Vilken typ av innehåll funkar bäst på Youtube just nu? Hur lyckas jag samarbeta med den där 18-åriga youtubern som har publiken jag vill nå ut till men som inte riktigt verkar greppa min varumärkesplattform? Vår gäst, Natalie Tideström Heidmark, VD för United Screens, ger oss svaren. Vi pratar även med youtubern Johan ”Matgeek” Hedberg om hur man får ett riktigt superkonverterande Youtube-innehåll. Du hittar hela intervjun med Matgeek här.
Enligt Svenskarna och internet 2018 är Youtube den största videotjänsten på nätet med 87 % av alla svenskar som tittar. Om man ser till tittartid är Youtube den näst största kommersiella kanalen i Sverige sett till hur lång tid tittare mellan 18-34 år tillbringar på kanalen. En vanlig uppfattning är att Youtube konsumeras främst av unga men Natalie vill slå hål på den myten och menar att medelåldern på Youtube är 39 år.
Ur innehållet
Poddavsnittet “Trender på Youtube med United Screens” handlar i stora drag om:
- Inehållet på Youtube idag
- Youtube som influencerkanal
- Intervju med influencern Johan “Matgeek” Hedberg
- Det största misstaget när man kontaktar en influencer
- Receptet på ett bra influencersamarbete
Trender på Youtube
Natalie berättar att mukbangs var det stora förra året, det vill säga livestreams där man åt framför sin dator och publiken kunde engagera sig. I år har de istället sett typiska trender som 24 timmar (man får följa profilen under ett helt dygn) och att säga ja till allting och utmaningar har trendat mycket. I kombination med dessa typiska youtube-trender ser de också att det som växer är premiuminnehållet. Det blir högre kvalitetskrav på filming och ljudkvalitet vilket innebär mycket arbete kring såväl för- och efterproduktion.
Rent generellt kretsar det svenska innehållet på Youtube mycket kring familj, fiskekanaler, tutorials på hur man lär sig spela tennis, vlogging, matlagninskurser med mera. Det har verkligen breddats mot hur det såg ut bara för några år sedan i Sverige, förklarar Natalie. Rent generellt har lokala influencers blivit det nya stora.
För några år sedan gjorde man stora annonssamarbeten med världsprofiler som Shakira och Britney Spears. Så ser det inte ut längre – man gör inte en reklamfilm som ska funka för hela världen utan man göra hundratals olika som passar för de lokala marknaderna. Det fungerar ungefär likadant på Youtube, man kollar på sina lokala influencers och youtubers.