På plats 9 i Cision PR Influence Award 2013: Jennifer Bark

Idag presenterar vi plats nummer 9 i Cision PR Influence Award och säger grattis till placeringen till Jennifer Bark! Jennifer är en person med många strängar på sin lyra. Förutom att hon driver den digitala PR-byrån Bloggbyrån är hon även aktiv bloggare på 3 andra webbadresser. Jennifer har flerårig erfarenhet av att arbeta med journalistik, kommunikationsstrategier och sociala medier. 

Namn: Jennifer Bark
Ålder:  31
Yrke:  Strateg/projektledare (grundare av Bloggbyrån)
Twitter@thejennie
Instagram:  @therealjennie
Blogg: thejennie.se , banalt.se,  bloggbyran.se/bloggen/

Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?

Var jag är mest aktiv har varierat och förändrats ganska mycket över åren, och fortsätter att göra så. Det är också lite charmen med sociala medier tycker jag – att det är nästintill omöjligt att behålla ett statiskt beteende där över tid.

För några år sen hängde jag konstant på Twitter och uppdaterade regelbundet flera personliga bloggar. Idag driver jag sedan snart tre år tillbaka en byrå och prioriterar oftare byråbloggen framför mina privata, och är mindre aktiv på Twitter. Eller snarare, jag använder Twitter på ett annat sätt – mer för att bevaka diskussioner och ämnen under specifika hashtags än att försöka följa hela mitt flöde konstant.

Där jag är mest aktiv idag är Facebook och Instagram. Facebook till stor del för att det är där jag ser att de flesta inom mitt nätverk – såväl inom min privata som professionella sfär – är mest aktiva, och där jag fortfarande får en stor portion tips, nyheter, underhållning och kunskapsutbyte genom olika sidor, grupper och kontakter.

Instagram för att det är en fantastisk ”quick-stop-källa” till inspiration och glädje, som jag kan besöka och uppdatera när jag har tid (men där jag inte känner att jag missar något viktigt om jag glömmer av/inte hinner med, vilket inte gäller t ex för Facebook).

Sedan tycker jag att LinkedIn blir en alltmer intressant kanal – är allt oftare inne där via appen och scannar av nyhetsflödet.

Hur jobbar du som PR-konsult med digital PR?

För mig och mina kollegor på Bloggbyrån handlar PR-yrket om att förtjäna plats i människors medvetande. Vi hjälper företag och organisationer på daglig basis med att kommunicera, bygga relationer och bevaka dem och det som är relevant, intressant och viktigt för dem i sociala medier, och inte minst jobba för att de själva ska upptäcka möjligheterna (och tjusningen) med att aktivt ”förtjäna sitt utrymme”. Det alla våra insatser egentligen har gemensamt är att de engagerar folk och bygger upp nätverk med människor som gillar företagen och organisationerna, eftersom det också innebär ett större förtroendekapital.

Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till online-kommunikation?

En stor skillnad i dag är den mognad och insikt jag möter hos alltfler organisationer och företag som vill initiera eller utveckla sin aktivitet på den sociala webben. Social webbnärvaro börjar bli en relativt etablerad hygienfaktor, och det handlar inte längre alls lika ofta om om ett företag ska finnas i sociala medier, utan snarare om hur. Den mognaden innebär också att kunder har blivit bättre och hårdare kravställare, vilket är mer utmanande men också viktigt för att utveckla vår bransch. Kunder har större kunskap och vill se konkreta resultat, vilket gör att vi behöver jobba hårdare för att hitta referenser och mätmetoder som fungerar och visar att insatser ger ett konkret värde. Kort sagt, det är mindre “fluff och lull” nu än för 2 år sedan, och när man inte längre behöver lägga energi på att försöka övertala människor om den sociala webbens fantastiskhet, kan man gå rakt på att jobba med strategier och actions tillsammans med kunden, som faktiskt kan göra skillnad för hela organisationen.

Vad är viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?

Jag tror att det blir allt viktigare med “kontextuell anpassning” – dvs att jobba ännu mer nischat med, om vi pratar sociala medier, olika kanaler och inte utgå ifrån att en källa ska föda alla kanaler med samma innehåll. Varje kanal har sina egna egenskaper, förutsättningar och begränsningar och inte minst användare och användarbeteenden – och jag tror att man har mycket att vinna på att jobba med olika strategier för olika kanaler. Då tror jag att samspelet mellan dem också kan bli mycket mer intressant.

Det förtjänade utrymmet tror jag också blir allt viktigare. Jag ser till exempel allt fler bekräfta sin tröttnad på att deras Facebookflöden upptas av oönskade annonser och att man gärna skulle betala för att slippa pre-rolls och banners i Youtubeklipp. Det betyder inte att människor ledsnat på information och budskap, men jag tror att fler vill skräddarsy sina informationsflöden, där den som enligt “skräddaren” (konsumenten) förtjänar det, får plats.

Vem tror du vinner årets Cision PR Influence Award 2013?

Otroligt svår fråga. Det är många tunga namn bland nomineringarna – alla stora inspirationskällor för mig. Men ska jag tippa fritt med lillfingret i luften tror jag Deeped kan ligga bra till – han levererar alltid skarpa reflektioner och tips där och när det är aktuellt. Men en kvinna på pallen vore pepp!

Cision PR Influencer Award är Cisions eget pris där vinnaren presenteras på SPINN-galan den 21 november. Inför galan räknar vi ner genom att presentera intervjuer med personerna på platserna 10 till 6.