I avsnitt 24 av Passion för kommunikation får studion besök av den borgerliga opinionsbildaren Rebecca Weidmo Uvell. Rebecca berättar hur hon driver opinion i sociala medier och hur bloggen fungerar som hub i hennes digitala närvaro. Dessutom avslöjar hon hur hon bemöter de kommentarer från känslorna hon väcker på Twitter. Vidare diskuterar trion i studion det politiska bloggandet i Sverige, vilka opinionsbildare det finns på nätet och vilka som har förmågan att påverka. Hur viktigt är det personliga varumärket och måste man brinna för det man gör?

Rebecca Weidmo Uvell, eller “högerspöket som vänstern älskar att hata” som hon har kallats, ger sin syn på den kontroversiella roll hon har fått i Sveriges politiska landskap. Hon berättar om sina förhållningsregler kring vad hon får och inte får skriva i sociala medier. Olika opinionsbildare avhandlas och betygsätts, vilket betyg får Zara Larsson av Rebecca?  

Vi tittar i förstoringsglaset och Weidmo Uvell förutspår utvecklingen på opinonsbildningsscenen. Du som ung och hungrig opinionsbildare vill ta för dig av makten får bra tips på rätta vägar att gå och fallgropar att undvika.

Ur innehållet

Poddavsnittet “Att driva opinion i sociala medier” handlar i stora drag om:

  • Den hårda tonen på sociala medier
  • Utökad makt för opinionsbildare
  • Opinionsbildning på nätet
  • Nycklar till att lyckas påverka beslutsfattare

Hat på sociala medier

Alla som vistas i sociala medier vet om att tongångarna ibland kan bli hårda. En som har fått utstå mycket hat är Rebecca Weidmo Uvell som berättar om sin förhållningsregel hon går efter då hon kommunicerar i sociala medier. Hon menar att allt hon skriver på Twitter måste kunna sägas ut högt live till personen i fråga för att hon ska publicera det.

Politisk opinionsbildare och kändis

På grund av de sociala medierna har vi fått ett med personfixerat klimat generellt och detta är inget undantag när det kommer till politiska opinionsbildare. Numera går man ut stort med namnen när man som tidning rekryterar journalister.

Nyheter har ingen monopol på, däremot en skarp opinionsartikel

Vilka är bäst på att påverka?

Missa inte när Rebecca Weidmo Uvell betygsätter olika opinionsbildare efter deras förmåga att påverka. Hur står sig Blondinbella gentemot Henrik Schyffert och hur kommer det sig att Zara Larsson har ett så stort genomslag?

Varför lyckas Rebecca Weidmo Uvell engagera?

Som vattendelare på den politiska arenan där alla har en åsikt om henne har Rebecca lyckats. Anledningen menar hon är hennes tydliga fokus på målgrupp, för att bli relevant för någon måste man begränsa sig. Hon definierar tre målgrupper:

  • Media
  • Politiker
  • Väljare

Bland väljarna finns även grästoppar, de opinionsbildare som påverkar sina egna nätverk och kan bli ambassadörer för ditt budskap.



Avsnitt 24

Avsnittet är cirka 37 minuter långt

Om Passion för kommunikation

I Cisions podcast Passion för kommunikation bjuder vi i varje avsnitt in en specifik gäst som är specialist inom sitt område. Det bjuds på tips, trendspaningar och intressanta samtal. I varje avsnitt är Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision Skandinavien och Åsa Melin Mandre, PR-konsult på Greenhill Relations med i studion. Gemensamt för alla gäster, Alex och Åsa är att de alla delar passionen för kommunikation.