Kommunicera som ett flipperspel

Sluta bowla och börja spela flipper. Så kan man sammanfatta budskapet från Ninni Lindertz, marknadsstrateg på Facebook Norden, när hon på torsdagen pratade på Guldägget Inspirerar. Cision sponsrar likt förra året Guläggets PR-kategori.

Ninni Lindertz, Facebook Norden

Enligt Lindertz bygger framgång i sociala medier på att man förstår de speciella förutsättningar som gäller där. Framför allt måste man förstå att det krävs en ständig närvaro och högre aktivitetsnivå i sociala medier jämfört med andra medier. Man kan inte som i bowling bara ta sats, kasta iväg klotet och invänta resultatet. Istället måste man precis som i flipper skjuta iväg kulan, följa spelet och när bollen kommer tillbaka se till att få iväg den igen. 365 dagar om året. Bara så skapar man starka och hållbara relationer med sin målgrupp.

-Glöm inte att på Facebook slåss ditt företag om uppmärksamheten med dina kunders vänner. Det krävs en del för att klara den konkurrensen, sa Ninni Lindertz.

Lindertz berättade också att bara 16 procent av ett företags följare på Facebook ser en uppdatering. En siffra som understryker vikten av att ständigt vara närvarande på Facebook för att bli framgångsrik. Eller för att uttrycka det i sporttermer – sluta bowla, börja spela flipper.

Efter Lindertz presentation följde Guldäggets nomineringsvernissage. Vinnarna presenteras på Guldäggsgalan den 17 april. Du kan följa diskussionen på #Guldägget och läsa om gårdagens diskussioner på # GÄinspirerar. Alla nyheter om Guldägget publiceras även i deras pressrum.

Här är de nominerade bidragen till guldägget