Fredagstips: 5 mobila trender 2016

Under 2015 har vi fått lära oss att vi måste tänka mobilt, inte minst när Google gick ut med att de skulle straffa hemsidor som inte var responsiva i mobila enheter. 2015 har också varit året då rörlig bild exploderat. Både Facebook och Instagram har satsat stenhårt på att pumpa oss fulla med rörligt material och många kommunikatörer har stått inför utmaningen att producera video för sina sociala kanaler (här kan du få tips på hur). Nu när vi förflyttat oss till mobilerna, vad ska vi ha i åtanke under 2016? Här kommer 5 saker.

Vikten av data
Mobila enheter är en guldgruva för marknadsförare som kommer kunna spåra användare efter geografisk plats, hur mobilen används och vilken typ av innehåll användarna söker på för att skapa träffsäkra marknadsföringsstrategier. Datan blir bara viktigare och viktigare och det finns massor. Det gäller bara att hitta rätt.

”Wearables”
Teknologin med wearables ligger bara precis i startgroparna. Boomen kom med lanseringen av Apple Watch men vi kommer få se mer av wearables framöver.

Sociala medier
Den sociala interaktionen har förflyttat sig från skärmarna till mobilerna. Facebook menar att över 85 % av deras aktiva användare loggar in via mobilen och att det är en trend som fortsätter att öka.

Ad blocking
Annonsblockeringen kommer som en naturlig följd av allt mer intensiva reklaminsatser i olika sociala kanaler. Oron inför vad annonsblockeringen kan ställa till med för marknadsförarna har spridit sig som en löpeld sedan Apple gick ut med att det går att blockera reklamen i deras mobiler. Men det råder skilda meningar om vilken effekt ad blocking kommer ha. Det är dock en trend att hålla koll på.

Rörlig bild
Rörlig bild exploderade under 2015 och trenden ser inte ut att avta. Konsumenterna efterfrågar lättsmält och snabbkonsumerat material och video är då ett perfekt format.

 

Källa: Marketing Directo