Två framgångsrika svenska virala kampanjerna inför valet 2010

Jag har under de senaste dagarna funderat på om vi inte ser de första framgångsrika virala kampanjerna inför valet 2010. Det jag tänker på är två facebook grupper som samlat 100.000-tals anhängare under ett par korta veckor på Facebook.

De två grupperna jag talar om är:  Kan den här lyktstolpen få fler fans än Mona Sahlin? cch Kan den här soptunnan få fler fans än Fredrik Reinfeldt? I skrivande stund har Monas antigrupp 127 254 fans och Fredriks antigrupp 71,794 fans. Fredriks grupp startades lite senare och har tagit fart de senaste dagarna så vi får se vem som vinner detta lopp.

Inför valet 2010 har alla politiska partier talat om Obamas presidentvalskampanj, många har åkt över och studerat den. Man bloggar, twittrar och startar fan pages på Facebook. Ingen av dessa aktiviteter har dock riktigt givit någon viral effekt eller fått 10.000-tals följare. Mona har på sin Fan page på Facebook lyckats skrapa ihop 4,372 fans och på Twitter 4 594. Fredrik kan skryta 4 225 fans på sin Fan page och på Twitter hittar jag inte Fredrik men nya moderaterna har 2 423 följare. Med andra ord slår de nya antigrupperna partiernas egna aktiviteter med hästlängder.

Det intressanta med bägge dessa grupper är att de är negativa och person orienterade. Frågan är med andra ord om valet 2010 snarare kommer vara ett val mellan pest eller kolera på nätet? Det verkar onekligen så att bägge sidor har lättare att reta upp sig på varandras frontfigurer än att lyfta fram den egna politiken. Om man går till kommentarerna kring politiska nyheter på de stora tidningarnas webupplagor så förstärks denna bild. Med tanke på att de då också modererar kommentarerna så kan man fundera på hur tonen hade varit ifall de var ocensurerade.

Det intressanta med Obamas kampanj var att han med sitt budskap ”Change” lyckades få folk inspirerade av sin agenda och sitt budskap. Det kan nämnas att Obamas Fan page på Facebook har 7 533 279 samt att han på Twitter följs av 3 299 401 personer.

Med allt detta sagt verkar det dock som vi ser de första framgångsrika virala kampanjerna. De må vara negativa och personorienterade men helt klart är att våra Mona och Fredrik väcker känslor, tyvärr mer negativa än positiva än så länge. Den som än så länge klarar sig bäst är Miljöpartiets Maria Wetterstrand, hon har 2 136  fans på sin Fan page och hennes antigrupp har bara 1855 fans.