5 SEO tips för PR-branschen och marknadsförare

En bloggpost som skrevs av min amerikanska kollega Brandon Andersen, en av mina favorit kollegor för övrigt, har fått stor spridning. Jag tänkte därför ta mig friheten att översätta artikeln och publicera den här. Om du hellre läser originalet på engelska: 5 SEO tips for PR professionals and marketers.

Inkommande länkar är, i Googles ögon, i grunden röster som avgivits för din webbplats. Varje inkommande länkar är en röst för dig och ditt innehåll, och i den demokratiska SEO världen så gäller desto mer kvalitet röster du har, desto troligare är det att din webbplats kommer att dyka upp högt upp i sökresultaten. Här är fem tips som hjälper dig att få mer kvalitet inkommande länkar till din webbplats.

1. Länka till din hemsida från din blogg på rätt sätt

Givet att du har en blogg är det förhoppningsvis också en stor källa till inspirerande och nytt innehåll som engagerar läsarna. Det är också en utmärkt plats att få inkommande länkar till din webbplats. En väl utformad länk består av två saker: ankartexten och länken.

Ankartexten är den klickbara texten i en hyperlänk. Länken är adressen till den sida du vill länka till. I sökmotorer har båda dessa en “röst”.

Ankartexten i en hyperlänk används av sökmotorer för att räkna ut vad den länkade sidan handlar om. Till exempel, om jag länkar till media databas ger det ”Cision Media Database” sida en “röst” för begreppet “media databas” samt som en inkommande länk från denna blogg.

Ett vanligt misstag folk gör är att välja ankartext med ord som “Klicka här”. “Klicka här” säger  inte sökmotorer någonting om vad sidan du hänvisar till handlar om och du förlorar en chans att vinna värdefulla SEO.

Min egna reflektion: Japp, det misstaget måste jag erkänna att jag själv gjort.

2. Länka till din hemsida från pressmeddelanden

Genom att använda samma begrepp som i exemplet ovan även i dina pressreleaser, kan du lägga välgjort länkar i ditt pressmeddelanden och vinna inkommande länkar från varje webbplats som publicerar det.

3. LinkedIn LinkedIn

LinkedIn har en ”Websites” i din profil, där du kan lägga upp till tre länkar till webbplatser som du väljer. Lär dig hur du lägger till länkar till webbsidor till LinkedIn. Det är lite av en debatt om hur SEO vänliga dessa länkar är, men om en sök motorer ta upp dessa länkar har du en fantastisk möjlighet att få tre inkommande länkar från en domän med hög page rank.

4. Facebook och Twitter

Facebook och Twitter är bra ställen att dela innehåll och idéer med andra människor. Alla länkar i dessa tjänster är dock automatiskt märkta för att inte räknas som inkommande länkar för SEO.

Att få vänner och följare för att få igång en dialog med dom ökar dock sannolikheten att de kommer att länka till ditt innehåll. När de tar information som de hämtad från Twitter eller Facebook och delar med sig av den på en blogg, hemsida eller forum, får du gratis publicitet plus fördelarna med en ökad SEO för din information . Glöm inte att göra samma sak för dem och du kommer att se att SEO karman komma att gå runt i en full cirkel.

5. Digg

Om du veta vad Digg, är för en tjänst, vet du att det kan vara svårt att nå första sidan av den, om inte ditt inlägg handlar om ett nytt sätt att slå in något i bacon (Amerikansk humor: mitt tillägg). Men om du råkar ha information som blir populär och når första sidan, kommer det att få hög kred av sökmotor och vara en länk med stor inkommande kraft. En nyckel till att nå första sidan på Digg, är att ha många vänner på Digg och berätta för dem när du har ny information publicerad. Det är inte lätt , men denna artikel om att nå första sidan på Digg kan säkert hjälpa dig.

Hoppas du gillade bloggposten det gjorde jag, vill du läsa mer kan jag rekommendera Björn Alberts mer avancerade bloggpost om SEO för marknadsföraren.