Det är dags för en ny fokuspodd och idag handlar avsnittet om hur man lyckas med rörlig bild i sociala medier. Gäst i studion är sociala mediekonsulten Elin Nylund som driver sitt egna bolag Elin Nylund Consulting AB och bland annat har gjort filmen som blev årets video på Guldtuben 2018. Elin har även själv utsetts till årets influencerkommunikatör.  

Elin Nylund hjälper företag och influencers med att göra bra innehåll till sociala medier och hon har jobbat länge med just film. Hon förklarar själv att hon alltid har varit intresserad av rörligt. När Youtube började bli stort fastnade hon och såg redan då vilken framtid det skulle komma att få. Möjligheterna som fanns i denna nya kanal har varit en av anledningarna till att hon fördjupade intresset i rörlig bild i sociala medier.

Ur innehållet

Poddavsnittet “Rörlig bild i sociala medier” handlar i stora drag om:

  • Den prisbelönta filmen med Margeaux Dietz
  • Vanliga behov kring rörlig bild hos företag
  • De vanligaste misstagen
  • Vilka plattformar det är som gäller
  • Hur man kommer igång med rörlig bild

 

 

Fokuspodcast 7: Rörlig bild i sociala medier

Avsnittet är ungefär 13 minuter långt


Om Passion för kommunikation Fokus

I Cisions podcast Passion för kommunikations fokusavsnitt bjuder Ulrika Peyron, marknadschef på Cision, in spännande gäster för att rikta fokus på ett specifikt ämne under ungefär 15 minuter. Best practice-tips på hur du som kommunikatör ska agera och vad du ska undvika för att lyckas utlovas!

Lämna en recension

Årets video på Guldtuben 2018

Elin berättar om den prisbelönta filmen som handlar om när Margeaux Dietz födde sitt barn och förklarar att hon själv inte närvarade utan fick materialet av Margeaux efter födseln. Vi det laget hade de arbetat ihop under 6 månader och kände sig båda trygga i vilken stil de ville kommunicera. Eftersom de arbetade så tight med varandra lärde de båda sig vad den andra gillar och hur man bäst anpassade kommunikationen. Hon lade en vecka på redigeringen av filmen, stora mängder råmaterial som slutligen resulterade i en 15 minuter lång film.

Vi var väldigt nogranna med att allt skulle kännas 100 % bra och att dramaturgin skulle byggas upp med spänning för att sedan resultera i en upplösning

Efter att den första videon legat uppe i ett år tvingades de lägga upp en kopia eftersom de saknade licens för en låt på den första videon vilket resulterade i att ljudspåret inaktiverades. Om man räknar ihop tittarsiffrorna för bägge filmerna är siffran ungefär 3 miljoner visningar och tickar på bra än idag.

Vad behöver företag hjälp med?

Det är väldigt olika beroende på om det är ett företag eller inflencer men även vilken nivå företaget befinner sig på, förklarar Elin. När hon blir kontaktad av en influencer har de ofta redan en bild av vad de vill kommunicera och vad de har för mål. När ett företag kommer brukar de ofta vara i större behov av att få hjälp med konceptarbetet, de kanske har en grundidé om vad de vill men Elins expertis blir allt viktigare eftersom hon får chansen att vara mer konsultativ.

Det är ett helt annat format än många är vana vid, övergången har gått snabbt från gammelmedia till sociala medier och att anpassa sig till dessa är inte helt enkelt eftersom många fortfarande tänker i de gamla banorna. Många vill vara nytänkande men vet inte hur.

Ulrika från Cision lyfter ett exempel från Cisions årliga journalist- och kommunikatörsundersökning där kommunikatörer år efter år säger att de ska satsa mer på sociala medier men anar att få vet hur hantverket ska gå till för att skapa maximal effekt. När Elin får frågan om varför rörlig bild borde vara något för företag konstaterar hon att det är rörligt som preimieras på de allra flesta stora sociala plattformar i dag, det är där målgruppen befinner sig och det är där man bör lägga resurserna.

Instagram den primära plattformen

Instagram är ett måste enligt Elin, där hittar du många målgrupper och ett stort antal timmar spenderas i appen. En sak att tänka på när man arbetar med Instagram Stories är att många som öppnar upp ditt inlägg sällan har ljudet på, därför är det viktigt att komplettera det som sägs med en tillhörande text eller någon form av symbol som kommunicerar samma budskap som ljudet. Det är lätt att tänka att tittaren hör vad man pratar om men om de inte har ljudet på gör de bevisligen inte det.

 

Ett tips är därför att ge en liten sneak peak på vad storyn kommer att handla om i text eller bildformat. Ett annat är att använda sig av Instagrams extrafunktioner som att låta tittaren betygsätta något, möjliggöra att ställa en fråga eller på något sätt inkorporera dessa nya funktioner i din kommunikation. Elin förklarar att Instagrams algortimer premierar de som testar på och utnyttjar dessa funktioner så utöver att väcka intresse hos tittaren kan det innebära att du visas oftare i din målgrupps flöden.

Hur kommer man igång med rörlig bild

  • Börja med att utgå från ditt eget företag, vad har ni för förutsättningar och vad har ni för mål? Utifrån det kan ni börjar fundera kring format och kontinuitet, ska ni uppdatera dagligen, veckovis eller mer sällan? Kom ihåg att lägga det på en nivå som ni kan hantera.
  • En annan viktig punkt är att se till att förmedla ditt budskap snabbt. Det är inte bra om ditt budskap tar 10 olika klipp att kommunicera.
  • Slutligen tipsar Elin om att alltid försöka anspela på känslor och gärna förstärka dessa med hjälp av musik.

 

Se hur vi kan hjälpa dig

Communicate Like Never Before.