Det har blivit dags att prata om PR för startups och hur man gör PR utan budget! Hur lyckas man med PR när man har stora ambitioner men begränsad budget? Våra gäster är PR-konsulten Karin Bäcklund som precis skrivit klart boken ”PR för startups” och Lisa Rytter som har stor erfarenhet från PR-arbete i startupmiljöer såsom Wrapp och Left or Right.

 

 

 

 

Avsnitt 66 – “PR för startups och andra utan budget”

Avsnittet är ca 49 minuter långt.

Fotocred: NotJustCake

Om Passion för kommunikation

I Cisions podcast Passion för kommunikation bjuder vi i varje avsnitt in en specifik gäst som är specialist inom sitt område. Det bjuds på tips, trendspaningar och intressanta samtal. I varje avsnitt är Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision Skandinavien och Åsa Melin Mandre, PR-konsult på Greenhill Relations med i studion. Gemensamt för alla gäster, Alex och Åsa är att de alla delar en passion för kommunikation.

Lämna en recension

Karin Bäcklund hjälper sina kunder med digital kommunikation och PR. Hon har nyligen släppt böckerna ”Smart PR för författare”, ”Smart PR för giggare och konsulter” och ”Smart PR för startups”. Samtliga böcker ingår i en serie ämnad för olika målgrupper som behöver synlighet men inte alltid har pengar att anlita en PR-konsult.

I boken inkluderar Karin en mängd olika case varav ett av dem är med avsnittets andra gäst, Lisa Rytter. Lisa arbetar på H&M som Global Social Media Channel Owner men gästar podden i egenskap av sin rutin och erfarenhet av att ha arbetat med marknadsföring, kommunikation och PR i startup-miljöer. Hon har bland annat varit med tidigt på startupbolaget Wrapp där hon var kommunikations- och marknadschef och hon har även varit med i grundandet av Left or Right där hon ansvarade för kommunikationen.


Ur innehållet

Poddavsnittet “PR för startups och andra utan budget” handlar i stora drag om:

  • PR för startups
  • Startup vs. Scaleup
  • Vanliga PR-missar
  • PR utan budget – steg för steg

PR för startups

Lisa använde PR ur två perspektiv under sina år med Wrapp och Left or Right. För Wrapps del handlade det mycket om att driva antalet nedladdningar och retention för att få folk att öppna appen så ofta som möjligt. Samtidigt använde de PR för att hitta potentiella investerare, skapa en upplyftande känsla för de investerare som hade gått in i bolaget men även för att få varumärken de nådde ut till att känna sig bekräftade i valet de hade gjort när de valde Wrapp. De jobbade både med B2B och B2C för Wrapp.

För Left or Rights räkning var de enligt Lisa betydligt mer konsumentorienterade, mycket för att det vid den tiden hade hänt mycket inom PR-landskapet. En av medgrundarna till Left or Right var Sofi Fahrman som även är en influencer och därför blev kommunikationen inför lanseringen av Left or Right betydligt mer influencer-tung. Där jobbade de också mycket mer med event-marketing, något som enligt Lisa hade sina fördelar och nackdelar.

"Jag skulle säga att PR har varit helt avgörande för dessa varumärken! När du jobbar på ett startup har du väldigt limiterade marknadsförings- och mediebudgetar, något som innebär att du måste vara kreativ, kunna trolla med knäna och säkerställa att du skapar så pass intressanta vinklar, nyheter och samtalsämnen så att folk väljer att aktivt dela interagera med innehållet." -- Lisa Rytter

Startup vs. Scaleup

Kvartetten diskuterar hur man går från startup där man ofta befinner sig i idé/beta-stadie till att börja skala upp verksamheten och vilken roll PR spelar i dessa faser. Lisa berättar om sina egna erfarenheter med Wrapp där de gick från att bara driva downloads till att börja omvärdera och fokusera på retention, något som i deras fall handlade om att få folk att vilja öppna deras app igen. Hon lyfter bland annat värdet av de egna kanalerna i PR-syfte, om man har en app kan man arbeta med push-notifikationer samtidigt som man kan välja att fokusera på att bearbeta sina nyhetsbrevsprenumeranter.

"Kommunikation i egna kanaler hänger väldigt mycket ihop med PR idag. Jag skulle säga att det är vanligare att scale-ups jobbar med PR just därför att de har kommit längre i sin resa, ser konkurrenterna och deras drag och får ett ökat behov av att själva synas." -- Karin Bäcklund

Vanliga PR-missar

Ett av de vanligaste misstagen företag gör när de börjar jobba med PR är, enligt Lisa, att de jobbar med ett inifrån-ut-perspektiv. Man kan ha en vinkel man själv tycker är superspännande men det behöver inte nödvändigtvis vara något som intresserar allmänheten. Hennes tips i det läget är att ta hjälp av en PR-konsult några timmar för att göra en nyhetsvärdering och tvätta vinklarna ihop med PR-konsulten.

Karin berättar om att hon flera gånger har gått in och suttit ihop med startups för att få dem att komma igång, hjälpa till med det grundliga arbetet och lära upp organisationen hur man arbetar med talespersoner. Efterhand brukar de nya processerna sätta sig och då blir det inte lika mycket proaktivt arbete för PR-konsulten eftersom startupen har kommit igång med arbetet själv.

PR utan budget – steg för steg

1. Plan och strategi

Det behöver inte vara ett 40-sidor långt dokument men det handlar om att svara på de klassiska frågorna när, var, hur, vem, varför. Att hitta syftet med vad man gör är viktigt och det kan handla om att stärka varumärket, ta position och bygga förtroende men det kan också handla om att man ska lansera en produkt och sälja.

En av de största utmaningarna Lisa har haft när hon har arbetat med PR för startups har handlat om att sätta förväntningarna på vad PR faktiskt ska uppnå. Hon lyfter ett exempel inför julhandeln då en journalist stod i Nyhetsmorgon på TV och berättade om Wrapp och hur man kunde använda sig av den i julhandeln. Resultatet av detta förtjänade medieutrymme blev en högst medioker dag sett till direkta nedladdningar men om man på förhand har konkretiserat och sanktionerat att syftet med aktionen var att bygga varumärket kan man, sett till syftet, konstatera att resultatet blev väldigt lyckat.

2. Verktygslåda för PR

  • Se till vad man redan gör.

När man har satt sitt mål och syfte handlar det om att se till vilka verktyg man ska ta till och då rekommenderar Karin att börja med att göra en inventering och undersöka vad man redan gör. Att paketera innehållet och utnyttja startupens naturliga dramaturgi är viktigt och den vinklingen upplever Lisa att journalister är genuint intresserade av.

  • Strategiska samarbeten

Strategiska samarbeten är ett av verktygen som ofta fungerar bra, dels ur PR-syfte men även för själva affärsverksamheten. Lisa lyfter ett exempel på strategiskt samarbete där Wrapp samarbetade med Clas Ohlson där Clas Ohlson fick ha med sina presentkort i appen, något som fick dem att dela detta i sina sociala kanaler där deras kunder lockades in till Wrapp. Nyckeln till att få till dessa samarbeten handlar om att få partnern att se värdet i att vilja kommunicera det utåt, att hitta win-win-situationer där bägge parter agerar i sitt eget intresse men där effekten blir gemensamt gynnsam. Vill man som mindre aktör få till ett samarbete med ett större företag rekommenderar Karin att leverera ett färdigt förslag och göra det så enkelt som möjligt för den större aktören att tacka ja.

  • Ta en expertroll.

Att ta en expertroll handlar om att prata om ett ämne och bjuda på kunskap inom det ämnet, menar Karin. Detta kan man göra genom att gå ut med rapporter, erbjuda best practice och generellt dela kunskap för att ta expertrollen. Man kan också använda sig av talespersoner inom företaget och bygga upp deras expertroller inom deras specifika ämnen.

  • Influencer marketing

Influencer marketing var en stor del av Lisas arbete med Left or Right, mycket på grund av att en av grundarna var influencer själv vilket gjorde det naturligt. De arbetade med många olika vinklar, däribland traditionell bearbetning där de skapade många event med content triggers, tillfällen där det fanns anledningar för de influencers som deltog vid eventet att faktiskt använda sig av deras tjänst och dela med sig av det.

  • Egna kanaler

Egna kanaler är väldigt viktiga och lägger en grund för PR-arbetet. I egna kanaler har man chans att bygga sin historia, sätta tonalitet och visa sin personlighet för att bygga varumärket. Genom att lägga lite tid på de egna kanalerna och fylla det med relevant innehåll kan man på den plattformen anta en expertroll.

  • Använd datan!

Genom att utgå från den data man har finns det stora möjligheter att skapa engagerande innehåll, menar Karin. Vilken data man har att tilllgå och kan använda ser olika ut beroende på verksamhet, man kan exempelvis använda säljsiffror för att göra en rapport över året där man kan se trender som sticker ut. Detta är PR-vänligt men man kan även använda datan för att optimera försäljningen eftersom man vet vad som fungerar vid specifika tillfällen och vad kunden vill ha. Att sammanställa topplistor ger ofta hög output kontra den arbetsinsats man lägger in.

Se hur vi kan hjälpa dig

Communicate Like Never Before.