Så används sociala medier 2016

Hur har beteendet på sociala medier förändrats under 2016? Vilka är apparna som trendar och vilka börjar falla? Idag släppte Internetstiftelsen, i samband med ett seminarium hos Cision, årets rapport om hur svenskarna använder sociala medier 2016. Rapporten är en del av den stora rapporten Svenskarna och internet och bjuder på intressanta siffror. 

Under morgonen berättade Pamela Davidssoncisionsem och Måns Jonasson från Internetstiftelsen att vi i snitt använder sociala medier 7 timmar per vecka, ungefär lika mycket som en hel arbetsdag. Det är en ökning från förra året, och kvinnor spenderar mer tid på sociala medier än män. Bland kvinnorna finns en tydlig ökning hos unga kvinnor i åldern 16-25 år, som besöker sociala medier 12 timmar i veckan. Måns menar under seminariet att det för många blir ett naturligt tidsfördriv i till exempel kollektivtrafiken, och under diverse väntetider.

Snapchat dominerar hos unga

Facebook, som dominerat inom branschen fortsätter att öka i alla åldrar över 16 år medan Snapchat är det självklara valet för den yngre målgruppen. Hos användare yngre än 25 år är det minst 75 % som använder Snapchat, en app som framför allt är mest populär hos skolelever. Över 90 % av alla flickor i 11-19 års ålder har appen och många är inne i den minst en gång om dagen. Siffrorna bland flickor på gymnasiet har den högsta användarsiffran i undersökningen i år, där är det 97 % som använder Snapchat och 92 % är inne i appen varje dag.

92 av 100 gymansietjejer använder Snapchat dagligen.

Tittar man på de yngre männen, under 25 år, är det ett relativt nytt socialt medie som dominerar i deras användade, Reddit. 44 % av män under 25 år använder Reddit, och det sociala nätverket är i Sverige än så länge väldigt isolerat till den målgruppen.

Twitter minskar i användare 2016

(Bild från Internetstiftelsen)

Twitter står för årets chock, för första gången presenteras en minskning av användadet i ett nätverk. Svenskarnas användande av Twitter har minskat med 4%  på ett år. Av de som använder Twitter är det hälften som bara läser vad andra skriver. Måns analys under seminariet var att de stormar kring näthat och svårigheten att föra en diskussion på 140 tecken kan vara två saker som påverkar siffrorna i användadet.

 

Svenskar och sociala medier i podcast

Måns är vår senaste gäst i podcasten Passion för kommunikation där han tillsammans med Alexander Mason gör en djupdykning i siffrorna och berättar hur och varför vi använder sociala medier som vi gör under 2016. Lyssna på avsnittet direkt här:

Läs hela undersökningen Svenskarna och sociala medier 2016

Om du vill läsa hela rapporten om Svenskarna och sociala medier 2016 hittar du den hos Internetstiftelsen.