IR-kommunikation på sociala medier
nov. 28, 2023

IR-kommunikation på sociala medier

Hur gör man för att hitta nya investerare via instagram och andra sociala medier? Och vilka investerargrupper finns där egentligen? Idag pratar vi om IR-kommunikation i sociala medier med Michele Gasparetti, VD för Daglig Utdelning, en av de största svenska finanskanalerna i sociala medier.

Så arbetade Nordnet i sociala medier för att stoppa höjd skatt på ISK-konton
okt. 03, 2022

Så arbetade Nordnet i sociala medier för att stoppa höjd skatt på ISK-konton

När Nordnet förstod att nya lagförslag som försämrar villkoren för investeringssparkonton var på gång, tog de till digital opinionsbildning för att stoppa förslagen. Och det lyckades. Hör Nordnets sparekonom Frida Bratt och kommunikationschef Johan Tidestad berätta mer om deras framgångsrika kampanj i podden Passion för kommunikation

Så lyckas du med dina journalistrelationer
sep. 01, 2022

Så lyckas du med dina journalistrelationer

Hur gör man en bra nyhet, hur får du journalisten att vilja skriva om den och vad gör du när journalisten vill granska er verksamhet? Vi gästas av Rolf van den Brink, chefredaktör på Dagens Opinion samt Anna Trane, Head of Corporate Communication & IR på Klövern med bakgrund som journalist.

Så gör du prisvinnande hållbarhetskommunikation
juni 28, 2022

Så gör du prisvinnande hållbarhetskommunikation

Hur lyckas man göra prisvinnande hållbarhetskommunikation utan budget? Det vet våra gäster Pascal Tshibanda och Josefin Lundin från Katrineholms kommun. De har precis vunnit Stora Kommunikationspriset för sin lättförståeliga kommunikation kring något så komplext som Agenda 2030. 

Framgångsrikt IR-arbete i konkurrens om synligheten
juni 22, 2022

Framgångsrikt IR-arbete i konkurrens om synligheten

Vad krävs för att lyckas på börsen? Efter ett år med rekordmånga nynoteringar på börsen i Stockholm är konkurrensen om uppmärksamheten stor och i detta avsnitt pratar vi om hur man ska göra för att nå ut med sitt budskap till rätt investerare men även hur stor omställningen är till den publika miljön när man är ny på börsen. Med oss för att diskutera detta ämne är Adam Kostyal, Europeisk noteringschef på Nasdaq.

Så attraherar du investerare med ESG-data
maj 06, 2022

Så attraherar du investerare med ESG-data

Allt fler investerare efterfrågar att få insyn i bolags hållbarhetsarbete, men hur långt har tillväxtbolag kommit med sin hållbarhetskommunikation? Och hur ska man ta fram och kommunicera relevant ESG-data? Vår gäst är Jenny Sondal, VD för Impact Attracts, som samlar in noterade tillväxtbolags hållbarhetsdata.

Så arbetar du med inkluderande kommunikation
apr. 29, 2022

Så arbetar du med inkluderande kommunikation

Mätningar visar att både reklamen och nyhetsrapporteringen brister i mångfald. Hur ska man tänka för att kommunicera mer inkluderande? Det pratar vi om med Roshanak Fatahian, Diversity & Inclusion Director på Nord DDB och medgrundare av All of us och Nicklas Stuxgren, Head of Halebop som bland annat ger ut restaurangguiden Not So White Guide.

Nordic PR Handbook | Island | Fridjon Fridjonsson
apr. 21, 2022

Nordic PR Handbook | Island | Fridjon Fridjonsson

Sist ut i vår podcastserie om PR-handboken för Norden är Island och där gästas vi av den eminente Fridjon Fridjonsson från KOM Consulting. Hör honom berätta om vad som är unikt med det isländska medieklimatet, hur PR-arbetet måste anpassas och vilka fallgropar du bör undvika när du vill göra PR på Island.

Hur påverkar kriget kommunikationsarbetet i Sverige?
mars 21, 2022

Hur påverkar kriget kommunikationsarbetet i Sverige?

Det har gått en tid sedan Ryssland invaderade Ukraina och konsekvenserna av kriget blir allt större. Hur påverkar det svenska företag och deras kommunikation? Vad kan vi lära inför framtiden och hur bör kriskommunikationen utvecklas?

IR-arbete i osäkra tider
mars 08, 2022

IR-arbete i osäkra tider

På senaste tiden har det skakat på börsen. Hur bör man bedriva sitt IR-arbete i osäkra tider – ska man sitta still i båten eller är det ett bra tillfälle att tänka om? Detta och mycket mer pratar vi om med Michael Zillén, IR-rådgivare på Box Communications.

PR-trender att hålla koll på 2022
feb. 04, 2022

PR-trender att hålla koll på 2022

Vi tar fram spåkulan tillsammans med våra gäster Yasmine Winberg, chefredaktör för Resumé och Sharareh Hoss, VD och grundare av PR-byrån Hoss Agency.

Nordic PR Handbook I Finland I Ville Blåfield
dec. 18, 2021

Nordic PR Handbook I Finland I Ville Blåfield

Dags att öppna fjärde och sista luckan i vår adventskaleder! I det här andra avsnittet fokuserar vi på Finland tillsammans med Ville Blåfield från Miltton.

Nordic PR Handbook I Denmark I Rasmus Kristensen
dec. 11, 2021

Nordic PR Handbook I Denmark I Rasmus Kristensen

Dags att öppna tredje luckan i vår adventskaleder! Kalendern består av fyra poddavsnitt där vi pratar om hur man ska tänka när man gör PR i alla nordiska länder. Vi kallar det kort och gott för The Nordic PR-Handbook. Våra gäster är rutinerade PR-proffs som ger dig den ultimata guiden för lyckade PR-satsningar med mängder av tips på hur man ska göra för att få medietäckning i just deras land. I det här tredje avsnittet fokuserar vi på Danmark tillsammans med Rasmus Kristensen från Sensum Consult.

Utmaningar och tolkningsproblematik med MAR
dec. 06, 2021

Utmaningar och tolkningsproblematik med MAR

För runt fem år sedan började MAR att tillämpas i Sverige. Hur fungerar lagstiftningen i praktiken idag och vad finns det för aktuell tolkningsproblematik? Vår gäst Daniel Sjöholm, jurist och VD för MCL, går igenom aktuell praxis och ger sina bästa råd hur börsbolag ska arbeta för att undvika fallgropar.

Nordic PR Handbook I Norway I Petter Gjelsnes
dec. 04, 2021

Nordic PR Handbook I Norway I Petter Gjelsnes

Nu öppnar vi andra luckan i vår adventskalender! Kalendern består av fyra poddavsnitt där vi pratar om hur man ska tänka när man gör PR i alla nordiska länder. Vi kallar det kort och gott för The Nordic PR-Handbook. Våra gäster är rutinerade PR-proffs som ger dig den ultimata guiden för lyckade PR-satsningar med mängder av tips på hur man ska göra för att få medietäckning i just deras land. I det här andra avsnittet fokuserar vi på Norge tillsammans med Petter Gjelsnes från Nova Vista AS.

Nordic PR Handbook I Sweden I Marianne Ahlgren
nov. 27, 2021

Nordic PR Handbook I Sweden I Marianne Ahlgren

Årets julklapp från Cision kommer i fyra delar och öppnas varje advent. Vi kan redan nu avslöja att våra julklappar består av fyra poddavsnitt där vi pratar om hur man ska tänka när man gör PR i alla nordiska länder. Vi kallar det kort och gott för The Nordic PR-Handbook. I första avsnittet vi pratar om Sverige tillsammans med Marianne Ahlgren från Another View.

Makt och politik i sociala medier
nov. 26, 2021

Makt och politik i sociala medier

Vilka är mäktigast i den svenska sociala medie-världen? Och hur väl har de politiska partierna etablerat närvaro inför den kommande valrörelsen 2022? Är det viktigt för politiska makthavare att ha inflytande i sociala medie-världen eller räcker det med DN Debatt? Journalisten Emanuel Karlsten gästar oss för att presentera Maktbarometern 2021, en kartläggning av makthavarna på sociala medier, tillsammans med Johan Ulvenlöv, som jobbar med opinionsanalys på LO och inför förra riksdagsvalet var LO:s valledare.

Svenskarna och internet 2021
nov. 02, 2021

Svenskarna och internet 2021

Är Tiktok verkligen större än Twitter? Hur når vi ut till unga som inte läser traditionella medier? Rapporten Svenskarna och internet 2021 är här och i vårt nya poddavsnitt gästas vi av Måns Jonasson från Internetstiftelsen, som står bakom rapporten. Han går igenom ALLT du behöver veta som kommunikatör om svenskarnas internetvanor.

Hur gör man Sveriges bästa årsredovisning
okt. 31, 2021

Hur gör man Sveriges bästa årsredovisning

Boliden har precis vunnit den prestigefyllda utmärkelsen Sveriges bästa årsredovisning 2020. Och det är inte mindre än tredje gången Boliden får detta pris. Hur lyckas man med det? Hör Klas Nilsson, Director Group Communication på Boliden, berätta om framgångsreceptet i det senaste avsnittet av IR- och CorpComs-podden.

Världens största PR-studie synar Nordens kommunikatörer
sep. 29, 2021

Världens största PR-studie synar Nordens kommunikatörer

Avsnitt 82 av Passion för kommunikation tar avstamp i årets upplaga av European Communication Monitor 2021, världens största studie av kommunikation och PR. För första gången sedan starten 2005 har forskarna bakom studien tagit fram en specifik rapport om kommunikation i de nordiska länderna.

IR-podden Finwire
juni 16, 2021

IR-podden Finwire

I detta avsnitt av IR-podden gästas vi av Nyhetsbyrån Finnwires VD och chefredaktör Mats Hård där vi bland annat pratar om vilken roll nyhetsyråbranschen har idag, vilka som läser nyheterna och när/hur man som ett IR-bolag ska höra av sig till en nyhetsbyrå. Lär dig hur en IR avdelning ska arbeta mot nyhetsbyråer som Finwire för att få den uppmärksamhet som man förtjänar.

Så blir du en viktig källa för journalister
juni 07, 2021

Så blir du en viktig källa för journalister

I vår senaste poddavsnitt av Passion för kommunikation pratar vi med PR-proffset Fredrik Pallin och journalisten Linné Khilström, om hur du som kommunikatör kan bli en viktig källa för journalister.

PR-trenderna att ha koll på 2021
feb. 11, 2021

PR-trenderna att ha koll på 2021

Nya ljudinfluencers från ClubHouse, det stora genombrottet för TikTok som PR-kanal, nya partibundna TV-kanaler och kanske tid för den storslagna kommunikationen? I detta avsnitt listar vi de viktigaste PR-trenderna att ha koll på 2021 tillsammans med PR-konsulten Karin Londré från byrån 500 och Dagens Opinions chefredaktör Rolf van den Brink.

Så kommunicerar Södertälje sjukhus under pandemin
feb. 10, 2021

Så kommunicerar Södertälje sjukhus under pandemin

Sharareh Hoss om mångfald, events och influencer marketing
jan. 25, 2021

Sharareh Hoss om mångfald, events och influencer marketing

Passion för kommunikation gästas av Sharareh Hoss, vinnaren av Cision PR Influencer Award 2020, som berättar om raketkarriären, varför mångfald är en hjärtefråga, hur man får till ett lyckat event och mycket mer.