Gustavs aktieblogg: “En drivkraft är att försöka inspirera även de som inte gillar aktier”

Bloggen Gustavs aktieblogg kom trea i vår bloggtopp med finansbloggar år 2014. Vi passade på att ställa några frågor till Gustav om bloggandet, hur han ser på framgångarna med bloggen och hur han vill bli pitchad till av PR-konsulter.

Din blogg  ’Gustavs aktieblogg’  om finans, bolag och aktier tillhör de största och mest inflytelserika bloggarna inom finansgenren i Sverige. Vad är ingredienserna bakom framgången?
Det handlar framförallt om att ha roligt och att skriva om det som man är engagerad av. I mitt fall är det spännande utdelningsaktier och att en dag kunna leva på utdelningen. Då lär man sig mycket på kuppen också.

Riktigt klyschigt kan man också säga att det är läsarna som gör bloggen.  Ett inlägg ser jag som en startpunkt, men det är kommentarerna som är grejen. Den djupa kunskapen finns allra oftast hos läsarna. Och det gäller att locka fram den.

Sen beror det på hur man mäter framgång, bloggandet går visserligen bra men flera av mina bloggrannar har faktiskt haft en ännu bättre utveckling av sina aktieportföljer.  Så det handlar om att lära sig hela tiden och jag lär mig mycket av dem och av kommentarerna.  Jag försöker också att skriva med glimten i ögat och inbjuda till dialog så mycket som möjligt.

Du startade bloggen 2011, hur lång tid tog det att etablera den?
Det tog några månader innan det blev en större läsekrets. Mycket handlar om att jag kom med bland några andra större bloggars blogglistor varpå folk började hitta till min blogg.

Vad motiverade dig att starta bloggen?
Ett stort personligt intresse såklart. Sen var det rent konkret så att vi skulle börja blogga i jobbet och då ville jag testa det privat först. Största motivet är annars att få input och kommentarer på de idéer jag har, så att de vidareutvecklas.

En drivkraft är att försöka inspirera även de som inte gillar aktier från början och jag har också en förkärlek för lite udda bolag. T.ex. har jag investerat i Tysklands största frisörkedja, Österrikiska Posten och Sydafrikas motsvarighet till McDonalds.

Du har valt att vara anonym på bloggen. Påverkar det du väljer att skriva om? Vågar du vara mer öppen och kritisk på grund av anonymiteten?
Nej, jag hade skrivit precis likadant ändå. Kanske kommer jag i framtiden kliva ur anonymiteten men i dagsläget vill jag fortsätta vara anonym.

Vilka andra bloggar inom området finans/ekonomi läser du och finns det en känsla av gemenskap?
Jag läser främst andra ekonomibloggare som t.ex. 40procent20år, Lundaluppen, Ägamintid, Aktiefokus, Snåljåpen, Aktieingenjören, Rullstolsinvesteraren, Trygg Framtid, Spartacus Invest, Defensiven och Christoffers investeringsblogg.

Nog finns det en stark känsla av gemenskap och vi kommenterar mycket på varandras bloggar. Vi har dessutom till och med skapat ett eget liveforum, så helt anonym är jag förresten inte heller. Ett 20-tal andra bloggare och bloggläsare brukar träffas på Belgobaren i Stockholm och diskutera aktier och ekonomi. Nördigt men riktigt intressant när man gillar det!

Gustavs aktieblogg” har många kommentarer per inlägg och till synes högt insatta läsare. Stämmer det att läsarna är involverade? Och känner du att du har du bra kontakt med dina läsare?
Jag tycker att kontakten är mycket god, och jag vill betona att bloggandet via kommentarerna blir ett slags gemensamt projekt med de som kommenterar.  Bloggens tydliga fokus på spännande utdelningsaktier hjälper också till på så sätt att man vet vad man får. En viss förutsägbarhet finns också i form av inläggen oftast kommer ut på söndagar eller ibland onsdagar.

Till sist försöker att hålla god ton, och alltid svara på varje kommentar. En simpel sak, men lätt att missa.

Du har ett Twitterkonto i samband med bloggen. Hur använder du den kanalen? Påverkar den hur du samlar eller sprider nyheter?
Jag använder nog den kanalen för lite! Är ganska nybliven twittrare och det finns säkert en hel del att utveckla. I dagsläget lägger jag ut ett twitterinlägg när jag kör ett blogginlägg, men ska borra mig djupare ner i twittervärlden.

Slutligen, hur vill du bli pitchad till av PR-folk? Vilka misstag kan PR-folk begå när de kontaktar dig?
Jag är väl som många andra inte särskilt sugen på sponsrade inlägg eftersom bloggen då tappar sin själ. Men så länge man själv är trevlig själv brukar de vara trevliga tillbaka, så det är ingen fara och bara att fråga på!

Bilden till inlägget är lånad härifrån.