”PR handlar mycket om att förmedla en berättelse, driva förändring och mobilisera människor att agera. Det är en svår konst, men årets vinnare av Cision PR Influencer Award behärskar hantverket utmärkt. Med stor finess når vinnaren ut med sitt budskap genom poddar, krönikor och inte minst Stories på Instagram. Han använder skickligt sin egen digitala närvaro för att nå målen, exempelvis genom att samla över 500 AIK-medlemmar till ett årsmöte i Solna för att få igenom ett skifte av flera nyckelpersoner inom klubben. Årets vinnare firar dubbla guld i år – stort grattis till Simon Strand”

Sedan åtta år tillbaka delar Cision, i egenskap av huvudsponsor till Spinngalan, ut priset Cision PR Influencer Award till årets mest inflytelserike PR-konsult i digitala medier. Alexander Mason, kommersiell chef på Cision, förklarar detta med att mycket på Spinn handlar om allt det byråer och konsulter gör för sina uppdragsgivare. Cision har då valt att istället premiera den enskilda konsult som jobbar bäst med att skapa ett digitalt avtryck. Det gör de genom  att mäta en mängd olika parametrar, däribland antal följare i olika kanaler men även mediesynlighet och vilket engagemang de genererar. Förutom att det är Cision som sätter parametrarna är det inget subjektivt val utan den som placerar sig högst är den som vinner priset.

Ur innehållet

Poddavsnittet “Simon Strand – konsten att mobilisera och engagera” handlar i stora drag om:

  • Styrelseskiftet i AIK Fotboll
  • Mobiliseringen efter Almedalen
  • Simons syn på PR-konsulters förmåga att påverka
  • Kraftfull kommunikation utgår från vågade handlingar
  • Simon Strand slutar som PR-konsult
  • PR-branschens kommande utmaningar

Styrelseskiftet i AIK Fotboll

Simon berättar själv om processen kring mobiliseringen för styrelseskifte inom AIK Fotboll och förklarar att det var väldigt komplext, som det ofta är när det finns politiska dimensioner med och många olika aktörer inblandade. Eftersom Simon är AIK:are sedan länge och har varit aktiv i och kring klubben på olika sätt genom åren kände han i vintras att han var tvungen att göra något eftersom en enligt honom rutten kultur hade letat sig in i klubben där klimatet för anställda och förtroendevalda hade blivit dåligt. Det fanns många runtom som förpestade situationen och gjorde det otacksamt att vara verksam i AIK. Han menar att den sittande styrelsen till viss del var en del av problemet och inte gjorde tillräckligt för att ta itu med problemen och började därför med att skriva en text för att lyfta problematiken som fick väldigt stort genomslag. Initialt anfördes inga krav om att förtroendevalda skulle bytas ut eller något liknande, han avvaktade och observerade för att se om det visades några tendenser till att börja ta tag i problemet.

När det inte gjorde det och årsmötet närmade sig skrev han en ny text där han förklarade att han, om han lyckades samla 500 personer som lovar att gå på årsmötet och rösta för förändring, kommer att presentera ett alternativt styrelseförslag. Inom mindre än ett dygn hade han lyckats samla ihop dessa 500 underskrifterna och de kommande dagarna slet han med att fortsätta driva opinion parallellt med att han även komponerade ihop ett alternativt styrelseförslag. Till slut lyckades det, 924 personer kom till årsmötet som flyttades till Solnahallen varav ungefär 700 röstade på Simons förslag.

Alexander Mason förklarar varför just Simon vinner i år:

Simon är oerhört bred i alla sina kanaler, aktiv på många olika plattformar och just i år fick han även väldigt mycket uppmärksamhet i traditionella medier. Till årets pris hade vi även ett specialmoment som vi vägde in, nämligen stories, där jobbar han väldigt frekvent och bra. Om man bara ser till antal följare ligger Simon runt 10:e plats på de flesta plattformarna men när vi kollar på engagemang placerar han sig väldigt högt. Hans relativt fåtaliga skara är väldigt engagerad och han är väldigt bred.



Avsnitt 55– “Simon Strand – konsten att mobilisera och engagera”

Avsnittet är ca 35 minuter långt

Om Passion för kommunikation

I Cisions podcast Passion för kommunikation bjuder vi i varje avsnitt in en specifik gäst som är specialist inom sitt område. Det bjuds på tips, trendspaningar och intressanta samtal. I varje avsnitt är Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision Skandinavien och Åsa Melin Mandre, PR-konsult på Greenhill Relations med i studion. Gemensamt för alla gäster, Alex och Åsa är att de alla delar en passion för kommunikation.


Mobiliseringen efter Almedalen

Utöver kampanjen med AIK var Simon även aktuell under Almedalen då han drog igång ett upprop när Almedalen var slut för att, från näringslivets håll, protestera mot nazisternas oinskränkta närvaro i Almedalen. Han menar inte att de tar ställning för att de borde ändra lagstiftningen men de ansåg att hanteringen i stort var slapphänt och att deras närvaro fick hota och tränga bort massa vanliga aktörers närvaro. Där var Simon och många med honom missnöjda med den hanteringen.

Det är ju inte näringslivet som drabbas av detta, våra champagnemingel fortgår ju ostörda och det är inte de som nazisterna riktar sina attacker mot. Samtidigt känns det fel eftersom Almedalen i grund och botten är en demokratisk arena att stora företag och komersiella aktörer ska tillåta att den egna närvaron fortgår helt opåverkad samtidigt som vi har har ett jättestort problem som hotar Almedalsveckans fundament.

Han fick med flera tunga aktörer, däribland Nasdaq, BusinessSweden, Livsmedelsföretagen, Nordic Capital, byråer med mera och gick ut med en skrivelse som nådde alla stora nyhetsmedier samt vissa internationella motsvarigheter.

Simons syn på PR-konsulters förmåga att påverka

Om man läser Resumé ser man ofta att många är ute och debatterar något trivialt, linjen som drivs står ofta i zenit till deras egna affärsidé vilket gör att det mer liknar propaganda än genuina resonemang och överlag råder ganska låg vekshöjd, menar Simon och poängterar att det inte bara gäller PR-konsulter utan även andra sorters aktörer. Samtidigt hävdar han man kan utvecklas själv som konsult genom att kontuntuerligt utsätta sig för skarpa fall och låta sig intervjuas om aktuella ämnen. Han fortsätter och understyker att det inte är alla som vill driva en fråga stenhårt.

Om jag sitter med ett problem och det är många som vill ha problemet löst kan den effektivaste vägen vara att jag går ut och löser problemet eftersom jag kan göra det bättre och jag vågar.

Trion diskuterar det faktum att det är väldigt få av de nominerade som arbetar på de stora PR-byråerna och Simon spekulerar i att det kan bottna i det faktum att många på de större byråerna dels inte har tid att gå ut och sprida sitt eget varumärke i medier men även att de stora byråerna inte gynnas av att ha konsulter som svingar i det offentliga eftersom det gör dem mer utsatta för rekrytering av andra.

Kraftfull kommunikation utgår från vågade handlingar

I Cisions blogg hävdar Simon Strand att kraftfull kommunikation utgår från genomföra en handling med hög tröskel som får andra människor att lyssna. Han tar där även upp ett extremt exempel med  Mohammed Bouazizi som brände sig själv den under hösten 2010 som en protestaktion och därigenom bokstavligt talat tände gnistan för den arabiska våren. Han menar att det är det mest extrema och illustrativa exemplet på tesen att all kraftfull kommunikation utgår från en väldigt exeptionell handling.

Ju mer han har tänkt på det menar han att det nästan alltid är ett modigt genomförande som få förväntar sig eftersom inte många hade vågat göra det som ligger till grund för den stora förändringen. Utan att jämföra sig själv med Bouazizi drar han en parallell till hans kampanj med AIK och förklarar att det som gjorde att så många engagerade sig var att de blev förvånade att någon vågade klä skott för allt som skulle kunna komma från det.

En felaktig kalkyl är att kostnaden och risken med att vara modig är högre än den uteblivna vinsten och möjligheten i att inte vara modig – jag tror att det är en helt felaktig analys och att folk överdriver riskerna med att visa mot och våga ta plats. Dessutom är försteningen i att inte vara modig ännu mer kostsam än vad man tror.

Simon Strand slutar som PR-konsult

Kort efter inspelningen av avsnittet valde Simon Strand att kliva ned från byrån 500 som han är medgrundare i. Han förklarar i podden att han sedan 2008 har arbetat med PR och att hans mål alltid har varit att komma till en punkt där han känner för att avveckla sig själv. En del av den tanken har också varit att inte skynda in i nästa grej utan ta en lång semester och fundera på vad han vill göra. Det han bekräftar är att han inte ska vara PR-konsult längre, han ska inte gå upp i något nytt allt för fort utan lägga ett kvartal på att vara ledig och lägga ett andra på att bena i hypoteser kring vad han ska göra härnäst.

Jag har haft 2.5 år på byrån 500, jag tycker att vi har åstadkommit något fantastiskt, jag älskar mina kollegor och allt är bra i den bemärkelsen men oavsett det kan man hamna i en punkt i livet där man känner att det man håller på med inte längre är rätt för en själv.

PR-branschens kommande utmaningar

Simon ser sig själv som något av en domedagsprofet när det kommer till lågkonjunkturen, han tror att den visserligen kommer att föra med sig en rensning av ogräs som han uttrycker det och att företag kommer att dra ned på sina marknadsinvesteringar. Han tror att den kommer vara den starkaste faktorn för alla och att man gör sig själv en björntjänst att intala sig själv att den inte kommer att komma.

Den mest spännande branschglidningen han ser framför sig är den mellan kreativ kommunikation och management consulting. Det skulle kunna tolkas som att kommunikation blir mer centralt i ett företag men också att det, så fort det blir det, övertas av andra och blir en underdiciplin i något större och viktigare.