Fredagstips: Är all press bra för din sökmotoroptimering?

”All press är bra press” – ett uttryck vi stött på många gånger och ofta diskuterat om det verkligen stämmer?

Hur påverkas sökmotoroptimeringen av positiva och negativa PR-insatser i media? SEO-företaget Moz har tillsammans med den digitala byrån Fractl undersökt hur omnämningar i media påverkar sökmotoroptimeringen vid en stor mängd publicitet under kort tid.

Moz och Fractl

Genom att titta på olika varumärken som dominerade i media under 2015, valde de att få svar på följande frågor:

  • Har positiva omnämningar i pressen alltid fler fördelar än negativa omnämnanden?
  • Vilken typ av långsiktiga SEO-värden kan man vinna från en massiv omnämning i media?
  • Tjänar stora eller okända varumärken mer på att raseri finns med i mediauppmärksamheten?
  • Är negativa PR-trick värda den risk de kan medföra?

Läs mer om undersökningen och ta del av resultaten!

 

Vill du lära dig mer om sökmotoroptimering eller få fler tips på hur du ska göra för att den ska bli riktigt bra? Ladda då ner våra SEO-guider:

8 tips för din sökoptimering

SEO-checklista för pressmeddelande