Ilska, glädje, värme och rädsla – Frida Boisens recept på hur du blir en viral stjärna

Vad får ditt hjärta att slå? Det är frågan Frida Boisen tycker att vi bör ställa oss när vi ska skapa innehåll för våra sociala medier-kanaler. Igår kom Frida till oss på Cision och höll ett fantastiskt inspirerande frukostseminarium inför 300 personer i Garnisonen i Stockholm. Med utgångspunkt i sin nyutgivna bok Digital Succé – så lyckas du med sociala medier tog Frida med publiken på en resa bland känslor och viral puls.

Igår släpptes Frida Boisens bok Digital Succé – Så lyckas du med sociala medier och vi bjöd på ett exklusivt frukostseminarium tillsammans med den hett eftertraktade virala stjärnan.  Under seminariet fick vi höra vad det är som gör att vi engagerar oss i en viss typ av innehåll och gärna delar. Temat var känslor i form av ilska, glädje, värme och rädsla – och enligt Frida är det de här fyra värdeorden som gör att vi tar till oss och sprider vidare på sociala medier.  Här summerar vi några av punkterna Frida pratade om under seminariet.

Den virala ilskan slår starkt
Ilska är något som triggar igång människors digitala engagemang. När vi är missnöjda eller arga över något vill vi att världen ska få reda på det. Som exempel tar Frida upp när hennes egen åttaåriga dotter en dag kom hem och bad om en BH och hur hon var tvungen att skriva en krönika om ämnet.

Kraften i humor
Det som kittlar våra skrattnerver vill vi gärna dela med oss av. Frida pratar om kraften i humor och hur det skapar engagemang på sociala medier. En rolig bild behöver ofta inte så mycket tillhörande text, den talar för sig själv. Håll det kort! Ett exempel Frida lyfter fram är Hillary Clintons kudde med texten ”A woman’s place is in the White House”, som blev en jättesuccé på sociala medier.

Det varma hjärtat
Vi berörs av hjältesagor. Frida berättar om hur en passagerare på en buss spridit en bild på en busschaufför som tog sig tid och stannade när en liten flicka satt ner och grät vid vägen och hur storyn plockades upp i flera internationella medier.  Genom att belysa vardagshjältar kan du fånga och förändra en hel värld!

Vi lever alla med rädslor
Inlägg som lyfter fram det människor är rädda för berör och delas ofta. Frida tar ett exempel med en cancersjuk 3-barnsmamma som började skriva krönikor i slutskedet av sitt liv.

Frida poängterar att engagemanget måste börja i ditt eget hjärta och det måste vara äkta! Avslutningsvis ger hon oss sina 10 snabbtips på hur du lyckas med dina sociala medier:

  1. Öva öva öva!
  2. Säg det först! Sätt agendan!
  3. Säg det bäst.
  4. Gilla och dela. Var generös. Säg grattis!
  5. Våga följ först. Var inte blyg.
  6. Hashtagfiska.
  7. Pinga folk du pratar om.
  8. Välj rätt forum.
  9. Svara! Var aktiv i konversationen.
  10. Älska innovationer!

Kunde du inte komma på seminariet? Då kan du lyssna på senaste avsnittet av Passion för kommunikation! Frida Boisen gästar studion.