Ronge & Rynell förtjänade publikens uppmärksamhet på Cisions frukostseminarium

Hur gör man för att förtjäna målgruppens uppmärksamhet? Mattias Ronge och Johan Rynell från Edelman Deportivo delade på Cisions frukostseminarium med sig av nycklarna bakom byråns framgångar och varför en stark kulturell insikt om målgruppen är det viktigaste för att skapa engagemang.  

I en värld där många produkter är ungefär likadana, ungefär lika bra och det är svårt att välja en dålig produkt eftersom alla kopierar varandra ställs nya utmaningar för den moderne marknadsföraren.

Nyfikna seminariebesökare begav sig till World Trade Center i Stockholm för att höra receptet bakom framgångar med kampanjer såsom Give a beep, Running on Love och For Sofia.

Ronge förklarade att det inte längre går att bara betala sig till resultat och förvänta sig att målgruppen kommer att lyssna. Marknadsförare måste själva lyssna mer än att prata och våga lita på det. Receptet för framgång stavas kultur. Istället för att fokusera på produktfördelar och varumärke i en kampanj har de valt att fokusera på vad målgruppen är intresserad av för att därefter introducera varumärket i deras sammanhang.

Innovativ teknik baserat på kulturell insikt

Genomgående för Edelman Deportivos kampanjer har varit de innovativa och tekniska lösningar som har implementerats, inte för att distansera sig från målgruppen utan för att få människor att känna mer och bli mer mänskliga. Ett exempel är svettmaskinen som omvandlade svett till vatten på Gothia Cup, ett annat är det virtuella barnet Sofia som är en kombination av en mängd olika barns ansikten världen över för att lyfta fram barn från de länder som media inte rapporterar om.

Det viktigaste är att ha en stark kulturell insikt. Där måste det börja. Sen kan man börja fundera på hur teknik kan lyfta eller förstärka den här frågan. Det börjar inte genom att vara innovativ med teknik.

Rynell och Ronge rundade av förmiddagens seminarium med att skicka iväg åhörarna med fem tips på hur man ska gå tillväga för att förtjäna målgruppens uppmärksamhet:

  1. Var nyfiken. Samla på spännande kulturella observationer varje dag. Du vet aldrig när du behöver dem.
  2. Säg det på ett nytt sätt. Att vara intressant är viktigare än att faktiskt ha rätt.
  3. Sikta högt. Att sikta mycket högre än vad du tror att du behöver är vad du faktiskt behöver.
  4. Använd teknik. Belys eller lös din målgrupps utmaningar genom att kreativt använda teknik.
  5. Skapa fame. Det finns ingen bättre marknadsinvestering när ett varumärke måste vara omedelbart valbart.