Cision på Di Gasells avslutning i Stockholm

Stämningen var på topp när det igår var dags för den åttonde och sista Di Gasellen för det här året. Drygt 1500 gäster, varav cirka 1000 gaseller, samlades i Konserthuset för att kora och fira de sista vinnarna. Först ut var vinnarna för Stockholm och Upplands län och därefter kröntes vinnarna i Årets Digitala Gasell, Maratongasellen och ”Supergasellen”.

Cision på Di Gasell Stockholm

Kvällen kom att bjuda på mycket skratt, eufori och känslor men även allvar när entreprenörerna och de andra gästtalarna stod på scen. De viktigaste aspekterna som genomsyrade galan var drivkraften bakom att göra något du älskar samt att våga vägra lyssna på andras åsikter. Detta visade sig tydligt när förste man, Rovios marknadschef Peter Vesterbacka (grundare till världssuccén Angry Birds), kom upp på scen. På ett ödmjukt sätt berättade Peter hur deras två miljarder nedladdningar, och att 94 % av den kinesiska befolkningen känner till Angry Birds varumärke, bara är början på Rovios roliga framgångssaga.

Nästa gäst upp på scen var Efva Attling. Med stolthet i blicken berättade hon om hur hon från sin karriär som modell, sångerska och entreprenör nu har vågat leva ut sin tonårsdröm om att bli silversmed. Efvas framgångstips var ”take no shit”,  och att vi ska våga säga ja för att lyckas.

På scen efter Efva Attling var kvällens tredje gäst Conni Johnsson, VD för EQT partners. Conni delade med sig kring sin syn på private equity och kraven som följer med att ta in externa ägare. Han tryckte på vikten av att våga följa sina drömmar och tro på det man gör.

När det var dags för det vi alla väntat på – prisutdelningen – var det nog svårt för många att inte gripas av Ida Backlunds (grundaren av löshårsföretaget Rapunzel) glädjetårar när hon tog emot priset för Årets Digitala Gasell i Sverige. Med sin starka tillväxtökning på 336 procent och som en representant för generation ”Y not” berömdes hon av Googles marknadschef Gustav Radell och fick hela Konserthuset att skaka av jubel. Tårögt berättade hon hur hon utgick från sina egna behov och kunde knappt förstå själv hur Rapunzel på sex år har kunnat växa till otroliga 80 miljoner SEK i omsättning.

Priset för Årets Maratongasell gick till Netlight Consulting. Netlight Consulting är unika med sitt projekt ”Wostock”, där de arbetar aktivt med att få kvinnor intresserade av IT. Erik Ringnertz erkände att receptet bakom dess framgång inte är helt enkelt; ”Jag skiter i allt, en gång i veckan”.

Det mest eftertraktade priset av alla på Di Gasell 2013, ”Supergasellen”, delades ut av ingen mindre än Fredrik Reinfeldt. Med humor skiftade han fokus från frågor kring valet 2014 till att belysa hur gasellerna pekar mot framtiden. Reinfeldt påstod att entreprenörerna är hjärtat för vår framtida tillväxt, då det är dem som inte lyssnar på andra och det är dem som skapar de nya jobben. Det stämmer väl överens med Di:s statistik som visar att över 20 000 jobb har skapats av gasellföretagen de senaste tre åren.

Som livligast i Konserthuset blev det när supergasellen skulle koras och Zound Industries International tog hem priset. Med sin starka tillväxt på 10932 procent de tre senaste åren blev de det mest snabbväxande Gasellföretaget på 14 år. Affärsidén bakom företaget grundar sig i att de såg möjligheten att omvandla hörlurar från ett funktionellt tillbehör till en modeaccessoar. Konrad Bergström och Kenneth Schönborg kastade vinnarbuketten mot sina kollegor på läktaren och jublade livligt på scen tillsammans med statsministern och programledarna.

Stockholm och Uppsalas Gasellvinnare:

Årets Gasell Stockholm: Svenska Fotografiska museet (+ 4052 %). Jan Boman, Anna Berggren och Per Boman. Succékonceptet Fotografiska som vill ta svensk fotokonst ut i världen och internationell fotokonst till Sverige, talade om igår att de har planer på att expandera till New York och Shanghai.

Årets Gasell Uppsala: Happydress/House of Lola (+2311 %). Anna Eklund och Lottis Sparrman. Startade en vecka innan Lehmann Brothers gick i konkurs. Har mot alla odds jobbat med full fokus på sina kunder för att stärka sitt varumärke.

Årets Digitala Gasell Stockholm/Uppsala: Carolinas (Linas) Matkasse (+1175 %). Lina Gebäck och Niklas Aronsson. Gustav Radell från Google beskrev Linas Matkasse som ett ”fasen-att-jag-inte-kom-på-det-själv-företag”. Det kan man säga, en affärsidé som har fått företaget att bli världens största matkasseföretag på bara några år.