Spark i baken: “Ingen hets och inga måsten, bara inspiration och en spark i baken till de som behöver det”

Vi ställde några frågor till Terese Alvén som skriver toppbloggen Spark i baken.

Din blogg  ”Spark i baken”  tillhör de största och mest inflytelserika fristående bloggarna inom hälsa och träning i Sverige. Vad är ingredienserna bakom framgången?

Mina läsare gillar den hälsosamma nivån jag försöker hålla. Ingen hets och inga måsten, bara inspiration och en spark i baken till de som behöver det. Jag varierar även mina inlägg, skriver dels personligt och dels träningstips, träningsklädsinspiration, kunskap och intervjuer. Allt i en salig blandning.

När startade du bloggen, och hur lång tid tog det att etablera den?

Jag startade den i januari 2007. Sommaren 2008 började jag få mycket trafik och sedan dess har läsarantalet ökat successivt.

Vad motiverade dig att starta bloggen?

Det började som en skoluppgift när jag utbildade mig till webbredaktör. Då hade jag aldrig ens läst en blogg, men jag var snart fast i bloggandet eftersom det var så roligt!

Vilka andra bloggar inom området träning och hälsa läser du och finns det en känsla av gemenskap?

Just nu hinner jag tyvärr inte läsa så många bloggar då jag är nybliven mamma, men jag gillar bland annat Malin Nylén och PT-Fia.

Spark i baken” har en profil på Facebook och du finns på Twitter. Hur använder du de kanalerna? Påverkar de hur du samlar och sprider nyheter?

Facebook använder jag inte så mycket, Twitter har jag precis börjat jobba mer med, bjuder på kortare reflektioner på sådant som intresserar mig. Annars älskar jag Instagram. Tycker om att det är snabbt, smidigt och enkelt att publicera. Perfekt nu när jag är mycket med mina barn, då kan läsarna följa mig även när jag inte sitter vid datorn och bloggar.

Du har släppt boken “Viktig – från matmissbrukare till träningsförebild”. Är den ett resultat av att bloggen gått så bra samt känner du att bloggen och sociala medier har gynnat dig i ditt arbete med boken?

De har inte gynnat mig i arbetet med boken, däremot har de varit enorm hjälp i marknadsföringen av den. Det är tacksamt att redan ha en intresserad målgrupp när man skriver en bok. Boken gav mig en chans att berätta om viktiga saker som inte får plats i enstaka blogginlägg.

Slutligen, hur vill du bli pitchad till av PR-folk? Vilka misstag kan PR-folk begå när de kontaktar dig?

Bra, genomtänkta idéer. Det ska passa mig och mina läsare och vara utvalt för mig och eventuellt några få andra. Helst inga massmejl och absolut inte om saker som jag inte står för. Är de pålästa om mig och min blogg är det en stor bonus.