Jennifer Bark: “Det är ingen tid för kommunikatörer att luta sig tillbaka”

Jennifer Bark var med och startade Bloggbyrån 2011. Hon är i grunden journalist och har både frilansat och arbetat som journalist på Mobil:Business och Internetworld. Hon har även varit konsult på Disruptive Media och Curios Mind. I år är hon en av de nominerade till utmärkelsen Cision PR Influencer Award som delas ut på Spinngalan.

Namn: Jennifer Bark
Byrå:
Bloggbyrån
Twitter:
TheJennie
Instagram:
therealjennie
Bloggar:
The Jennie & Banalt

Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?
Min Facebookfrenesi håller i sig. Där har jag större delen av mitt nätverk, håller mig ajour, blir underhållen och får kunskapsutbyte till exempel genom de många grupper jag är med i.

Hur jobbar du med digital PR för att bygga ditt eget varumärke?
Jag har ett antal bloggar och är aktiv i många kanaler. Sedan går det i vågor hur mycket tid jag vill och hinner lägga på mitt personliga varumärke och därav hur aktiv jag är. Som byrå-ägare ligger mycket fokus på att vårda och sprida det varumärket. Samtidigt hänger det ju ihop. Jag står nära min byrå och hur jag vårdar dess varumärke påverkar mitt personliga och vice versa. Mitt driv är i alla fall att ha roligt, göra människor glada och dela med mig av sådant som jag tror att många kan ha nytta av. Jag älskar kommunikation och jag älskar sociala medier och jag försöker ha så roligt jag kan med de två tillsammans. Det hoppas jag avspeglas i mina digitala avtryck och hur människor uppfattar mig.

Jennifer Bark, nominerad till Cision PR Influencer Award 2014

Jennifer Bark, nominerad till Cision PR Influencer Award 2014

Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till onlinekommunikation?
Mitt onlinebeteende har inte ändrats särskilt radikalt. Jag bloggar, instagrammar och så vidare med olika intensitet i olika perioder beroende på hur mitt liv i stort ser ut. Jag provar fortfarande konstant nya tjänster, håller mig kvar vid vissa, lämnar andra. Men om något ökar jag väl hela tiden på det antal plattformar och tjänster jag använder för att kommunicera.

Vilken är den viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?
Jag ser flera viktiga trender som delvis påverkar varandra och som ställer fortsatt höga krav på oss som jobbar med kommunikation – hur vi anpassar, analyserar den, får den att engagera och konvertera. Till exempel att användandet av mobila enheter fortsätter att öka. Att fler kommunicerar mer, mer ofta, på fler ställen och via allt fler uttryckssätt. Att gränsen mellan ägd, förtjänad och köpt media/kanal alltmer suddas ut. Att transparens blir än viktigare. Och att cirka allt går att mäta.

Hur vi presenterar innehåll och vilka kanaler vi delar i är viktigt, och jag tror vi i mångt och mycket behöver tänka intressegrupp före målgrupp. Vi har en större utmaning än någonsin att nå de som ”inte redan är frälsta”. Kort sagt, det är ingen tid för kommunikatörer att luta sig tillbaka 😉

Vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2014?
Finns så många bland de nominerade som jag respekterar, som inspirerar mig och som på olika sätt är med och påverkar på olika nivåer. Men lägger mina five bitcoins på att Per Schlingman vinner. Det gör han i så fall med den äran!

Vill du läsa fler intervjuer med Jennifer Bark?
Här hittar du intervjun från 2013.

Här kan du läsa mer om Cision PR Influencer Award och de nominerade till årets pris.