Livepodd om hur medier och influencers mår i coronakrisen
Sep 10, 2020

Livepodd om hur medier och influencers mår i coronakrisen

Hösten är här och det har blivit dags för ännu en livepodd i pandemins tecken. Gäster är Yasmine Winberg, reporter och redaktör på Resumé och Linnéa Kihlström, reporter och redaktör på Dagens Media. Hur har corona påverkat medier och influencers?

Trender inom medieanalys
Aug 15, 2019

Trender inom medieanalys

Avsnittets tema är trender inom medieanalys. Podduon har åkt till London och Cisions konferens CommsCon som samlar expertis på mätning av kommunikation från hela Europa. I avsnittet får du bland annat höra en intervju med PR-chefen för Kellogg’s om hur hon utvärderar sitt kommunikationsarbete men även Cisions experter inom Media Insight om hur mycket de använder sig av AI och robotar.

Utmaningar och fallgropar kring loggbok och MAR
Aug 15, 2019

Utmaningar och fallgropar kring loggbok och MAR

Vilka är de största utmaningarna med MAR och andra legala krav på svenska börsbolag? Hur ska man arbeta för att undvika de vanligaste fallgroparna? Gäst i avsnittet för att berätta om detta är Daniel Sjöholm, jurist från MCL.

Bonusmaterial: Intervju med youtubern Matgeek
Jul 05, 2019

Bonusmaterial: Intervju med youtubern Matgeek

På försommaren begav vi oss till Uppsala för att intervjua youtubeprofilen Johan ”Matgeek” Hedberg. Vi pratade om svenska Youtube, hur det mår, hur det utvecklas och inte minst hur vi kommunikatörer ska göra för att lyckas med ett samarbete med en youtuber. Du kan lyssna på hela intervjun här och om du är än mer nyfiken på youtubetrender hittar du vårt poddavsnitt ”Trender på Youtube med United Screens” här.

Nya trender inom årsredovisningar med Maria Hanell
Jun 25, 2019

Nya trender inom årsredovisningar med Maria Hanell

Trender inom årsredovisningar är ämnet för avsnittet – vad är hett just nu och vad finns det för goda exempel att inspireras av? Vår gäst Maria Hanell från Hallvarsson & Halvarsson ger oss svar efter att ha granskat de 100 största börsbolagens årsredovisningar.

Nudging – så funkar det!
Jun 04, 2019

Nudging – så funkar det!

Hur kan man med enkla medel få människor att göra bättre val? Ämnet kallas för nudging, en filosofi som handlar om hur man gör det lätt för folk att göra rätt. I detta avsnitt av Passion för kommunikation läggs fokus på hur kommunikatörer kan använda sig av denna snällare version av manipulation. Gästar gör ekonomijournalisten Alexander Norén som skrivit boken “Nudge – så funkar det!“.

Interkulturell kommunikation i arbetslivet
Apr 09, 2019

Interkulturell kommunikation i arbetslivet

Hur kommunicerar man med medarbetare och chefer i andra länder? Vad ska man göra när den holländska chefen känns galen och medarbetarna i USA inte verkar kunna tänka själva? Med för att ge oss kunskap i interkulturell kommunikation är ledarskapskonsulten Annika Berge som i podden även coachar Alex angående fiktiva utmaningar en chef kan ställas inför.

Monica – ICAs digitala röstassistent
Mar 14, 2019

Monica – ICAs digitala röstassistent

I allt fler svenska hem finns smarta högtalare som vi kan be göra lite allt möjligt; släcka lamporna, spela musik eller varför inte läsa godnattsagor för barnen? ICA är först ut i Sverige med sin egna digitala röstassistent Monica som ska hjälpa oss med matinköpen. Vår gäst, Ariella Rotstein, CO-lead på ICAx, är här för att prata om utmaningarna med att ge Monica en ICA-personlighet och att göra henne tillräckligt smart.

Rune Andersson om styrelseordförandens roll
Feb 21, 2019

Rune Andersson om styrelseordförandens roll

Det är dags för andra avsnittet om styrelseordförandens roll och vi träffar Rune Andersson, en riktig tungviktare inom svenskt näringsliv. Han har i årtionden arbetat som styrelseordförande för stora svenska börsbolag och nu senast med det egna, familjeägda bolaget, Mellby Gård. Vi får höra hans syn på vad som krävs för att lyckas som styrelseordförande.

Den digitala draken Kina
Feb 12, 2019

Den digitala draken Kina

Kina är landet med flest internetanvändare i världen och många IT-bjässar som Alibaba, WeChat och Tencent. Men vilka trender inom kommunikation i Kina är viktiga att ha koll på, och vilken kommunikation fungerar där? Vår gäst Tom Xiong, entreprenör och expert på digitala Kina ger oss svaren!

Styrelseordförandens roll med professorn Mattias Nordqvist
Jan 23, 2019

Styrelseordförandens roll med professorn Mattias Nordqvist

Detta är en miniserie uppdelad i två delar där vi djupdyker i styrelseordförandens roll. I detta avsnitt tar vi ett akademiskt perspektiv på styrelseordföranderollen och i nästa avsnitt kommer vi prata med en som lever och andas rollen som styrelseordförande, Rune Andersson.

Simon Strand – konsten att mobilisera och engagera
Jan 10, 2019

Simon Strand – konsten att mobilisera och engagera

”PR handlar mycket om att förmedla en berättelse, driva förändring och mobilisera människor att agera. Det är en svår konst, men årets vinnare av Cision PR Influencer Award behärskar hantverket utmärkt. Med stor finess når vinnaren ut med sitt budskap genom poddar, krönikor och inte minst Stories på Instagram. Han använder skickligt sin egen digitala närvaro för att nå målen, exempelvis genom att samla över 500 AIK-medlemmar till ett årsmöte i Solna för att få igenom ett skifte av flera nyckelpersoner inom klubben. Årets vinnare firar dubbla guld i år – stort grattis till Simon Strand”

Sponsring som relationsbyggare
Dec 11, 2018

Sponsring som relationsbyggare

När man nämner sponsring tänker nog många på stora loggor på idrottstjärnor och i arenor men i detta avsnitt får vi lära oss hur företag kan använda sponsring aktivt för att bygga relationer. Avsnittets gäst är Carmen Wargborn från konsultföretaget Ramboll som bland annat har lyckats få 27 000 personer att ladda ned en app med löprundor formade som exempelvis en anka eller ett eklöv.

Den digitala pionjären KRY
Nov 14, 2018

Den digitala pionjären KRY

Hur ska man kommunicera för att som pionjär och disruptor i grunden förändra en bransch som präglas av offentliga jättar och medicinska regleringar? Med i podden för att svara på detta och berätta om företagets resa är Samuel Danofsky, kommunikationschef på det digitala vårdbolaget KRY.

Fokuspodd: Redaktionell kommunikation och LEAN
Oct 23, 2018

Fokuspodd: Redaktionell kommunikation och LEAN

I detta 15-minuter långa avsnitt går vi igenom hur LEAN, en metod för verksamhetsutveckling sprungen ur bilfabriker i Japan, kan användas på en kommunikationsavdelning. Vår gäst är Staffan Ekengren, head of Scania Newsdesk som i åtta steg kommer att guida oss i hur ett företags redaktionella produktion går från teori till verklighet.

Svenskarnas internetvanor 2018
Oct 03, 2018

Svenskarnas internetvanor 2018

Det har blivit dags att gå igenom färsk statistik om svenskarnas internetvanor – det är nämligen premiär för årets upplaga av undersökningen Svenskarna och internet. Gäst är Måns Jonasson från Internetstiftelsen och han svarar på allt från om vi har övergett Facebook till hur många bebisar i Sverige som använder internet.

Polisen som gör succé på Linkedin
Sep 26, 2018

Polisen som gör succé på Linkedin

Polischefen Andreas Zehlander, kanske mer känd som Linkedin-polisen, har på kort tid blivit större än sin arbetsgivare på plattformen och rankas i det absoluta toppskiktet inom sin bransch globalt. Hör honom dela med sig om sina tankar kring varför polisen ska vara i sociala medier och ge tips på hur man kommer igång med Linkedin.

Fokuspodd: Hat och hot på nätet
Sep 18, 2018

Fokuspodd: Hat och hot på nätet

Hur ska man som kommunikatör tänka kring näthat? I vårt fokuspoddavsnitt om hat och hot på nätet gästar Björn Appelgren från Internetstiftelsen i Sverige för att ge oss sina bästa råd kring hur man hanterar en hatstorm på nätet.

Guldtuben och influencers som mediekreatörer
May 16, 2018

Guldtuben och influencers som mediekreatörer

Filmindustrin har Oscarsgalan och influencers i sociala medier har Guldtuben – snart är det dags för årets gala. Passion för kommunikation riktar i detta avsnitt fokus på hur influencer-Sverige mår och därför har vi bjudit in två fullblodsproffs som dessutom har suttit med i årets jury för Guldtuben. Gästar gör Emma Blom för Social Industries och Karin Winther från Winther Wonderland.

Digital opinionsbildning i valtider
Apr 21, 2018

Digital opinionsbildning i valtider

Hur ska man arbeta för att lyckas driva förändring och påverka opinionen år 2018? För att få svar på det har Passion för kommunikation dragit till Almedalen och träffat två erfarna opinonsbildare: Seher Yilmaz, VD för förändringsinkubatorn Difference och André Assarsson, digital chef på Milton Labs.

Kommunikatörernas eget #metoo-upprop
Apr 17, 2018

Kommunikatörernas eget #metoo-upprop

I november 2017 ställde sig drygt 2 000 kvinnor bakom kommunikationsbranschens #metoo-upprop #sistabriefen. Podden gästas av Maja Stridsberg, PR-konsult på Westander och Mimmi Sköldberg, kundstrateg på EdelmanDeportivo. Mimmi och Maja är två av initiativtagarna till det uppropet och de medverkar för att berätta om läget i branschen men även om hur man startar en gräsrotsrörelse och får till förändring i praktiken.