Hans Kullin: “Mitt bloggande drivs av nyfikenhet”

I samband med Guldäggsgalan, som ägde rum den 17 april, har vi på Cisions researchavdelning sammanställt en topptio-lista över de mest inflytelserika reklam- och kommunikationsbloggarna i Sverige.  På tredje plats i topplistan är Media Culpa, en blogg som drivs av Hans Kullin, PR-konsult och rådgivare inom sociala medier. Även Hans svenska blogg SOCIALA MEDIER finns med på topp tio-listan. Kullin, som hamnade på tredje plats i Cisions SPINN-galapris Sveriges PR-konsult med störst digitalt inflytande 2011, har mer än 15 års erfarenhet i kommunikationsbranschen och driver även Sociala Medier, på åttonde plats i månadens bloggtopp. Nedan avslöjar han hemligheten bakom bloggarnas framgång och delar med sig av de bästa knepen för att fånga hans uppmärksamhet.

Dina två bloggar ”Media Culpa” och ”Sociala Medier” tillhör de största och mest inflytelserika bloggarna om media, kommunikation och PR i SHans Kullinverige. Vad är ingredienserna bakom framgången?
Mitt bloggande drivs av nyfikenhet och en vilja att förstå hur saker och ting fungerar. Det tror jag gör att det jag skriver även kan bli intressant för andra. Följer man mina bloggar så kan man förhoppningsvis hitta ett och annat som man har praktisk användning för.

Du startade din engelskspråkiga blogg ”Media Culpa” redan 2004. Hur lång tid tog det att etablera bloggen?

Det gick ganska snabbt. Redan efter ett drygt halvår blev bloggen utsedd till Sveriges femte mest inflytelserika blogg. Fast det var i och för sig ganska lätt att synas då när det inte fanns så många bloggar.

Fem år efter lanseringen av ”Media Culpa” startade du den svenskspråkiga bloggen ”Sociala Medier”.  Vad lockade dig till att lansera ännu en blogg?

Det blev så många tillfällen när jag ville skriva något snabbt utan att behöva översätta saker från svenska till engelska så jag behövde en plattform där jag kunde jobba lite snabbare. Det andra skälet var att jag ville prova WordPress som bloggplattform, vilket gick så bra att jag även flyttade Media Culpa från Blogger till WordPress.

Hur skiljer sig läsarresponsen från de olika bloggarna?
Nuförtiden är det lite glesare med kommentarerna, men den svenska bloggen har något fler kommentarer medan reaktionerna på den engelskspråkiga bloggen oftare kommer i form av blogginlägg där andra personer använder min blogg som en nyhetskälla.

Vilka andra bloggar inom segmenten PR, reklam, media och kommunikation läser du?

Av de svenska bloggarna är det främst Fredrik Wass Bisonblog och när det gäller utländska inspirationskällor så lyssnar jag på en podcast som heter For Immediate Release. En annan bra gruppblogg är SocialMediaToday.com. Men egentligen så följer jag få bloggar idag där jag läser alla inlägg. Istället hittar jag intressanta blogginlägg via vänner på Twitter, Facebook och via olika automatiska sökningar.

Antal bloggar som skriver om PR, reklam och kommunikation har ökat stadigt de senaste åren. Hur ser du på den fortsatta utveckling inom denna bloggkategori?

Jag tycker ju att bloggen är svårslagen som nav i ens personliga närvaro i sociala medier och man lär sig så mycket om hur kommunikation på nätet fungerar genom att blogga aktivt. Därför är det roligt att antalet bloggar i branschen ökar, men de borde bli ännu fler.

Ditt företag 61 Degrees North har en profil på Facebook och du finns även på Twitter och LinkedIn. Hur använder du de olika kanalerna? Vilken av dem skulle du inte klara dig utan?

Vår företagsprofil ligger ganska vilande idag för att vi nyss startat.  Istället använder jag de olika kanalerna med mig själv eller mina bloggar som avsändare. Den kanal som är absolut viktigast för mig när det gäller yrkesrelaterad information och kontaktbyggande är Twitter.  Den är mitt öra mot omvärlden och den kanal där jag får spridning på mina blogginlägg.

Tror du att den svenska PR-branschen använder främst traditionella eller sociala medier för att nå ut med sina budskap? Vilka fördelar ser du med respektive kanal?

Jag tycker att många PR-byråer har blivit allt bättre på att använda sociala medier, även om det finns mycket att utveckla. Traditionella medier är fortsatt viktiga för att synas, alla finns trots allt inte på Twitter.

Slutligen, hur vill du bli pitchad till av PR-folk? Vilka misstag kan PR-folk begå när de kontaktar dig?
Genomgående kan man dela upp de pitchar som kommer till mig i två kategorier. Den första är ointressanta pressmeddelanden kring ämnen jag inte skriver om. Den andra är om nyheter jag redan läst om någon annanstans. Ingen av dessa ansatser fungerar förstås. Jag är nog ganska svårpitchad för jag vill ha något unikt när jag skriver. Så om man ska lyckas så bör man nog bjuda in mig till intressanta möten, konferenser eller liknande. Jag bloggade nyss om just detta.