Framgångsrik digital PR: Lärdomar från Deportivo och Greenhill Relations/Unionen

I morse hade vi ett frukostseminarium hos oss på Cision där Deportivo och Greenhill Relations & Unionen gav exempel på framgångsrik digital PR.

Innovation som kommunikation

Mårten och Sandra från Deportivo var först ut och pratade om byråns tänk kring innovation som kommunikation. Deportivo använder innovation för att förtjäna målgruppens uppmärksamhet och fem av byråns kampanjer har spridits i över 100 länder i år. För oss visade de exempel på olika case där just innovationen drivit engagemanget. Vi fick bland annat höra om de lyckade kampanjerna Catch Steve Angello och Twitterklänningen.

Resten av casefilmerna hittar du på Deportivos hemsida.

På Deportivo har de tre programmerare, och en av de tre sitter i ledningsgruppen, vilket de själva ser som en framgångsfaktor. Alla anställda på byrån är intresserade av att hålla sig uppdaterade inom ny teknik, vilket också är en nyckel till innovationstänket enligt Mårten. “När mottagaren gör budskapet till en del i sin egen kommunikation har du lyckats med engagemanget. ”

Unionens digitala strejkvarter

Efter Deportivo var det dags för Jennie Zetterström från Unionen och Matti Palm från Greenhill Relations att ta plats på scen. De berättade om hur en strejk i lilla orten Fränsta fick uppmärksamhet och engagemang genom kampanjsajten på Unionen Opinion. Genom att återpublicera och samla alla reaktioner i sociala medier blev denna plats en viktig bekräftelse  både för strejkarna och de som engagerade sig.

Eftersom digital strejk var något helt nytt kunde Unionen berätta om detta under strejkens gång. De lät insatta personer uttala sig i ämnet, vilket i sin tur blev nyheter. Arbetet med kampanjen blev en meta-nyhet och stärkte Unionens arbete på sikt.

Några lärdomar från dagens seminarium:

  • Det visuella materialet i en kampanj är det som driver engagemang. Rörlig bild är ett otroligt kraftfullt verktyg för att berätta en story, både med fakta och känslor.
  • Det rörliga mediet är den nya pressreleasen!
  • Gör det enkelt att sprida ditt budskap.

Deportivo vann guld i kategorin Årets Experiential marketing för kampanjen Sweat for Water på årets Spinngala. Greenhill Relations och Unionen vann två silver i kategorierna Årets Nyskapare och Årets Word-of-mouth för Unionens digitala strejkvakter. Presentationerna från seminariet dyker upp här inom kort.