2024 knackar på dörren, och innan vi välkomnar det nya året är det dags att summera året som gått genom att blicka tillbaka på vad vi på Cision gjort inom kommunikation, PR och IR. Vi har samlat årets höjdpunkter – allt från artiklar till poddar och rapporter. 

Här vill vi presentera våra topp 3 mest nedladdade rapporter och tipsheets som reflekterar de mest aktuella trenderna inom vår bransch. Dessa resurser har inte bara fått stor uppmärksamhet för sina konkreta tips, utan de har också varit en källa till inspiration och kunskap inom kommunikation, PR och IR. Genom att lyfta fram dessa höjdpunkter, hoppas vi ge dig verktyg och idéer för att navigera framgångsrikt i det kommande året.

 

Topp 3 rapporter 2023

 

State of the Media 2023 

Cisions undersökning State of the Media 2023 är en årlig enkät, där journalister i 17 länder svarar på frågor om deras arbetsvardag och kontakten med kommunikatörer. Syftet med undersökningen är att öka förståelsen bland kommunikatörer för journalistikens förutsättningar, så att PR-arbetet kan förbättras.

I denna rapport tittar vi närmare på resultaten från de svenska journalisterna. Vad skiljer Sverige från resten av världen? Och var är vi lika? Vi kikar även tillbaka på föregående år för att se om det skett några förändringar över tid.  

Ladda ner rapporten här 

 

2023 kommer för alltid vara synonymt med året då AI slog igenom på bred front och folk flockades till AI-verktyg såsom ChatGPT. Känner du att du inte kommit igång på det sätt du önskat med ChatGPT, eller är du osäker på i vilka lägen AI kan fungera som en bra partner?

I vårt tipsheet tar vi bland annat upp hur AI kan effektivisera ditt arbete, hur du skapar en bra promt i Chat GPT och ger tips på vilka olika AI-verktyg som passar för olika situationer.

Ladda ner ditt exemplar av AI-tipsheetet här

PR Handbook Western Europe är PR-handboken som ger vägledning för kommunikatörer som vill uppnå bästa genomslag i Storbritannien, Tyskland och Frankrike.

Vi samlar information från tre seniora PR-experter från respektive land. De har alla lång erfarenhet och delar med sig av sina bästa tips, ger praktisk vägledning och användbara strategier för att maximera kommunikationens genomslag och effektivitet på dessa marknader.

Några av de nyckelfrågor som tas upp i handboken:

  • En skräddarsydd kommunikation: Lär dig att anpassa ditt budskap och din strategi. Få reda på vad som är specifikt för PR-arbetet i varje land.
  • Medielandskapet: Få insikt i medielandskapen i Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Vem sätter nyhetsagendan? Hur viktiga är de lokala medierna?
  • Handfasta tips: Du får mängder av experttips för att utforma nyhetspitchar som engagerar och påverkar den specifika målgruppen i varje land.

Klicka här för att ladda ner rapporten