Fredagstips: Så brainstormar du dig till bra idéer

Bra idéer växer som bekant inte på träd. Hur många gånger har du inte suttit och kliat dig i håret i hopp om att gnugga geniknölarna lite extra? Oavsett om du ska sätta en långsiktig kommunikationsstrategi eller komma på ditt företags nästa stora kampanj (som helst ska slå bättre än förra årets) behöver du generera bra idéer. Här kommer några tips kring brainstorming.

  1. Bjud in folk med olika bakgrund
    Det är lätt att hamna i gamla hjulspår om ni vecka efter vecka är samma team som ska komma med nya idéer. Bjud in andra som kan komma med nya perspektiv. Sannolikheten att ni kommer fram till genomförbara och intressanta idéer ökar om ni har olika typer av kunskap och erfarenheter.
  2. Håll mötet kort – det ska helst inte vara längre än 22 minuter
    För att det ska funka att hålla mötet kort krävs det att folk kommer förberedda till det. Dessutom gör korta möten att det är lättare för folk att hålla fokus och generera resultat.
  3. Förklara kontext och mål på förhand
    På förhand betyder inte samma morgon. Om du vill att folk ska leverera sitt bästa under brainstormingen bör du ge dem chansen att sätta sig in i sammanhanget minst två dagar innan. Berätta också vad det ultimata resultatet av mötet är så slipper ni slösa tid på saker som inte tar er i den riktningen.
  4. Be folk komma förberedda med några idéer
    Bra idéer kommer sällan på beställning. Om du ber mötesdeltagarna fundera över några idéer några dagar innan kommer ni få en bättre utgångspunkt när ni väl sätter igång med brainstormingen. Den som leder brainstormingen behöver själv komma med en handfull konkreta idéer för att sätta standarden för vad som räknas som bra idéer.
  5. Våga säga nej till dåliga idéer (snabbt)
    Det kan låta hårt att tvärt säga nej till en dålig idé men många brainstorming sessions flummar iväg och blir inget av på grund av att man inte vågar säga nej till dåliga idéer. Detta är såklart särskilt viktigt om du försöker hålla en kort och effektiv brainstorming session. En fara med att avfärda dåliga idéer är förstås att folk till kanske inte vågar säga det de har på hjärtat och att man därför även går miste om de bra idéerna. Därför ska du skapa ett tillåtande klimat.
  6. Etablera ett klimat där det är OK att komma med dåliga idéer
    Japp. Du ska avfärda dåliga idéer men inte det faktum att det finns dåliga idéer och att det är okej att ha dem. Skapa ett klimat där folk kan snacka fritt och få ut sina idéer. Sannolikheten att du får fram de bra idéerna blir större.
  7. Sätt gränser
    Att tänka utanför boxen i all ära, men för att kunna göra det behöver man ju ha en box. Sätt upp ramar för vilka som är era resurser och vad ni har att jobba med. Försök sedan se dessa som möjligheter för kreativitet istället för begränsningar.
  8. Var inte rädd för tystnad
    Alla som arbetar med försäljning vet att tystnad är makt. Tystnaden under en brainstorming session är tiden då folk funderar och vrider och vänder på idéer- antingen sina egna eller andras.
  9. Omfamna misslyckanden – utanför brainstormingen
    Om du har ett team som vågar experimentera och ta smarta risker och som blir belönade för det, kommer det att gynna idérikedomen. När man får testa att både lyckas och misslyckas får man en känsla för vilka idéer som är bra och värda att föra vidare.
  10. Gör brainstormingen online
    Beroende på vad ni vill åstadkomma genom att tillsammans generera idéer kan formatet för brainstormingen variera. Om det är en mindre uppgift kan det kanske räcka med att bjuda in teammedlemmarna till att bidra med idéer i exempelvis Google Docs. Fördelen är då att folk som annars inte hade haft tid att vara med i ett personligt möte får möjligheten att bidra.
  11. Ge möjlighet att komma med anonyma idéer
    Alla tycker inte om att stå inför andra och berätta om sina idéer. Det är dumt att gå miste om de idéerna på grund av blyghet eller obekvämhet. Skaffa en plats där de som vill lämna sina idéer anonymt kan göra det.
  12. Förbered för att inte få ut en enda bra idé
    Känn inte att du måste välja och fullfölja någon av de idéer som kom ur brainstormingen. Det kan kännas som slöseri med tid och pengar att kasta bort en hel brainstorming session men det är ännu värre att gå vidare med en dålig idé. Utvärdera istället och fundera över vad som kan göras annorlunda nästa gång. Är alla idéer verkligen dåliga eller kan någon kanske bli bra om ni jobbar lite mer på dem?

 

Källa: HubSpot