På plats nummer 2 i Cision PR Influencer Award 2013: Brit Stakston

På andraplats i årets Cision PR Influencer Award 2013 är förra årets vinnare, Brit Stakston. Brit är en erfaren medie- och kommunikationsvetare men har mer användning av sina studier i etnologi. Människans beteende och hur det hör ihop med tekniken vi använder idag är något som Brit brinner starkt för som mediestrateg.

Namn:  Brit Stakston
Ålder:  51 år
Yrke:  mediestrateg
Twitter: britstakston
Instagram:  britstakston
Blogg:  http://www.jmw.se/profil/brit/

Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?

Twitter är fortfarande det jag behöver för omvärldskoll ur både strategiskt och tramsigt perspektiv. Här kan man snabbt konstatera, ibland lite trött, jahapp here we go again – twitterstorm coming up och imorgon sitter de här personerna i morgonsofforna. Detta samtidigt som jag via Twitter lär mig saker, upptäcker saker och möter smarta personer jag aldrig träffat annars. Det är fortfarande en oändlig kunskapskälla som aldrig tar slut : ) Och Twitter är fortfarande PR-konsultens bäste vän om man vill ha koll på omvärlden.

Du titulerar dig som bland annat som mediestrateg, hur jobbar du mer digital PR?

Att vara mediestrateg handlar om hela utvecklingen av mediebranschen och hur det påverkar våra uppdragsgivare.

Digital PR ingår ju i allt idag. Inget du gör idag kan inte också tas ut digitalt eller fångas upp där, de som berörs av det du gör kommer att på eller annat sätt dela med sig av det digitalt. Mitt eget arbete kan vara person-PR och då blir min roll att coacha fram till egen digital närvaro, andra uppdrag handlar om digitala strategier integrerade i kommunikationsplaner eller utvärderingar. Har under året genomfört utvärderingar av sociala medier bla på uppdrag av Rikspolisstyrelsen. Att titta på deras sociala mediearbete är något av det svåraste men också roligaste jag gjort.

Digital PR för mig handlar om trovärdighet och bygger på egen närvaro. Inte köpt och definitivt inte fejkad.

Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till online kommunikation?

Åh jag erkänner det motvilligt, jag läser inga bloggar längre dvs klart jag gör men jag söker inte aktivt upp dem längre. Däremot finns ju deras närvaro i alla de googlesökningar man gör etc men jag går sällan sällan idag aktivt till min RSS-läsare för att läsa en blogg under en arbetsvecka för att bevaka något. Däremot är ju bloggtekniken mest en databasstrukturen så jag läser ju bloggar utan att jag för den skull kategoriserar det som en stunds bloggläsning. Kommenterar aldrig i bloggar längre.

Och de där sociala mediebloggarna som förr var kul att läsa, läser jag inte alls längre. Bra mycket roligare att följa de som nu integrerat sociala medier i sitt kommunikationsarbete, där sker affärsutvecklingen och kunskapsdelningen som inspirerar.

Mer? Ja sammantaget konsumerar jag ännu mer medier. Kanske mer ytligt än fördjupat men ändock. Och förundras, stressas över allt jag borde lyssna på, titta på och interagera med.

Vad är viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?

Tittar man internationellt är nyckelordet omni – överallt i alla kanaler. Inget nytt under solen säger jag. Återvänder hellre hela tiden till att den starkaste trenden är att ha förmågan att inte springa på alla digitala bollar utan utgå från den egna verksamheten, affären, kärnan och sedan sjukt nyfiket se sig omkring och se hur de egna kundernas beteenden förändras eller fra kan komma att förändras tack vare digitaliseringen! Det gäller att se framåt först.

Viktigast är att utveckla sin online närvaro och våga möta kunderna på riktigt. Inte i några slentrianmässiga dyra fokusgrupper utan för att på riktigt lyssna, lära och utveckla. Och ha kul i det arbetet.

Sen tror jag det riktigt centrala nyckelordet är nischat. Våga, våga nischa. Sen kan man ju inte trendspana utan att lyfta behovet av att hitta en gemensam valuta för relationer. Twitter och Facebooks ägare förstår det inte ens. Så hur ska vi som pr-konsulter kunna ge våra uppdragsgivare en valuta vi enas om. Som är lika lätt att ta på som räckvidd och annonsvärde. Jakten på den heliga mätgralen för relationer fortsätter 2014.

Vem tror du vinner årets Cision PR Influence Award 2013?

Vinnaren är solklar det är självklart Lina Thomsgård. Hon twittrar, instagrammar och även om hon inte bloggar så är hennes onlinepresence ever så present. Och hon om någon påverkar på riktigt inom en fråga.