Dagens Media skriver om våra nya tjänster för sociala medier

Idag publicerar Dagens Media en intervju med mig där jag berättar lite om våra nya tjänster för sociala medier. Läs intervjun här.
“Behöver företag verkligen hjälp med att ladda upp filmer på Youtube?”, var en av frågorna från Erik Westerberg. Det är en intressant fråga. Vi anser givetvis att professionella verktyg för att företag ska kunna använda sociala medier på ett professionellt sätt är en bra idé.
De flesta sociala medier är skapade för privatpersoner. Samtidigt ställs det högre krav på att företag ska vara öppna och närvarande i sociala medier. Att ladda upp filmer på Youtube är naturligtvis inte så svårt. Men att Twittra, blogga, svara på kommenterar, ladda upp bilder på flickr och göra allt det traditionella kommunikationsarbetet samtidigt som man publicerar videor på Youtube. Då är det en bra idé att använda professionella verktyg för att få en bra struktur på arbetet. Men jag tror att många kanske tror att professionella verktyg för sociala medier innebär att man gör kommunikationen enkelriktad, att man kanske fortsätter att bara trumpeta ut sitt budskap på samma sätt som man gjort de senaste 100 åren. Det är ju inte meningen. Tvärtom. Vi anser att man måste delta på riktigt för att nå nytta i sociala medier. Nyckelorden är lyhördhet, tillgänglighet, öppenhet  och personligt tilltal.
En annan kommentar till artikeln: Reportern kallar oss för “omvärldsbevakningsföretaget Cision”. Förståeligt, med tanke på att vi varit det så länge. Men sedan vi sålde bevaknings- och analysdelen till Infopaq så borde man nog beskriva företaget ungefär så här: Cision i Skandinavien är ett företag som säljer lösningar för att skapa synlighet i traditionella och sociala medier till kunder verksamma inom IR och PR. Vi har en kommunikationsutmaning med att nå ut med det, med tanke på vår historik.
Tror ni att företag kan delta mer i sociala medier nu när det kommer bättre verktyg? Nå mig här eller på Twitter.
Nästa vecka tänkte vi berätta mer om de nya tjänsterna.