Cision lanserar tjänster för sociala medier

 

Idag lanserar Cision nya tjänster för företag som vill arbeta med kommunikation i sociala medier. Bland annat lanserarvi ett Social Media Newsroom med integration till bland annat YouTube och Twitter. Mycket av det dagliga arbetet med publicering kan skötas från CisionPoint.


Sedan tidigare har CisionWire erbjudit möjligheter till att koppla pressinformation till sociala medier med exempelvis sociala bokmärken. Nu blir det möjligt att skapa sociala medierum för att integrera sin kommunikation med flera populära tjänster för sociala medier, såsom YouTube, flickr och Twitter. En stor fördel med våra nya Sociala Media Newsrooms är att de helt anpassas till din design profil och läggs upp på en domän som ägs av dig. Numera har du således ett val att göra antingen publicera på en domän som ägs av någon annan till exempel CisionWire eller driv trafiken till en domän som du själv väljer och äger. Det kostar lite mer att ha en egen plattform för kommunikation men fördelen är att du själv kan bestämma hur nyhetsrummet ska se ut samt hur det ska integreras med dina andra sajter.

Tekniken bakom Social Media Newsroom bygger på bloggarnas standardplattform, WordPress. Den sociala mediearenan förändras i snabb takt. Därför tror vi att det är en fördel att våra nya tjänster bygger på beprövad teknik som WordPress. Det gör att vi kommer att kunna anpassa tjänsten och snabbt erbjuda nya möjligheter när de dyker upp.

 

Tjänsterna och konceptet kring våra nya Social Media Services är är utvecklade av och med vår partner Sermo Consulting. Sermo Consulting består av ett antal ledande onlinekonsulter med en imponerande kundportfölj. Bland annat har personerna i Sermo Consulting tidigare jobbat med Elextrolux och Scanias Social Media Newsrooms. Jag har under de senaste sex månaderna lärt mig enormt mycket av killarna på Sermo och ser fram emot alla de bra tjänster vi ska tillhandahålla till våra kunder.

 

När vi själva skapade Cisionnewsroom insåg vi snabbt att det finns en mängd frågor man behöver ta ställning till. Vem svarar på frågor på YouTube, om vi skapar ett Twitter-konto på engelska vem äger det, Koncernen, USA, UK eller vi i Skandinavien. Kommentarer på nyhetsrummet ska man ha det. Tryggheten att då kunna fråga Sermo konsulterna som redan tidigare gjort detta var oändligt stor. Det gjorde att vi snabbt och effektivt kunde beta av de frågor vi ställdes inför.

Vi lanserar nu tillsammans med Sermo Consulting tre nya tjänster. De nya tjänsterna som lanseras är:

Social Media Newsroom
– Ett nyhetsrum för sociala medier
– På en egen domän
– Grafiskt anpassad till den egna profilen
– Kopplas bland annat till YouTube, flickr och Twitter
– Möjlighet till kommentarer och blogglänkar
– Sökmotoroptimerat
– Publicering via CisionPoint

Social Media Release
– Kopplad bland annat till YouTube, flickr och Twitter
– Grafiskt anpassad till den egna profilen
– RSS-feeder
– Etiketter
– Sökmotoroptimerat

Social Media Upload
– Kopplas till kundens eget YouTube- och flickr-konto.
– Lägg till beskrivningar och etiketter
– Publiceras i CisionPoint