Avsnitt 35 av Passion för kommunikation är speciellt av flera anledningar. Dels tar podden ett metaperspektiv eftersom temat handlar om hur man går till väga för att lyckas med sin företagspodcast. Dessutom spelades avsnittet in live på scen inför publik. Gäster i livepodden är  poddproducenten och poddaren Clara Fröberg som driver en av Sveriges största träningspoddar, Styrkebyrån, och Erik Johansson, ljudtekniker från Apear som hjälper många att producera poddar och få bra ljud. Programledare är, som vanligt, Åsa Melin Mandre från Greenhill Relations och Alexander Mason, kommersiell chef för Cision Sverige.

Hur gör man en företagspodcast, varför ska man göra den och hur får man någon att lyssna på ens podd?  Frågorna var många när kvartetten för dagen slog sig ned i fåtöljerna framför publiken för att leverera ett 9-stegsprogram för en framgångsrik företagspodd. När Clara fick frågan om varför man som företag ska starta en podd förklarade hon att man därigenom får chans att skapa sin egen plattform och sin egen agenda. Åsa fyllde i och påpekade att öronen alltid är lediga, det är faktiskt ett sinne som är outnyttjat.

Ur innehållet

Poddavsnittet “Så skapar du en framgångsrik företagspodd” handlar i stora drag om följande 9 steg för att skapa en framgångsrik företagspodcast:

  • 1: Gör en kommunikationsplan
  • 2: Välj rätt format
  • 3: Poddens komponenter
  • 4: Spika en produktionsplan
  • 5: Körschema – vad ska man prata om?
  • 6: Dags att spela in
  • 7: Hur klipper och redigerar man poddar?
  • 8: Publicering av podden
  • 9: Spridning!

Gör din läxa innan du sätter igång

Kvartetten diskuterar vilka frågor som är viktiga att ställa sig innan man startar en företagspodd. Varför vill du göra podden och vad vill du förmedla till vilka? De kommer fram till att det är viktigt att göra en ordentlig målgruppsanalys på förhand där man fastslår vilka de är, vad de gör, var de finns och vad de tycker om. Alex poängterar dock att man som företag ofta har kommunicerat med sin målgrupp tidigare, att man vet vad som har funkat och snarare behöver fundera på vad av det man tidigare har kommunicerat som skulle göra sig bra i den här kanalen.

Sätter man formatet så faller  allting på plats av sig självt

Ska man bjuda in gäster, prata själv eller göra reportage? Att sätta formatet för hur ramverket kring podcasten ska vara kan på förhand verka omständigt och överambitiöst men det är en viktig grund för ur vilken innehållet sedan kan formas. Var man spelar in beror helt på innehållet, vad man pratar om och vilken typ av känsla man vill förmedla, menar Erik från Apear. Clara gör en tydlig distinktion mellan företagspoddar och kändispoddar och menar att företag ofta går i den fällan när de likställer de båda. En företagspodd kan inte gå ut på att två människor sitter och babblar om det inte är personerna som lockar. Vill du ha en podd om kommunikation, då vill du inte veta vad poddaren åt till frukost.

Spika en produktionsplan

Gruppen lyfter frågan om produktionsplanen och vad man behöver fundera på när man framställer den. Ett generellt tips är att samla ihop en buffert med ämnen så att man bullrar upp och kan planera in gäster baserat på ett redan förutbestämt ämne. Här får man naturligtvis ha lite fingertoppskänsla och ge utrymme för att flytta plats på ämnen om oförutsedda händelser kommer upp. Man kan dessutom fundera på i vilken ordning avsnitt kommer, ska man exempelvis sammanfatta året som har gått är det en idé att se till att det blir det sista avsnittet för året men att det publiceras innan det nya året börjar.

Inspelning och teknik 

På frågan om vad som är viktigt att tänka på när det gäller tekniken vid inspelning svarar Erik från Apear att det allra viktigaste är att det helt enkelt måste funka. Ljudkvaliteten är en sak, men det måste helt enkelt fungera att spela in så att det fastnar på band. Dessutom är folk upptagna och om man intervjuar offentliga människor kan man inte ringa en vecka senare, förklara att det tyvärr inte spelades in och tvingas be om att få ta om.

"Om ni bara visste hur många poddar som aldrig kom ut för att någon sladd inte satt i."

Så sprider du din företagspodd

Man måste helt enkelt göra bra grejer för att det ska få spridning, menar Clara. Det handlar om att göra relevant innehåll för målgruppen och se var de befinner sig. Om man vil lansera en podd på ett visst tema kan man dessutom koppla det till något som händer i världen. Samtliga påpekar dock att en podd inte sprider sig av sig självt och Alex poängterar att man inte ska underskatta Google och sökmotorernas kraft. Genom att skriva information om poddens innehåll på din hemsida och berätta vad avsnitten handlar om kan du få lyssnare genom SEO-kraft.

Ett sätt att få upp lyssnarantalet är att bjuda in populära influencers som drar en stor publik genom sina kanaler. Problemet är bara att dessa ofta drar publik till ett enda avsnitt men att de nya lyssnarna sen försvinner eftersom de endast var intresserade av att lyssna på influencern i fråga.


 

 



Avsnitt 35 – “Så skapar du en framgångsrik podcast”

Avsnittet är ca 45 minuter långt

Om Passion för kommunikation

I Cisions podcast Passion för kommunikation bjuder vi i varje avsnitt in en specifik gäst som är specialist inom sitt område. Det bjuds på tips, trendspaningar och intressanta samtal. I varje avsnitt är Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision Skandinavien och Åsa Melin Mandre, PR-konsult på Greenhill Relations med i studion. Gemensamt för alla gäster, Alex och Åsa är att de alla delar en passion för kommunikation.

FLER AVSNITT AV PASSION FÖR KOMMUNIKATION

Se hur vi kan hjälpa dig

Communicate Like Never Before.