Vilket parti fick mest publicitet under Almedalsveckan?

Cision mäter varje månad hur många artiklar det skrivs om partier och partiledare i svenska webbmedier, för att se hur mycket onlinesynlighet respektive parti och partiledare har. Detta gör vi fram till riksdagsvalet i september. Nu har vi dykt ner i siffrorna som enbart gäller politikerveckan i Almedalen denna sommar.

Almedalsveckan inföll i år den 29 juni och pågick till och med 6 juli. Under veckan skrevs det allra mest om Socialdemokraterna, hela 2465 artiklar, följt av Miljöpartiet med 1898 artiklar och därefter Sverigedemokraterna med 1721 artiklar. Feministiskt Initiativ var under veckan mer omskrivna än tre av riksdagspartierna, nämligen Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna.

Tittar vi istället på partiledarna så skrevs det 1330 artiklar om Fredrik Reinfeldt, vilket gör honom till Almedalsveckans mest omskrivna partiledare. Stefan Löfven var inte långt bakom då 1272 publicerade artiklar innehöll hans namn.  På tredje plats hamnar Jimmie Åkesson med 946 artiklar.

Gudrun Schyman syntes i 724 artiklar under Almedalsveckan, vilket är mer än Annie Lööf, Göran Hägglund, Jonas Sjöstedt, Gustav Fridolin och Åsa Romson.

För att ta del av alla siffror från vår mätning, besök vårt nyhetsrum eller kontakta oss gärna!

Partier – Synlighet i Almedalen:

partier-almedalen

Partiledare – Synlighet i Almedalen:
partiledare-almedalen