på Linkedin

  1. Profilen

Du ska ha en bild som visar den bästa versionen av dig själv, du ska känna dig nöjd och den ska vara tagen ganska nära så att man ser ditt ansikte. I bilden har Andreas valt sitt varumärke i bakgrunden med polisens logga. Om du jobbar med tåg kan det vara en idé att ha ett tåg i bakgrunden – något som sticker ut och signalerar vad du är verksam inom.

  1. CV och tidigare erfarenheter

Jätteviktigt så att man ser vad man gör för något och kan bilda uppfattning om huruvida du är en person de vill ta kontakt med eller inte. Fyll på CV:t kontinuerligt med det du känner är relevant för ditt nuvarande liv. Om du kan koppla familjelivet till yrkeslivet kan det finnas en poäng att inkludera det – i annat fall kan du lämna det utanför på Linkedin.

  1. Skaffa kontakter

Du kan sortera sökningarna för att filtrera fram rätt personer för dig. Genom att först söka på VD, sedan tratta ned det till VD i Stockholm och därefter avgränsa dig till din bransch kan du därefter börja initiera kontakt med de personer du vill bilda relationer med.

  1. Inlägg/Uppdateringar

Om du vill synas genom att publicera tankar, åsikter och betraktelser är det fritt fram. Samtidigt är det inte det enda sättet att kommunicera. Du kan vara aktiv genom att gilla andras inlägg, lyfta det med delningar och kommentera pågående diskussionstrådar.

  1. Artiklar ger mycket sämre genomslag.

Du kan välja att publicera såväl artiklar som inlägg där en artikel kan vara en betydligt längre text som publiceras på plattformen. Däremot syns den hela tiden på din profil och har ett egenvärde då folk klickar sig in på din profil där de snabbt kan hitta artikeln du har spridit.

När situationen dyker upp kommer ofta rubriken naturligt för Andreas. Han börjar skriva så som han tänker och gör det ofta så fort tanken dyker upp. Risken finns, menar Andreas, att om man väntar en dag för att slipa på sina formuleringar försvinner även känslan man befann sig i när man fick idén.

Du ska inte skriva efter vad du tror att andra vill höra – skriv vad du själv känner och bottnar i.




Avsnitt 51– “Polisen som gör succé på Linkedin”

Avsnittet är ca 43 minuter långt

Om Passion för kommunikation

I Cisions podcast Passion för kommunikation bjuder vi i varje avsnitt in en specifik gäst som är specialist inom sitt område. Det bjuds på tips, trendspaningar och intressanta samtal. I varje avsnitt är Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision Skandinavien och Åsa Melin Mandre, PR-konsult på Greenhill Relations med i studion. Gemensamt för alla gäster, Alex och Åsa är att de alla delar en passion för kommunikation.