På plats 9 i Cision PR Influencer Award 2014: Ida Nilsson

För tredje året i rad tar Ida Nilsson plats bland de nominerade till Cision PR Influencer Award. Ida driver den populära bloggen Gilla Kommunikation, har stort engagemang  i flera sociala kanaler och är dessutom en väl anlitad föreläsare. Till vardags jobbar hon som PR Director för Change där hon arbetar strategiskt och operativt med uppdrag inom PR, sociala medier och content marketing. Hon har tidigare varit på byråer som Valentin & Byhr och Perspective Communication.

Namn: Ida Nilsson
Byrå:
Change
Twitter:
IdaNilsson
Instagram: idakarolinanilsson
Blogg:
Gilla kommunikation

Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?

Mitt engagemang för sociala medier och kommunikation grundar sig i ett intresse för människor och relationer. Men också att jag har en stor dos nyfikenhet. Jag är fascinerad över hur teknik och kommunikation vävs samman och utvecklar varandra. Jag är väldigt analytisk och kan ägna många timmar att fundera över varför vi kommunicerar på ett visst sätt, varför det får spridning och hur man kan applicera det på andra saker. Min personliga favorit är Instagram, det mesta går att säga med en bild. Annars konsumerar jag Facebook och Linkedin för att det ger mig en överblick över mina nätverk som förser mig med nyheter, tips och underhållning. Pinterest är en stor inspirationskälla som jag alltid använder i början av projekt. Däremot så använder jag Twitter mindre nu än tidigare.

Hur jobbar du med digital PR för att bygga ditt eget varumärke?

Mitt personliga varumärke grundar sig i en passion för det jag gör, och i ett driv i att förändra och utveckla. I mina sociala kanaler försöker jag dela med mig av det på flera olika sätt.

Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till online kommunikation?
Det är fortsatt mycket fokus på content och bild, både stillbild och rörlig. Men också på sociala medier som en mer integrerad del av kommunikationen. Tidigare sågs sociala medier som en separat del, men numera är det en del av företags ansikte utåt. Vi tillåts tänka större.

Vad är viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?
Att våga skapa känslor med sitt content. Att inte göra som alla andra utan skapa något som ger ett wow.

Vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2014?
Det är många som är värda priset. Jag är hedrad att få vara omnämnd på listan. Tack!

Vill du läsa fler intervjuer med Ida Nilsson?
Här hittar du intervjun från 2013 och intervjun från 2012.

Här kan du läsa mer om Cision PR Influencer Award och de nominerade till årets pris.