Den stora megatrenden – hållbarhet
De största trenderna är inte nya men den stora megatrenden är fortfarande hållbarhet, en fråga som är stor även i det övriga samhället. Dels handlar det om att börsbolag över en viss storlek har fått krav på sig att hållbarhetsrapportera sedan 2017. Det är andra året som de har varit skyldiga att göra detta men många gjorde det redan sedan innan så lagstiftningen medan andra har fått göra det för första gången med varierande ambitionsnivå.
Något Maria lyfter som en tydlig skillnad de senaste åren är att hållbarhetsdelen har börjat integreras mer i den övriga rapporten istället för att vara en separat bilaga som det varit tidigare. Genom att integrera det finansiella och det icke-finansiella kan man skapa en berättelse som täcker båda sidorna.
Hållbarhetsmålen – vad är det för mått?
Det kan till exempel vara utsläpp av koldioxid, menar Maria.. Vissa bolag går så långt att de har transformativa mål, det vill säga mål som påverkar hela affärsmodellen och är så pass långtgående att det formaterar om verksamheten, förklarar Maria och berättar att konsumentbolagen ligger längre fram eftersom de har mer kontakt mer slutkonsument och därför får det tydliggjort vad de måste leva upp till för att behålla lojala kunder.
Vad regelverket säger är att man ska informera om vissa områden. Då ska man informera om vilka policiy-dokument man har på de här områdena, resultatet av dessa och gärna ha resultatindikatorer på hur arbetet går. Det finns ingen lag som säger att man måste ha nyckeltal på det, men det är ju bättre att man har det. Att bara visa upp vad man gör utan att visa vilken påverkan det har blir lite av ett slag i luften
Den stora utmaningen kring årsredovisning och hållbarhet
Det mest utmanande för närvarande inom hållbarhet är att man har tagit sig an lagen och rapporterar enligt uppsatta direktiv (miljö, sociala förhållanden, personal, respekt för mänskliga rättigheter och arbete mot antikorruption). Sen ska man dessutom presentera en affärsmodell och hållbarhetsrisker kopplade till affärsmodellen. Vad många gör är att de betar av kraven utan att gå hela vägen och redovisa hur tjänster och varor i förlängningen kommer att stå sig om de har stor påverkan på miljön.
Digitaliseringen – en ständig utmaning
Digitaliseringen påverkar företagens affärsmodell i grunden men rapporteringen, det vill säga hur man presenterar sin årsredovisning, verkar vara splittrad där det ungefär är lika många bolag som har valt att göra en digital årsredovisning de senaste 10-15 åren. Det händer inte mycket men å andra sidan känner vi ett ökat intresse, berättar Maria. Det är fler som frågar, det är fler som känner att eftersom affärsmodellen är så digital känns det omodernt att rapporteringen inte är det.
Maria poängterar att hon, med digital utgåva, menar en HTML-baserad version som kompletterar den pdf som alla har på hemsidan. De få som gjorde digitala årsredovisningar för 5-10 år sedan publicerade hela rapporten där men vad de har sett de senaste tre åren är att de har ersatts av kortversioner som bara är en sida där man sammanfattar det viktigaste. Där har de också möjlighet att exempelvis komplettera med en videofilm från bolagets VD, anpassa budskapet till andra målgrupper och på det hela taget utnyttja de möjligheter som finns i detta alternativa format.
Budskapen blir modigare – visionen i fokus
En tredje trend Maria lyfter är att bolagen vågar prata mer vision och vad man egentligen vill åstadkomma med sitt företag. Det handlar dels om att framvagnen blir mer av en berättelse snarare än olika avsnitt som inte hänger ihop men de lånar även teatraliska grepp från filmvärlden. Rent generellt anspelar de på känslor och tar större grepp på vad hela verksamheten kokar ned till. Hon lyfter Swedish Match som ett bra exempel där de, i sin senaste rapport, tagit ett nytt grepp med en tonalitet och ett bildspråk som är anpassat för sociala medier samt en tydlig riktning mot en värld utan cigaretter.
Maria Hanells bästa tips att ta med sig
- Välj det avsnitt som ni tycker är viktigast att utveckla och ta en sak i taget. Det tar mycket tid från många personer vilket gör att man inte kan utveckla allt på samma gång. Välj ut vilket ni vill prioritera och fokusera på det.
- Alla förändringar måste förankras. Se till att göra det i tid innan arbetet hinner gå för långt och man tvingas backa och göra om.