
Så här drar du nytta av AI i din kommunikation
Hur kan kommunikationsproffs använda AI på bästa sätt idag och i framtiden? I det här poddavsnittet utforskar vi hur AI påverkar PR- och kommunikationsarbetet. Våra gäster är Christian Landgren, AI-expert och VD för Iteam och Karin Bäcklund, PR-konsult från Not Just Cake som bevakar AI-utvecklingen i nyhetsbrevet “Det här har hänt på Internet”.

Utmaningar och tolkningsproblematik med MAR
För runt fem år sedan började MAR att tillämpas i Sverige. Hur fungerar lagstiftningen i praktiken idag och vad finns det för aktuell tolkningsproblematik? Vår gäst Daniel Sjöholm, jurist och VD för MCL, går igenom aktuell praxis och ger sina bästa råd hur börsbolag ska arbeta för att undvika fallgropar.

Nordic PR Handbook I Norway I Petter Gjelsnes
Nu öppnar vi andra luckan i vår adventskalender! Kalendern består av fyra poddavsnitt där vi pratar om hur man ska tänka när man gör PR i alla nordiska länder. Vi kallar det kort och gott för The Nordic PR-Handbook. Våra gäster är rutinerade PR-proffs som ger dig den ultimata guiden för lyckade PR-satsningar med mängder av tips på hur man ska göra för att få medietäckning i just deras land. I det här andra avsnittet fokuserar vi på Norge tillsammans med Petter Gjelsnes från Nova Vista AS.

Nordic PR Handbook I Sweden I Marianne Ahlgren
Årets julklapp från Cision kommer i fyra delar och öppnas varje advent. Vi kan redan nu avslöja att våra julklappar består av fyra poddavsnitt där vi pratar om hur man ska tänka när man gör PR i alla nordiska länder. Vi kallar det kort och gott för The Nordic PR-Handbook. I första avsnittet vi pratar om Sverige tillsammans med Marianne Ahlgren från Another View.

Makt och politik i sociala medier
Vilka är mäktigast i den svenska sociala medie-världen? Och hur väl har de politiska partierna etablerat närvaro inför den kommande valrörelsen 2022? Är det viktigt för politiska makthavare att ha inflytande i sociala medie-världen eller räcker det med DN Debatt? Journalisten Emanuel Karlsten gästar oss för att presentera Maktbarometern 2021, en kartläggning av makthavarna på sociala medier, tillsammans med Johan Ulvenlöv, som jobbar med opinionsanalys på LO och inför förra riksdagsvalet var LO:s valledare.

Svenskarna och internet 2021
Är Tiktok verkligen större än Twitter? Hur når vi ut till unga som inte läser traditionella medier? Rapporten Svenskarna och internet 2021 är här och i vårt nya poddavsnitt gästas vi av Måns Jonasson från Internetstiftelsen, som står bakom rapporten. Han går igenom ALLT du behöver veta som kommunikatör om svenskarnas internetvanor.

Hur gör man Sveriges bästa årsredovisning
Boliden har precis vunnit den prestigefyllda utmärkelsen Sveriges bästa årsredovisning 2020. Och det är inte mindre än tredje gången Boliden får detta pris. Hur lyckas man med det? Hör Klas Nilsson, Director Group Communication på Boliden, berätta om framgångsreceptet i det senaste avsnittet av IR- och CorpComs-podden.

Världens största PR-studie synar Nordens kommunikatörer
Avsnitt 82 av Passion för kommunikation tar avstamp i årets upplaga av European Communication Monitor 2021, världens största studie av kommunikation och PR. För första gången sedan starten 2005 har forskarna bakom studien tagit fram en specifik rapport om kommunikation i de nordiska länderna.

IR-podden Finwire
I detta avsnitt av IR-podden gästas vi av Nyhetsbyrån Finnwires VD och chefredaktör Mats Hård där vi bland annat pratar om vilken roll nyhetsyråbranschen har idag, vilka som läser nyheterna och när/hur man som ett IR-bolag ska höra av sig till en nyhetsbyrå. Lär dig hur en IR avdelning ska arbeta mot nyhetsbyråer som Finwire för att få den uppmärksamhet som man förtjänar.

Så blir du en viktig källa för journalister
I vår senaste poddavsnitt av Passion för kommunikation pratar vi med PR-proffset Fredrik Pallin och journalisten Linné Khilström, om hur du som kommunikatör kan bli en viktig källa för journalister.

PR-trenderna att ha koll på 2021
Nya ljudinfluencers från ClubHouse, det stora genombrottet för TikTok som PR-kanal, nya partibundna TV-kanaler och kanske tid för den storslagna kommunikationen? I detta avsnitt listar vi de viktigaste PR-trenderna att ha koll på 2021 tillsammans med PR-konsulten Karin Londré från byrån 500 och Dagens Opinions chefredaktör Rolf van den Brink.

Så kommunicerar Södertälje sjukhus under pandemin

Sharareh Hoss om mångfald, events och influencer marketing
Passion för kommunikation gästas av Sharareh Hoss, vinnaren av Cision PR Influencer Award 2020, som berättar om raketkarriären, varför mångfald är en hjärtefråga, hur man får till ett lyckat event och mycket mer.
5 avsnitt av Passion för kommunikation du inte vill missa
Vad passar väl bättre än att kickstarta kommunikationsåret 2021 med att fylla på med inspiration och kunskap i lurarna? Nedan hittar du några av de mest populära poddavsnitten av pfk-podden.

5 avsnitt av IR & Corpcomms-podden för att kickstarta 2021
Är du i behov av ny inspiration och kunskap för att lyckas med företagskommunikation och investerarrelationer? Nedan hittar du 5 avsnitt av IR & CorpComms-podden som vi tror är extra bra att lyssna igenom för att vara väl förberedd för 2021 med de möjligheter och utmaningar det medför. Du hittar bland annat best practice kring årsredovisningar, fallgropar att undvika kring MAR-hantering och trendtips angående IR-året 2021.

Livepodd om Svenskarna och internet – allt du behöver veta som kommunikatör
Livepodd om Svenskarna och internet – allt du behöver veta som kommunikatör Vad har 2020 inneburit för svenskarnas internetvanor? Och vad betyder det för oss kommunikatörer? Årets upplaga av Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet är äntligen här. Gäster är Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen och den prisbelönta journalisten Emanuel Karlsten. Tillsammans reder vi ut vilka som är de viktigaste internettrenderna för oss kommunikatörer. Frågor som besvaras är bland annat: Hur ser medieutvecklingen ut? Vilka målgrupper gör vad på nätet Hur har corona påverkat årets resultat?

Så jobbade Essity inför sin börsnotering
I juni 2017 börsintroducerades hälso- och hygienföretaget Essity efter en delning av SCA. Hur löser man IR-arbetet och företagskommunikationen vid en sådan avknoppning där allt nytt ska vara på plats på bara nio månader? Essitys kommunikationsdirektör Joséphine Edwall Björklund och Johan Karlsson, IR-chef, berättar om hur de gjorde för att lyckas.

IR-trender inför 2021 och summering av 2020
Hur sammanfattar vi IR-året 2020 och vad präglar IR-arbetet framöver? IR & CorpComms-podden gästas av Charlotte Stjerngren från Cord Communications och Urban Ekelund från Vero Kommunikation som dels blickar bakåt men framför allt trendspanar kring vad 2021 kommer att erbjuda inom Investor Relations.

Livepodd om USA-valet – kampen om mediesynligheten
Valrörelsen i USA pågår för fullt i tider med social distansering och ett uppskruvat tonläge. Hur påverkar det kandidaternas kampanjer? Och vem lyckas bäst att nå ut med sitt budskap – Trump eller Biden? Vi har bjudit in PR-konsulten och USA-kännaren Elizabeth Walentin och Seth Gilpin från Cision USA, som följer valet i amerikanska medier. Tillsammans kommer de att nysta i kampen om mediesynligheten och diskutera vem som lyckas bäst med att nå ut med sitt budskap.

Så skapade Atrium Ljungberg Sveriges bästa årsredovisning
Hur lyckas man göra Sveriges bästa årsredovisning? Gäst i detta avsnitt är Martin Lindqvist, CFO på Atrium Ljungberg som utmärktes till det prestigefulla priset Sveriges bästa årsredovisning 2019.

Livepodd framtidens kommunikatör i spåren av corona
I det här avsnittet möter vi Karin Netzell, affärsutvecklingschef på Hammer & Hanborg och Hanna Brogren, vd och generalsekreterare för Sveriges Kommunikatörer som tillsammans gör en djupdykning i kommunikatörsrollen och diskuterar kommunikatörens framtid post corona.

Livepodd om hur medier och influencers mår i coronakrisen
Hösten är här och det har blivit dags för ännu en livepodd i pandemins tecken. Gäster är Yasmine Winberg, reporter och redaktör på Resumé och Linnéa Kihlström, reporter och redaktör på Dagens Media. Hur har corona påverkat medier och influencers?

Livepodd om politiskt påverkansarbete i coronatider med Ulrica Schenström
Passion för kommunikation släpper ytterligare en livepodd i coronatider! I detta avsnitt gästades vi av Ulrica Schenström, VD för tankesmedjan Fores. Ulrica Schenström har länge varit engagerad inom centralt politiskt arbete och opinionsbildning och kommer tillsammans med oss ge svar på hur din verksamhet ska tänka kring politiskt påverkansarbete i coronatider.

Topp 5 mest lyssnade avsnitten av IR & CorpComms-podden 2020
Har vi listat de 5 mest populära avsnitten av IR & CorpComms-podden under första halvan av 2020.

Här är de 5 populäraste avsnitten av Passion för kommunikation 2020
Vi har listat de fem populäraste avsnitten hitills under 2020 – lyssna igenom dem eller botanisera bland övriga avsnitt här!