Ida Nilsson: “Snapchat är den kanal som intresserar mig mest just nu eftersom den växer så starkt i Sverige”

För fjärde året i rad hittar vi Ida Nilsson som nominerad till Cision PR Influencer Award. Idag är Ida PR director på V&B Change samt grundare av den populära bloggen Gilla Kommunikation. Tidigare har hon bland annat varit på Valentin & Byhr och arbetat på JC. Ida är även medförfattare till Sveriges största Facebook-studie, samt en omtyckt och engagerad föreläsare inom sociala medier, PR och kommunikation. Med Idas nyfikenhet och passion för branschen förvånar det oss inte att hon även i år är med bland de nominerade.

Namn: Ida Nilsson
Byrå: Change
Blogg: Gilla Kommunikation
Twitter: idanilsson
Instagram: idakarolinanilsson
Periscope: IdaNilsson

  1. Du är en av de mest inflytesrika PR-konsulterna i Sverige, vad är ingredienserna bakom din framgång?
    Jag ser inte mig själv som inflytelserik person och därför är det en svår fråga att svara på. Förhoppningsvis är det ett kvitto på att jag gör något rätt
  2. Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?
    Snapchat är den kanal som intresserar mig mest just nu eftersom den växer så starkt i Sverige. Jag är inte den som lägger ut flest snaps men jag är nog den som följer flest. Instagram är även en flitig kompis. Jag gillar bilder och det är en enkel kanal för att konsumera innehåll. Den ger inspiration och håller mig uppdaterad kring vad vänner, bloggare, profiler, byråer och företag gör. Facebook är min källa för nyheter och uppdateringar i nätverket. Även Linkedin är viktig för mig. En kanal som lanserat flera bra funktioner det senaste också. Jag kollar en hel del på YouTube men skapar inte själv så mycket innehåll där än.
  3. ‪Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till onlinekommunikation?
    Tidigare var det mycket kanalfokus – vad ska jag göra på Facebook, Instagram, YouTube till exempel. Nu är det mer en helhet över all digital närvaro, fokus på digital identitet. Även om vi tjatade om det för 2 år sen så var inte alla företag där. Nu är det mer hands-on på den punkten. Företag är också mer nyfikna och snabba på att anamma nya kanaler. Jag sitter också mer med affärsutveckling, hur kan man utveckla och anpassa företags produkt till att bli mer digital. Sen ska man inte glömma punkten med att analysera och mäta online, något som företag gör mer idag och som är ett viktigt verktyg i mitt arbete.
  4. ‪Känner du att du har en bra kontakt med dina läsare/dina följare?
    Generellt sett ja, men det är definitivt en sak som jag önskar att jag hade mer tid för. Det är det ofta engagemanget i mina läsare/följare som blir bortprioriterat i förmån för kunder och projekt.‪
  5. Hur känns det att vara nominerad i Cision PR Influencer Award 2015?
    Att omnämnas med så många kloka och inspirerande människor är fantastiskt hedrande.
  6. Och slutligen, vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2015?
    Alla på topp 5 är inflytelserika, starka och briljanta influencers. kanske är det året som Deeped tar hem det.

Här kan du läsa mer om Cision PR Influencer Award och de nominerade till årets pris.