Glädje, spänning, värme och mod – Så blev Melodifestivalen en succé på sociala medier

My Söderholm lyckades tillsammans med sina kollegor från Socialminds att på uppdrag av SVT engagera så gott som hela Sverige på sociala medier. I tisdags kom My till oss på Cision och höll ett fantastiskt föredrag om hur de arbetade med sociala medier både före, under och efter Melodifestivalen.

Det var med mycket energi och ett brett leende på läpparna My Söderholm intog scenen i Garnisonen på Karlavägen 100 i Stockholm i tisdags morse. Det märktes verkligen att hon kommit för att hon älskar det hon gör och att hon gärna delar med sig av sina erfarenheter av sociala medier. Aldrig har vi sett så många klickande mobiler i luften som ville ta bilder på Mys presentation.

Mys tips

Här lyfter vi fram lite av det My pratade om under frukostseminariet.

Melodifestivalen = glädje, spänning, värme och mod
För att fånga essensen av Melodifestivalen hittade My och hennes team fyra värdeord som de ville skulle genomsyra all kommunikation. Orden glädje, spänning, värme och mod bedömdes representera vad Melodifestivalen står för. Utifrån dessa fyra värdeord utvecklade de sedan sin sociala mediestrategi.

American Idol som benchmark
Genom att titta på vad andra aktörer inom samma bransch gjorde på sociala medier kunde teamet lägga upp en strategi för Melodifestivalens sociala mediekanaler. American Idol var specifikt intressant eftersom de är väldigt aktiva på sociala medier. My poängterade att aktiviteten i de sociala kanalerna är väldigt viktig, för håller man inte sina kanaler levande somnar följarna. ”Det är väldigt svårt att väcka sovande följare”, menar hon.

Hemligheten med kanalen: språket, aktiviteten och målgruppen
Ett misstag många som arbetar med sociala medier gör är att inte tänka igenom språket som ska användas i varje kanal. My menar att varje kanal har ett eget språk och att man på förhand bör bestämma vem det är som snackar i kanalerna, hur tonaliteten ska vara, vilken hashtag man vill använda och vem man vill prata till. My kunde till exempel se hur olika målgrupperna var i de olika kanalerna genom att artisterna Samir och Viktor blev ratade på Facebook och älskade på Instagram. När engagemanget i målgruppen är högt blir det extra viktigt med korrläsning. My berättade att om de missade ett ord, stavade fel eller publicerade en lite konstig mening var följarna där direkt och kommenterade hur knäppa de var som inte kunde stava.

Snapchat en höjdare
Före, under och efter Melodifestivalen använde My och hennes team flertalet sociala mediekanaler för Melodifestivalen. Förutom SVT (TV-kanalen) och SVT online (hemsidan) arbetade de med Youtube, Facebook, Instagram, Snapchat och Twitter. Målgruppen för de olika kanalerna var olika och man valde därför att ha olika tonalitet i de olika kanalerna. Snapchat blev en succé bland den yngre målgruppen på 13-20 år och användes som en live-chatt från backstage. Artisterna kunde på det viset skicka direkta hälsningar till fansen, samtidigt som fansen kunde svara. My framhöll också vikten av att svara på inlägg och interagera med fansen i de olika kanalerna. Hon menar att alla blir så glada av att få svar och det påverkar inställningen till hela Melodifestivalen positivt.

För er som inte kunde komma på seminariet eller för er som vill ha mer av My kan ni lyssna på senaste avsnittet av vår podcast Passion för kommunikation:

För att försäkra dig om att du inte missar våra seminarier, anmäl dig till vår lista för eventutskick:

Förnamn: *

Efternamn: *

E-post: *

Land: *

Vi ses!