För ett par år sedan pratades det mycket om att hemsidan var död och det var viktigt för företag att befinna sig där målgruppen var. Man pratade om att man skulle vara i appar på mobilen, på Facebook och Twitter men inte publicera material på sin hemsida. Historien har visat att detta är helt fel väg att gå. Istället bör man styra den del av trafik och aktivitet som man vill använda för att konvertera mot att landa på en central hemsida.
I 2017 års kommunikatörsundersökning svarar ungefär 90 % att de använder hemsidan som nav i sin digitala kommunikation. Trots att 9 av 10 säger att hemsidan är navet i kommunikationen upplever Alex att 50 % publicerar väldigt mycket av sina pressmeddelanden på andra sajter. Detta är anledningen till att en snabbkurs i varför detta är så viktigt behövs – och här är de främsta anledningarna:
1. Du behöver en plats där du kan publicera ditt innehåll i sin helhet
Ofta fungerar andra kanaler bra med bilder, rubriker och ingresser. Om du har en längre text, en rapport eller ett white paper kan det vara bra att ha en plats där du kan publicera allt på samma ställe. Där fungerar hemsidan utmärkt. Ett nyhetsrum på Cision News kan fungera bra men om man ser till Google så gillar de när du uppdaterar innehåll ofta – vilket leder oss till anledning nummer 2.
2. Google premierar de som regelbundet uppdaterar sidan med innehåll
Den plats på din hemsida som du uppdaterar allra mest är ofta din nyhetssida, allt det andra är statiskt och förblir oförändrat under längre perioder. Om du väljer att ge bort den typ av innehåll som Google och andra sökmotorer rankar allra högst till externa sidor riskerar du att drabbas av en digital skörbjugg. På sikt riskerar du att trilla ned i Googles rankning medan du hjälper din sida på Cision News att bli allt viktigare. Du får med andra ord allt svårare att lämna den ju längre du håller på.
Att rankas högt på Google är viktigt just därför att så många använder sökmotorn som researchverktyg när de söker information.
Vilken är den vanligaste anledningen till att man inte lägger informationen på sin webbplats?
Många upplever att trösklarna är höga och att det verkar jobbigt att ställa om sin strategi när det fungerar så smidigt med de externa pressrummen. Alex väljer att likna det vid att bo på ett hotell – det är klart att det är enkelt att bo på hotell där allt är fixat för dig men det är inte långsiktigt att jämt bo på hotell. I kontrast till det är det lite jobbigare att äga ett eget hem och det kräver underhåll. Du måste skotta, betala räkningar och städa men om du tror att det digitala är viktigt över tid är det helt klart värt att investera i den tiden.
3. Självständigheten är viktig
På din hemsida bestämmer du. När du är hos någon annan, exempelvis Facebook, kan de när det passar dem bestämma sig för att ändra reglerna. På din hemsida bestämmer du vad som ska finnas där, du bestämmer hur länge det ska finnas där och du kan välja huruvida du vill tillåta kommentarer eller inte. Det är du som bestämmer spelreglerna.
Samtidigt medger Alex att det är på Facebook folk hänger och han tycker därför att man ska använda externa kanaler som ambassader för sitt innehåll. Genom att lägga ut en snygg bild med en lockande rubrik kan du ta läsaren från Facebook tillbaka till din hemsida för konverteringar – om det är det du vill göra.
4. Bra för din trovärdighet
Trovärdigheten spelar stor roll för en verksamhet och därför finns det en anledning att ge en helhetsbild, visa att ni finns på riktigt och lägga ut pressinformation på hemsidan. När journalisten gör sin research och landar på hemsidan där de ser tydlig pressinformation och kontaktinformation känner de sig trygga med att kontakta eller publicera utan att ens kontakta er. Dessutom visar Edelman Trust Barometer 2018 att organisationer, myndigheter och företag faktiskt har högre trovärdighet än de medier man försöker nå ut till. Att då kunna använda den egna trovärdigheten för att nå ut är därför väldigt effektivt.
5. Du får SEO-anpassa innehållet på hemsidan
Det handlar om vad man vill uppnå och funderar på vad ens målgrupp är intresserade av att söka på. Gå in på Google och titta på vilka ord man söker på och se till att få in dem i rubrik och text. Se därefter till att använda den länkkraften för att länka internt på sin egen hemsida. Det gäller att inte fastna i sin egen retorik utan att fokusera på målgruppens sökningar.
6. På hemsidan har du kontroll över konverteringar
Den anledning Alex tror kommer att öka mest över tid är konverteringsmöjligheten. Kommunikatörer bedöms allt mer på vad deras kommunikation faktiskt ger för effekt. Blir det fler människor som röstar på oss, köper produkter eller signar upp på vårt nyhetsbrev? Detta gör man allra bäst på den egna hemsidan, menar Alex. Där kan man se till att det finns en stor konverteringsknapp mitt i pressmeddelandet och tydliga call to actions.
7. Mätning, mätning, mätning
Facebook, Twitter och LinkedIn ger dig olika parametrar att mäta ditt innehåll på men på din hemsida har du en enorm frihet att mäta just det du är intresserad av. Dessutom kan du där AB-testa för att optimera dig fram till den mest effektiva metoden för att uppfylla dina mål.
Det finns tillfällen där pressmeddelandesajter är bra:
- När man ska nå en målgrupp man annars har svårt att nå ut till
- När man ska in i ett annat land, på ett annat språk. Om du ska in i USA kan det vara värt att ge den här nyheten lite extra kraft för att nå ut. Det ska man ha klart för sig, pressmeddelandesajter såsom Cision News är grymma på att se till att peaka och nå ut till nya marknader.
Hur ska man börja för att driva trafiken tillbaka till hemsidan?
Du bör börja med att prata med någon som är duktig på att bygga hemsidor, exempelvis webbyråer. Dessutom har de flesta distributionsleverantörerna bra verktyg för att hjälpa dig nå ut på hemsidan. En av styrkorna med Cisions lösningar är att man kan göra allt på samma ställe, du kan söka efter kontakter i databaser samtidigt som du driver trafiken tillbaka till navet för din kommunikation – hemsidan.
Fokuspodcast 4 – Utbildning: Digital strategi – hemsidan som nav
Om Passion för kommunikation Utbildning
I Cisions podcast Passion för kommunikations utbildningsavsnitt diskuterar Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision Skandinavien och Åsa Melin Mandre, PR-konsult på Greenhill Relations ett valt ämne. De ger handfasta tips på hur du bär dig åt och vad du ska undvika för att lyckas.
FLER AVSNITT AV PASSION FÖR KOMMUNIKATION
- Bonnierförlagen bygger framtidens kommunikationsavdelning
- Så slog Hammarby Fotboll rekord i biljettförsäljning
- Möt Deeped Niclas Strandh – Vinnaren av CPRIA 2015
- Bakom kulisserna hos Spinnjuryn
- Medieanalysens nyckelroll i digitaliseringen
- Bli en viral stjärna i sociala medier med Frida Boisen
- Storyn bakom Nyheter24s framgångar
- Relationen mellan journalister och kommunikatörer
- Att skapa försäljning via sociala medier
- Lär dig använda video i sociala medier
- Kommunikatörens Almedalen med Brit Stakston
- Melodifestivalen och sociala medier
- Digital opinionsbildning med Margret Atladottir
- Att lyckas med redaktionell kommunikation
- Att synas på Facebook med Jennie Hahn von Dorsche
- Digital synlighet med Fredrik Wass
- Att spegla Sverige rättvist
- Klickraketer med Ehsan Fadakar
- Volvo Trucks och Epic Split
- Morgondagens nyheter