Tips till dig som vill skapa långsiktiga relationer med matbloggare

Den svenska mat- och dryckesbloggosfären har funnits sedan 2004 och företagen var tidigt ute med att skicka produkter till bloggarna i förhoppning om att bli omnämnda i något inlägg. På den tiden drevs de flesta bloggarna ideellt. Uppmärksamheten från företagen uppskattades och utbytet i form av exponering mot produkter fungerade för båda parter. Sedan dess har matbloggosfären utvecklats, men många företag har inte följt med i den utvecklingen.

”Skriv ett inlägg så får du ett förkläde”
Trots att bloggosfären funnits ett tag är förhållandet mellan företag, dess PR eller reklambyråer och bloggarna fortfarande relativt omoget. Att det förhåller sig så blev väldigt tydligt under paneldebatten vid förra årets matbloggsträff. Bloggarna tyckte att många av företagen som kontaktade dem underskattade deras arbete och värdet av att synas i deras nätverk. Från företagets sida ville man helst inte erbjuda någon typ av ersättning för att bloggaren skulle skriva och sprida informationen i det egna nätverket. Istället erbjöds bloggaren en produkt eller en giveaway, t.ex. förkläden med företagets logga.

Kinna Jonsson social mediestrateg, Fiduser communication som driver bloggen Kinnas blogg – Mormors mat och projektleder Matbloggspriset beskriver problemet:
– Det är viktigt att tänka på bloggarens situation. Bloggare kan vara egna företagare och leva på sin blogg och därför är det en oseriös förfrågan när ett företag i rent marknadsföringssyfte vill att bloggaren ska skriva och exponera företaget utan att få något tillbaka. En bloggare har ofta jobbat mycket hårt för att synas. Många bloggare tar fantastiska bilder tack vare att de investerat i en riktigt bra och dyr kamera samt spenderat många timmar på att träna foto och redigering.

Vilket värde kan du tillföra bloggaren?
Ett företag som jobbar långsiktigt och verkligen funderar på vad de kan ge bloggaren tillbaka lyckas bäst. Det behöver inte alltid vara ekonomisk ersättning. Som företag kan man också fundera över om man kan erbjuda bloggaren kunskap, en upplevelse utöver det vanliga, tillbakalänkar, hjälp med spridning eller annan exponering som kan ge bloggaren ett värde. Här gäller det att företagen tänker till. Saker som Kinna Jonsson själv uppskattat är en exklusiv chiliprovning, en inbjudan till en Supper Club, att synas i broschyrer, tävla med en extremt bra konditor, resa till Culinary Olympics samt synas med länk och namn på stora sajter.

Att tänka på vid arrangeradet av bloggresor och bloggevent
En som har goda erfarenheter att från företagshåll bjuda på värdefull kunskap eller en annorlunda upplevelse är Ylva Vitorovic, projektledare på Matbloggpriset. Hon har organiserat bloggresor och event både i det egna företaget VIVA Communication liksom för sin arbetsgivare Stena Line. År 2010 organiserade Ylva Vitorivic sin första matbloggsresa för Västsvenska Turistrådet i samband med deras aktivitet Skaldjursresan.
– När man organiserar bloggresor måste man börja med att läsa på om bloggarna så att man bjuder in rätt typ av deltagare som faktiskt har behållning av eventet. Därefter måste man se till att fylla programmet med aktiviteter och upplevelser som är engagerande och relevanta för bloggarna, inklusive tid för att hinna skriva och redigera bilder. Det är annars lätt fastna i ”inifrån-ut-tänket” och första hand visa upp det man själv tycker är viktigt. De flesta bloggare driver sin blogg vid sidan om ett heltidsarbete och får därmed inte betalt av arbetsgivaren för att delta i bloggresor. Därför kan det vara smart att genomföra bloggresan under en helg så att deltagarna slipper ta ledigt. 

 

6 tips till företag som vill kontakta bloggare:

  1. Gör din hemläxa – läs på hur just den här bloggaren fungerar.
  2. Bedöm om bloggaren som passar in med ditt företags kommunikation och dina syften.
  3. Träffa bloggare och lär känna dem.
  4. För en långsiktig dialog inte bara när du behöver hjälp.
  5. Fundera ut vad bloggaren kan ha nytta av som ni kan erbjuda.
  6. Arbeta för att hitta en win-win situation