Fredagstips: 4 steg till att mäta rätt

Utvärdering och mätning har kommit att bli allt viktigare för oss kommunikatörer i takt med att det blir svårare att nå rätt mottagare med rätt budskap vid rätt tidpunkt. Och det finns mer data än någonsin tidigare. Men hur vet man att man är på rätt spår och inte tappar bort sig i den gigantiska mängden av tillgänglig data? The Future Buzz ger 4 tips:

1. Fokusera på rätt mätpunkter
Innan du drar igång en kampanj bör du sätta upp mätbara mål så att du vet vart du vill hamna när kampanjen eller kommunikationsinsatsen är över. Med dagens analysverktyg är det allt enklare att mäta i linje med affärsmålen. Om företagets största mål är att öka vinsten måste dina mätpunkter för marknadsföringen reflektera hur din kampanj eller dina insatser bidrog till detta. Fastna inte i KPIer som antal Twitterföljare eller sidvisningar – använd dem som vägvisare. Om du upptäcker en stor förlust på ett område vet du var du ska gräva djupare. Fokusera på utfallet.

2. Värdera dina bästa kunder
Det kan vara lockande att satsa på rabatter och dylikt för att driva folk till din hemsida, men detta är oftast en kortsiktig lösning som kan kosta mer än det ger. Satsa istället på relationerna till dina bästa kunder och lär dig mer om dem. Du kanske upptäcker att det är 20 procent av dina kunder som står för 80 procent av vinsten. Du kommer kunna dra ner på kostnader och öka försäljning om du behåller dem som verkligen gillar dig och det du gör. Hur blev de kunder? Vad gillar de? Ta reda på så mycket du kan.

3. Sätt värde på aktiviteter längs kundresan
Hur vet du vad som funkar i din marknadsföring och vad som inte funkar? Börja med att identifiera vilken roll varje kontaktpunkt eller aktivitet längs kundresan har. Så fort du skaffat dig en idé om hur kundresan ser ut kan du optimera dina digitala kampanjer och anpassa dem därefter. Analysera varje steg i hur kunden blev kund. Var det via en kampanj online? Eller hittade de dig via sökord på Google? Ju mer du vet, desto bättre kan du anpassa.

4. Bevisa marknadsföringens effekt
Rätt mätpunkter, de bästa kunderna och hela försäljningsresan –  alla dessa faktorer är viktiga för att mäta smart. Men det kanske viktigaste av allt är att bevisa vilken effekt marknadsföringen haft. Vad gav de där extra pengarna du la ner på en specifik kampanj och vad hade hänt om du inte satsat? Förutom att hjälpa dig investera pengar i rätt aktiviteter kan det hjälpa dig att ändra attityder hos ledningen.

Vill du veta mer? Ladda ner våra 5 tips om hur du ska tänka inför din medieanalys.

Källa: The Future Buzz