Infografik över content marketing 2013

Content marketing, eller innehållsmarknadsföring, är ett omtalat begrepp inom marknadsföring år 2013. Definitionerna av begreppet ser lite olika ut, men alla verkar vara överens om att det är det naturliga steget från social media marketing – där sociala medier har använts som en kommunikationsplattform – till en innehållsstrategi som bygger på att skapa relevant innehåll och att sedan använda olika kanaler för att sprida det innehållet. Enligt infografiken nedan är exempelvis delning av intressant innehåll en av de tre vanligaste anledningarna som människor följer företag på sociala medier.

 

The state of content marketing 2013

The state of content marketing 2013 – hämtad från PR Daily

Just infografik är för övrigt ett bra exempel på innehåll som vi gärna söker upp och delar med oss av (och enligt en annan infografik lagras bilder dessutom direkt i vårt långtidsminne).

Vill du läsa mer om content marketing kan jag rekommendera bloggposten 8 Content Marketing Principles Most Companies Get Wrong – kanske något att ägna sommarveckorna åt att fundera på inför hösten? Vill du läsa om sätt att mäta effekten av content marketing så finns inlägget 53 Actionable Content Marketing Metrics.

Mer om vad vi på Cision tänker om content marketing hittar du här.