På delad plats nummer 6 i årets Cision PR Influencer Award: Ida Nilsson och Michael Kazarnowicz

Ikväll är det äntligen dags för årets Spinngala!  Vi avslutar vår nedräkning  till årets Cision PR Influencer Award med att presentera två personer med samma rankningsindex och därför placeras på delad sjätteplats i årets lista. Grattis Ida Nilsson och Michael Kazarnowicz!

Ida Nilsson arbetar med PR på V&B Change. Hennes passion är den digitala utvecklingen och se hur olika sociala medier påverkar oss. Under 2012 gjorde Ida en stor studie tillsammans med Göteborgs Universitet om Facebooks påverkan. 

Namn: Ida Nilsson
Ålder: 30 år
Yrke: PR-director/ social media strategist
Twitter: @idanilsson
Blogg: www.gillakommunikation.com
Instagram: idakarolinanilsson

Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?

Är man fascinerad av människor och relationer är det svårt att inte gilla sociala medier. Jag älskar att se hur vår kommunikation utvecklas och anpassas i takt med att nya plattformar växer fram.  Det finns en speciell kraft i nyfikenheten när vi lär oss att använda nya sociala kanaler. Min personliga favorit just nu är Instagram, det mesta går att säga med en bild. Annars konsumerar jag Facebook, Twitter och Linkedin för att det ger mig en överblick över mina nätverk som förser mig med nyheter, tips och underhållning. Pinterest är en stor inspirationskälla som jag alltid använder i början av projekt.

Hur jobbar du som PR-konsult med digital PR?
Det digitala tankesättet genomsyrar allt jag gör. Hur jag jobbar skiljer sig mellan kunder och projekt, men i stora drag handlar det om att anpassa budskap efter kanal och använda faktorer som lockar till delaktighet, lust, glädje, inspiration eller något annat som gör att man vill dela innehållet med vänner, läsare eller följare.

Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till online kommunikation?
Företag har idag en större mognad i frågan om sociala medier, man är inte längre rädd för att ta steget utan det handlar mer om i vilka kanaler man ska vara aktiv och hur ska man agera. I takt med att företag satsar mer i sociala medier så har också ROI blivit viktigare, jag lägger mer kraft idag på att bevisa vad vårt arbete ger för effekt. Bildens växande betydelse i sociala medier gör också att vi lägger större vikt vid att ta fram bildmaterial som är lätt att sprida och som sätter varumärket i rätt sammanhang.

Vad är viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?
Bilden – både rörlig och stillbild. Jag är nyfiken på Snapchats framtid. Jag gillar känslan av ögonblicksbilder som är kopplat till realtid mer än på t.ex  Facebook och Instagram, och som dessutom skapar mindre prestige i bildmaterialet.

Vem tror du vinner årets Cision PR Influence Award 2013?

Det är många som är värda priset vilket gör det svårt att gissa. Jag tror att Brit har stor chans att ta hem det i år igen, eller Lina Thomsgård.

 

Michael Kazarnowicz arbetar till vardags på Teh Internetz AB som Digital McGyver och är även gruppinstruktör på World Class. Förutom detta gillar han att testa nya saker och tänja gränserna. 

Namn:  Michael Kazarnowicz
Ålder:  36
Yrke:  Digital McGyver (alt. Digital Strateg)
Twitter: @kazarnowicz
Instagram:  kazarnowicz
Blogg: http://www.digitalmcgyver.com

Jag är aktiv på Facebook och Twitter i första hand. Det är de två nätverken där de flesta av mina kontakter finns. Instagram är jag också hyfsat aktiv på, det är ett utmärkt forum för bildkommunikation. Min nya favorit är Google+ som jag aktivt jobbar för att komma igång med.

Hur jobbar du som PR-konsult med digital PR?

Jag kom in på digital PR utifrån strategi-perspektivet. Det går idag inte att göra en digital strategi utan PR. Världen har förändrats, när företag och varumärken har relationer med konsumenter och användare och inte bara journalister och redaktioner så är PR ett helt annat begrepp.

Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till online kommunikation?

Min egen: jag bloggar mindre. Tack vare Flipboard, Google+, och tjänster som Medium – och även Facebook – kan jag få ut längre budskap än Twitters 140 tecken. Bloggen tenderar då att bli ett verktyg för betydligt längre inlägg än tidigare.

Kunders: för två år sen var det mycket mer “styr upp, städa, rätta till” när organisationer hade startat upp kommunikation i olika kanaler utan att på riktigt fundera på hur, varför och till vilken målgrupp. Det var mycket mer stöttande av kompetenta entusiaster som gjorde sitt bästa trots att ledningsgrupper inte riktigt förstod vad de gjorde, och entusiasterna hade svårt att få gehör. Idag är kunderna där på ett tidigare stadium, man tar ett helhetsgrepp och inser att det är större än “ha en Facebooksida”.

Vad är viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?

Det som populärt kallas “content marketing”. Att låta sina anställda lägga tid på att bygga och underhålla nätverk, kombinerat med att bygga organisationens närvaro i olika kanaler skapar distributionsnät. Genom att skapa innehåll, och sprida andras innehåll i detta distributionsnät skapar man ett mervärde och gör sig mindre beroende av traditionella redaktioner och traditionell media.

Vem tror du vinner årets Cision PR Influence Award 2013?

Spontant: Lina Thomsgård. Det vore en välförtjänt vinst, när det gäller onlinekommunikation och PR har hon verkligen lyckats.

Cision PR Influencer Award är Cisions eget pris där vinnaren presenteras tillsammans med topp fem på SPINN-galan den 21 november. Inför galan räknar vi ner genom att presentera intervjuer med personerna på platserna 10 till 6.