Karin Bäcklund: “För att lyckas med PR behöver man ha ett starkt nätverk”

Karin Bäcklund är en av de nominerade till vårt PR-pris Cision PR Influencer Award. Till vardags är hon digital strateg på Springtime PR, kursansvarig för Digital kommunikation på Berghs och dessutom en ofta anlitad föreläsare. Hon har tidigare arbetat som sociala medier-strateg på Schibsted och som skribent på Socialbusiness.se.

Namn: Karin Bäcklund
Byrå: Springtime PR
Blogg: Karinbacklund.se
Twitter: KarinBacklund
Instagram: karinbacklund

Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?
Idag är jag nog mest aktiv på Instagram och Facebook. Jag gissar att det är för att det är enkelt och snabbt att kolla i mobilen mellan möten och för att hålla koll på vad mina kontakter har för sig och vad som händer. Sen använder jag också Snapchat, LinkedIn och Twitter dagligen för att hålla kontakt med mina kompisar och mitt nätverk. Vilken kanal jag använder beror på vilken relation jag har med personen i fråga.

Hur jobbar du med digital PR för att bygga ditt eget varumärke?
Jag har alltid bloggat i mitt jobb, idag gör jag det på Springtimes blogg. Jag har även varit skribent på Socialbusiness.se och gästbloggat på andras bloggar, förra året skrev jag tex Loggenbloggen under en vecka, vilket naturligtvis ökar min synlighet. Självklart använder jag även mina sociala kanaler till att sprida vidare det jag producerar och för att visa upp allt jag gör relaterat till mitt jobb. I nästan alla mina sociala kanaler är det väldigt mycket fokus på jobb och jobbrelateratinnehåll eftersom det är en så stor del av den jag är. Att jag ofta föreläser bidrar också till att jag syns digitalt.

För mig är det också viktigt att bibehålla kontakt med mitt digitala nätverk och träffa dem AFK. Jag anordnar t.ex. sedan fyra år tillbaka After Work-serien #Uberaw för digitala nördar där jag får chansen att träffa personer jag i vanliga fall håller kontakten med online IRL. För att lyckas med PR behöver man ett starkt nätverk!

Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till onlinekommunikation?
Jag hinner inte vara lika aktiv på Twitter som förr tyvärr. I dag jobbar jag lite mer med rörlig bild och ljud.

Vilken är den viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?
Jag tycker man ser att företag och organisationer vågar mycket mer, de är både mer öppna för att testa nya sätt att kommunicera och nya kommunikationskanaler. Det tycker jag är väldigt roligt att se! Annars är det fortfarande mycket fokus på content.

Vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2014?
Den person jag tycker jag ser överallt nu förtiden är Fredrik Wass, och det är inte bara för att han är så lång. Brit Stakston är ju så klart också en stark kandidat. Men med det här startfältet gissar jag att det blir någon mer känd även utanför kommunikationssvängen, som tex Per Schlingmann.

Här kan du läsa mer om Cision PR Influencer Award och de nominerade till årets pris.