Matti Palm: “Med en poddradio i öronen på väg hem från jobbet känner man sig både nyttig och underhållen på samma gång”

Bland våra nominerade till utmärkelsen Cision PR Influencer Award hittar vi Matti Palm, partner på Greenhill Relations. Matti har gjort resan från att vara journalist till att bli entreprenör och IT-utvecklingschef på en startup och idag jobbar han som PR-konsult. Matti håller även föredrag och utbildningar om PR och sociala medier samt har undervisat i journalistik. Vi har även luskat fram att Mattis dröm är att arbeta med kommunikation för mat.  

Namn: Matti Palm
Byrå: Greenhill Relations
Blogg: Greenhill Relations, Matti Palm
Twitter: mattipalm
Instagram: mattipalm
YouTube: mattipalm
Periscope: mattipalm

  1. Du är en av de mest inflytelserika PR-konsulterna i Sverige, vad är ingredienserna bakom din framgång?
    Jag tycker att vi i PR-branschen har ett ansvar att delta i en diskussion, inte bara om vad som är bra PR, utan det finns också en hel del intressanta etiska frågeställningar. Jag tror att många i branschen har bra och intressanta idéer som de håller inne med i onödan. Tänker du något viktigt, varför inte twittra ut det? Blir det en intressant diskussion, skriv ett blogginlägg! Och då kan du ju lika gärna tänka ett varv till och se om exempelvis en branschtidning är intresserad av att publicera det.
  1. Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?
    Twitter och Facebook är bra på att uppmärksamma frågor för vår bransch och bloggar, poddradio och debattartiklar är en bra plats att utveckla resonemangen. Sedan vi startade vår poddradio, PR-häxan, har det blivit ganska lite bloggande. Framförallt av hänsyn till alla vi som läser och producerar text hela dagarna. Med en poddradio i öronen på väg hem från jobbet känner man sig både nyttig och underhållen på samma gång.
  1. Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till onlinekommunikation?
    Mindre bloggande och mer video, podd och Facebook. Det gäller både för kunder och för mig själv. Fast Instagram tar över en del av Facebookanvändandet privat och vill man nå sina ungar så får man ju använda Snapchat.
  1. Känner du att du har en bra kontakt med dina läsare/dina följare?
    Jag känner det mer som att det är jag som är en läsare/följare. Det finns ju så mycket smartskallar där ute. Ska jag vara självkritisk tror jag att vi kanske skulle kunna bli lite bättre på att exempelvis hosta eftersnacket kring vår poddradio PR-häxan.
  1. Hur känns det att vara nominerad i Cision PR Influencer Award 2015?
    Toppen, så klart! Eftersom jag tycker att det är viktigt att vi PR-konsulter deltar i diskussionen så blir det ju ett kvitto att jag lever som jag lär.
  1. Och slutligen, vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2015?
    Pass!

Här kan du läsa mer om Cision PR Influencer Award och de nominerade till årets pris.