Gapet mellan kapitalmarknadens förväntningar och webbplatsernas utseende
Staffan förklarar att gapet är relativt stort, det finns vissa frågor målgruppen vill se och ha från webbplatserna som man av olika skäl inte vill dela med sig av trots att förväntningarna finns där. Detta är något de måste förhålla sig till och han menar att man kan addressera det genom olika typer av kommunikation.
Generellt finns det mycket önskemål, förväntningar och krav från målgruppen som man inte uppfyller samtidigt som det blir en kontinuerligt ökad komplexitet i de regelkrav och ramverk man förväntas rapportera kring. Detta gäller dels det finansiella men även hållbarhet, karriärinformation. Det har företag generellt sett en utmaning med att hålla jämn takt med.
Hållbar kommunikation på företagswebbplatsen
Staffan beskriver denna fråga som brännpunkten i intresset just nu och förklarar att hållbarhet i dagsläget, och troligtivis även över tid, kommer att vara en väldigt viktig fråga. Förväntan kring det har förflyttats – vad som förväntades i fjol är inte detsamma som vad som förväntas idag. Det handlar enligt Staffan dels om Greta-effekten, dels om effekten av vad som händer i samhället men även vad andra medier gör.
Utmaningen för företagen är att hålla jämn takt och hållbarhetskommunikationen har halkat efter gentemot förväntningarna. Jämfört med förra året är det bättre men de lever fortfarande inte upp till förväntningarna från målgruppen.
På frågan om vilket fält som är nästa stora efter hållbarhet lyfter Staffan årsredovisningarna och dess förflyttning från att vara en trycksaksproduktion till att göras användarvänlig digital first.
Swedish Match – årets vinnare av Webranking by Comprend
Årets vinnare, Swedish Match, har varit i topp i många år och enligt Staffan haft en ambition i sin kommunikation, positionering samt informationsspridning som är beundransvärd.
Vinsten beror på en långsiktig kommunikation och en konsekvent satsning på att positionera sig och föra fram sitt budskap om vilka de är. De är väldigt duktiga på att få alla saker man ska ha där på plats och därutöver lägger de till så mycket de kan givet sina begränsingar de har som aktör på en marknad omgärdad av regler och lagar. Inom ramen för detta jobbar de väldigt aktivt med att berätta om företaget, vad man står för och hur man förhåller sig till olika frågor även i samhället.
En av de saker de gör väldigt bra är, enligt Staffan, att de kontinuerligt uppdaterar webbplatsen. Många företag har ett tempo där man utgår från årsredovisningar när de lägger till saker och det räcker inte. Swedish Match ambition är att hela tiden uppdatera webbplatsen med nytt innehåll. Man förändrar de delar som inte är i takt med var de är just nu eller vill vara om ett år. Det gör att sajten blir mer relevant eftersom besökaren vet att den hela tiden är up to date.
Staffans 3 tips – så lyckas du med företagswebbplatsen
1. Berätta historien om företaget, det är oerhört viktigt och det särskiljer företaget
2. Hållbarhet – lyft frågan från att bara leverera KPI:er till att också prata om hur det påverkar företaget samt dess långsiktiga strategi.
3. Se till att årsredovisningarna anpassar sig efter hur dagens samhälle ser ut. Hur konsumerar vi innehåll och hur vi kan vi se till att det blir på mottagarens villkor. Se till att utveckla i samma riktning som de krav från EU om att både människor och maskiner ska kunna läsa och ta del av informationen. Förbereder man sig för det är man väl utrustad för framtiden.