Nu kan du följa Barack Obama på Linkedin!

Idag släppte LinkedIn en ny funktion på sin sajt där du kan följa 150 stycken så kallade Thought Leaders, som Barack Obama och Richard Branson. Deras uppdateringar kommer att kunna vara längre än 140 tecken och innehålla bilder, videos och presentationer från Slideshare. Formatet påminner lite om blogginlägg och dyker upp i LinkedIn-flödet där man tidigare kunnat följa företag och nätverk.

Obama är alltså en av de första att kliva på den nya kombinationen av professionellt nätverk och microbloggande, och med tanke på det förra amerikanska valets omtalade användning av sociala medier i kampanjarbetet och det kommande valets fokus på frågor gällande ekonomi och jobb verkar LinkedIns nya funktion som kombinerar de båda vara ett smart strategiskt val av kanal.

 

 

För att värna om innehållet påstår Mashable att LinkedIn kommer att följa ledarnas förmåga att engagera: ”The group’s ability to engage LinkedIn’s audience will be ranked by views, likes, comments and shares that are visible to all users. Such metrics will both act as a self-regulating feature, but will also prompt the inevitable ranking of the top 10 and bottom 10.”

Allt detta gör Linkedin för att gå från att vara en plats som många av oss bara besöker några gånger om året, till att bli en del av vår vardag som kommunikatörer. Det ska bli intressant att se hur det hela slår ut.  På Linkedins blogg kan du läsa mer.

 

Alex