I avsnitt 69 av Passion för kommunikation gästar Camilla Gervide som driver Bloggbevakning.se och är en av få i Sverige som bevakar och granskar den nya influencerbranschen. Hennes blogg är en maktfaktor och blåslampa i baken på influencers som slarvar med reklammärkning eller dopar sina besökssiffror. Hur ser hon på företagens roll i utvecklingen av influencer marketing? Detta och mycket mer när Passion för kommunikation får besök av personen bakom Bloggbevakning.se.

RÄTTELSE: Efter podden publicerades har Resumé hört av sig och dementerat vissa påståenden som förekommer i avsnittet, däribland att de ska ha skrivit att smygreklamen ökar. Någon sådan siffra finns inte enligt Resumé. 

Avsnitt 69 – “Bloggbevakning.se – bloggen som granskar influencers”
Avsnittet är ca 50 minuter långt.

Om Passion för kommunikation

I Cisions podcast Passion för kommunikation bjuder vi i varje avsnitt in en specifik gäst som är specialist inom sitt område. Det bjuds på tips, trendspaningar och intressanta samtal. I varje avsnitt är Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision Skandinavien och Åsa Melin Mandre, PR-konsult på Greenhill Relations med i studion. Gemensamt för alla gäster, Alex och Åsa är att de delar en passion för kommunikation.

Ur innehållet

Poddavsnittet “Bloggbevakning.se – bloggen som granskar influencers” handlar i stora drag om:

  • Bakgrunden till Bloggbevakning.se
  • Influencersamarbeten och påverkan hos unga
  • Positiva exempel
  • Misstag att undvika som företag
  • Tips om man vill sätta igång med influencer markeing

Svårt att skilja på varumärke och person

Camilla Gervide driver sen några år tillbaka sajten Bloggbevkaning.se som på kort tid blivit en av Sveriges allra största bloggar med mellan 6-8 miljoner sidvisningar i månaden. Hon drog igång den 2016 och som läsare får man följa med i hur de sociala medieprofilerna lever och vad de gör.

Det är en jättestor bransch som omsätter enorma summor på influencers relation till ofta unga människor. Det har varit lite si och så med att vilja äga rollen som marknadsförare, de har byggt sitt varumärke kring sin person och när jag granskar dem granskar jag deras varumärke som råkar vara deras person – något som de måste kunna skilja på.

Camilla Gervide

Camilla berättar om ett exempel där hon kritiserade någon för att göra ett samarbete kring en plastikoperation där det enda syftet med kampanjen är att få följarna att göra samma sak. Det kan bli känsligt eftersom varumärket får dessa förstorade bröst samtidigt som brösten sitter på den faktiska personen – där kan det bli väldigt känsligt att skilja på varumärke och person.

Influencersamarbetens påverkan på unga drivkraften bakom bloggen

Alexander Mason, Camilla Gervide, Åsa Melin Mandre

Camilla berättar om hur hon startade bloggen mest för att hon var intresserad av sociala medier och såg det som en rolig grej men att hon snabbt insåg hur mycket som var skevt i branschen och hur det påverkade unga konsumenter. Det faktum att allt många unga människor tittar på sker genom ett förskönande filter förutom hos sig själva ser hon som problematiskt.

Alexander Mason från Cision lyfter rapporten ”Svenskarna och internet 2019” där det rapporteras om att unga människor får utbildning i källkritik i en allt högre grad än vad som har skett tidigare. Han upplever att det ofta är äldre människor som saknar förmågan att skilja dikt från verklighet. Camilla poängterar ändå det faktum att influencer marketing helt bygger på en relation mellan profil och följare och blir som en kompis där många väljer att blunda för att det finns ett monetärt syfte bakom rekommendationer av produkterna.

Skulle min syster säga till mig att hon har köpt den bästa mascaran någonsin och verkligen rekommenderat den för mig så hade jag naturligtvis litat på henne. Tänk sen att jag skulle få reda på att hon fick 100 000 för att säga detta till mig. Man vill inte att de här tjejerna ska vara köpta men de är det och det kan vara okej – så länge de vet om det.

Camilla Gervide

Sandra Beijer ett positivt exempel

Vid frågan om positiva exempel lyfter Camilla fram Sandra Beijer, en enligt henne seriös aktör som ofta sitter med och pratar om vikten av att följa marknadsföringslagen för trovärdigheten skull. Beijer blir ofta själv förnärmad när det pratas om unga influencers som inte har någon koll och menar att de inte är så unga längre, de är runt 30 år, har barn och kan inte längre gömma sig bakom ett skydd av att vara ung. Camilla berättar att Beijer har tackat nej till diverse samarbetsförslag såsom lyxresor till Dubai med motiveringen att hennes följare aldrig skulle ha råd med något sådant och därför förhandlade fram en kampanj med SJ om att tågluffa i Europa.

Detta gör att hennes följare blir nöjda och företaget blir nöjda. Om du gör en kampanj som inte bidrar till ökad konsumtion blir såklart annonsören missnöjd, då har de betalat en massa pengar utan att få någonting i utbyte.

Camilla Gervide

Ser ljust på framtiden

Camilla ser ljust på framtiden och ser ett paradigmskifte i antågande där de som ser seriöst på sitt varumärke och vill förvalta förtroendet kommer att få fler följare, kampanjer och gynnas i all väsentlighet medan de oseriösa aktörerna kommer att sållas ut. Samtidigt är hon ärlig med dess utmaningar:

Influencer marketing är ju inte 100 % bra bara för att du vet att det är där man ska vara. Om du marknadsför dig i en tidning som gör bort sig kommer ingen att titta på annonserna i den tidningen och välja att bojkotta dem på grund av deras samarbete med tidningen. Gör du däremot ett samarbete med en influencer som exempelvis fälls för droger så kan ditt varumärke ta stor skada som tar lång tid att återbygga.

Camilla Gervide

Det vanligaste misstaget från företagens sida:

Att tänka kortsiktigt är det vanligaste misstaget företag har gjort även om många börjar tänka om i takt med att de inser att det inte handlar om hur många kronor man kan få på en rabattkod utan snarare vikten av att tänka långsiktigt.

Tips till företag som vill sätta igång med influencer marketing:

  1. Ta tid för att lära dig om mätning. Lär dig om resultatredovisning av influencer marketing och hur det går till.
  2. Titta på vad influencern står för snarare än vad de kan visa för siffror. Långsiktiga investeringar och ambassadörskap kommer att löna sig på sikt.
Se hur vi kan hjälpa dig
Communicate Like Never Before.
Request A Demo