Mitt andra inlägg som jag gått och klurat på länge är den enorma potential som finns för informatörer och PR-proffs att använda bilder bättre. Jag har ibland känt mig som Don Quijote internt när jag tjatat om bilders betydelse för den digitala kommunikationen. För cirka ett år sedan så hade ungefär en av tio releaser på CisionWire en bild, eller med andra ord 10%. Idag har vi lanserat ett par nya features och andelen releaser med en bild eller video har klättrat till cirka 20%.

 

Infographic om vikten av att använda bilder

 

Bilder engagerar och driver delning

Varför tror jag då så mycket på potentialen för bilder? Jag tycker mig ha ett antal konkreta anledningar till detta. Den första kommer från min egen konsumtion av nyheter/uppdateringar på nätet. Jag har kommit på mig själv med att tillbringa allt mindre tid på Facebook och allt mer tid på Instagram. Varför? Jo, för att jag tycker mig få mycket bättre upplevelser genom mina vänners Instagrambilder än jag får genom uppdateringarna på Facebook. Jag är inte ensam om att ha ändrat detta beteende, sociala nätverk som Instagram och Pinterest växer snabbt. En annan bloggpost kanske borde handla om hur Facebook har brutit sitt löfte till mig som användare, genom sponsrade uppdateringar etc, men det får vänta. Det jag dock märkt på Facebook är att det som fortfarande fungerar och engagerar är inlägg som är bilddrivna. Hur många av er har inte sett exempelvis barnen som skulle få skaffa en hund om de fick en miljon likes, vilket de klarade på under 24 timmar. Hade denna uppdatering blivit viral om inte bilden fanns? Jag tror knappast det. Så vill du som kommunikatör att dina nyheter ska ha en chans att bli virala succér, lägg tid på att hitta bra bilder!

 

Familjen som delade en bild på Facebook för att få en hund

En annan utveckling som jag tycker pekar på samma fenomen är att bloggar allt mer domineras av bilder. 2005 skrev jag ett debattinlägg på Aftonbladet om bloggar, då dominerades bloggarna av långa textiga uppdateringar som ofta hade många länkar till likasinnade textiga bloggposter. Idag jobbar många av de största bloggarna otroligt mycket med sina bilder och relativ lite med sina texter. Se ett par av min frus favoritbloggar House of Philia, Amanda Schulmans blogg och Pernilla Wahlgrens blogg. En mediesajt jag även tycker ha anammat detta med bildkommunikation på ett bra sätt är Feber.

För ett par månader sedan hade vi ett seminarium för Berghs PR-studenter. Efter seminariet skickade vi ut en enkät för att få feedback och passade på att fråga studenterna lite om hur de såg på framtidens kommunikation. På en öppen fråga om vad de trodde skulle bli viktigare framöver svarade alla någonting som handlade om bilder och video. För oss som har flyttat in i det digitala landskapet så tror jag att det kan vara intressant att ibland lyssna på generationen som inte växt upp i ett analogt mediesamhälle!

Bilder driver trafik genom sökresultat

Ett annat medium som vi som professionella kommunikatörer behöver ta allt större hänsyn till är Google. Ett av mina favorituttryck är ”Google is your home page”, vilket syftar till att de flesta konsumenter och läsare inte går direkt till din sajt utan börjar sin informationsinhämtning genom att googla. Vad har då detta med bilder och video att göra? Jo, som kommunikatör behöver du se till att dina nyheter kommer bra upp i Goolges sökningar. Någonting som kan hjälpa dig med detta är att Google älskar nyheter och uppdateringar med multimediainnehåll. Någonting annat som Google gillar är delningar i sociala medier och för att ha en större chans till detta behöver man som jag tidigare skrivit också jobba med sina bilder och videos.

Om vi kliver tillbaka och tittar lite på en till tes som jag tycker stärker detta så är det att bland våra populära på CisionWire så har oftast åtminstone varannan release en bild, i förhållande till att endast en av fem av övriga releaserna på CisionWire har bilder. Här och här är två bra exempel på releaser som använder bilder på ett bra sätt.

Varannan av de populära nyheterna på CisionWire använder sig av bilder

Fyra av nio populära nyheter på CisionWire har en bild

För att komma med ett par konkreta råd när det gäller bild-PR så hade vi i föregående april ett seminarium om bilder som var väldigt uppskattat. I samband med seminariet gav vi också ut fem tips för att maximera dina nyheters synlighet med hjälp av bilder.

Framtiden för bildanvändning inom PR

Jag tror att en av framtidstrategierna för PR-proffs kommer att vara att tänka i bild och video snarare än i text. Idag upplever jag att många jobbar hårt med att formulera sina nyheter i text och därefter glömmer alternativ hittar en bild som funkar ok. Framöver tror jag att potentialen ligger i att fokusera sitt arbete på bilden eller videon för att därefter lägga till en okej text, eller till och med kanske glömma texten. Ett klockrent exempel på hur man snarare tänkt i bild än i text tycker jag Redbulls fallskärmshopp från rymden! Felix Baumgartners hopp från rymden fick en enorm spridning i målgruppen och passade perfekt för konsumtion i mobilen på väg till jobbet.

Det är också intressant att Redbull valde att framförallt sprida nyheten i egna kanaler, men mer om detta fenomen får det bli i en annan bloggpost.

Sist men inte minst, en av förra årets nyheter som jag kommer ihåg med ett leende var just bilddriven:

alexander.mason@cision.com'

About Alexander Mason

Jag är Cisions sälj- och marknadsdirektör i Skandinavien. Med mer än tio års erfarenhet av Cision och PR-branschen har jag hunnit med det mesta. Jag har bland annat jobbat tre år i London som chef för Cisions analysverksamhet. De senaste fem åren har jag jobbat med att utveckla nya tjänster för Cision i Norden.