Brit Stakston: “Mina läsare/följare har gjort mig så sjukt mycket smartare genom åren”

Bland de toppnominerade till årets Cision PR Influencer Award hittar vi kommunikationsproffset Brit Stakston, som tog hem vinsten år 2012. Brit var tidigare delägare i PR-byrån JMW, men har nu startat eget och driver Stakston AB. Brit är en van föreläsare inom bland annat digitalisering, samt en väl anlitad talare, inspiratör, workshopledare och moderator. Brit bloggar även både på sin egna byrå, samt hos Dagens Media. Ytterligare en aktivitet som Brit ägnar sig åt är författarskap, och har bland annat skrivit två böcker om sociala medier. Brits starka kärlek till digitalisering, trendspaningar och sociala medier gör henne till en självklar topp 5 kandidat även detta året.

Under Spinngalan den 19 november avslöjas vem vinnaren är och exakt vilken placering som Brit får i årets CPRIA.

Namn: Brit Stakston
Byrå: Stakston
Blogg: stakston.se
Twitter: britstakston
Instagram: britstakston
Youtube: Brit Stakston
Periscope: britstakston

  1. Du är en av de mest inflytelserika PR-konsulterna i Sverige, vad är ingredienserna bakom din framgång?
    Relevans säkerligen och för att jag är extremt nischad och djupt engagerad i de frågor jag driver. Vare sig det handlar om internets utveckling och framtid, pressfrihet, demokrati, medborgarinflytande, mediers nya roll eller förändringskommunikation.
  2. Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?
    Twitter är fortfarande den kanal som ger mig mest vad gäller relevant omvärldsspaning – ett globalt världsomspännande bibliotek – vars invånare hjälper till att plocka fram alternativ till det jag söker mer information om. Sen har jag en hemlig passion för instagram och ett antal poddar, finns några guldkorn som alltid förgyller min dag och vecka. Några av dessa har dock väldigt lite med mitt jobb att göra.
  3. Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till onlinekommunikation?
    Mindre av allt skulle jag vilja säga och samtidigt mer än någonsin beroende på hur min verksamhet ser ut idag. Rent privat är jag mycket mindre intresserad av vad som händer under min lediga tid och deltar sällan i diskussioner utanför det som rör mitt yrke. Känner ofta en extrem trötthet på rundgången i diskussioner på nätet idag. Oroar mig mycket för den utvecklingen. Vi behöver ta kommandot med de goda krafterna också.Undrar också över normbildningen på nätet hur vi människor reduceras till något så himla förutsägbart i digitala kanaler. Man ser vad som blir nästa våg och dessutom dödar ju sociala medier många upplevelser vare sig det gäller midsommar eller jul. När flödet fyllls av 1000 likadana bilder blir man bara ointresserad och folk ger uttryck för det. Det som borde vara en förenande aspekt av hur lika vi människor är kanske leder till en trötthet på just mänskligheten. Insikten om hur lite unika vi är kanske gör något med oss. Positivt eller negativt? Jag vet inte, vad tror du? Som det mesta bestämmer ju vi hur det ska bli. Sen är det förstås oerhört oroande att diskussionen med rasistiska förtecken lett till att det är helt meningslöst att diskutera viktiga frågor av det slaget online. Det har fullständigt kapats av trollen.
  4. Känner du att du har en bra kontakt med dina läsare/dina följare?
    Ja absolut och har väl bevisat det bland annat genom Blank Spot Project. Mina följare på t.ex. twitter upplever säkert att jag är en extremt stabil twittrare. De kan lita på att jag tydligt och gärna envist agerar inom de frågor som berör mig. Och de vet vad jag bryr mig om och kan. Mina läsare/följare har gjort mig så sjukt mycket smartare genom åren. Sen är det väl kul att även jag – som egentligen är sjukt tråkig online har fått det här “inflytandet”. Det visar att det går att använda sociala medier som ett renodlat yrkesredskap utan att bli privat.
  5. Hur känns det att vara nominerad i Cision PR Influencer Award 2015?
    Det är alltid lika roligt! Och kul att ge de här fyra männen en match. Igen.
  6. Och slutligen, vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2015?
    Har lite dålig koll på helhetsbilden hos mina medtävlare. Vet inte hur långt bak ni mäter under ett år och hur ni viktar röstningsförfarandet och ens ser på inflytande. Vad för slags inflytande och för vilka och hur kopplar det relevans för pr-branschen och dess kunder? Att vara med i Melodifestivalen räknas det till en aktivitet kopplad till jobbet och digitalt inflytande? Ska bli så kul att se! Stolt över att vara kvinna och ta plats bland topp 5. Men mitt stalltips är Viktor Frisk. Han har ju sjukt stort genomslag i alla kanaler. Det vore en sån frisk fläkt i PR-branschen och en nyttig kontrast mot bilden av den traditionella hemliga lobbyist PR-konsulten. En påminnelse för oss alla att det finns nya kompetenser. Att det är dags att step up to the game för att fortsätta erbjuda våra uppdragsgivare många olika sätt för att nå ut och bli relevanta för sina målgrupper.

Se Brits tackvideo till följarna här!

Här kan du läsa mer om Cision PR Influencer Award och de nominerade till årets pris.