Frida Ramstedt: “Det ligger mycket hårt arbete och många sena nätter bakom en framgångsrik blogg”

Frida Ramstedt driver bloggen Trendenser.se som toppade september månads bloggtoppslista över inredningsbloggar. Vi tog kontakt med Frida för att höra lite mer om varför hon började blogga.

Hej Frida! Din blogg Trendenser.se tillhör de största och mest inflytelserika bloggarna inom inredningsgenren i Sverige. Vad är ingredienserna bakom framgången?
Frida:  Träget arbete. Man kan lätt förledas att tro att allt går snabbt i den digitala världen, men det ligger mycket hårt arbete och många sena nätter bakom en framgångsrik blogg.

Hur kommer det sig att du började intressera dig för inredning?
Frida: Jag har nog inredningsintresset med mig redan hemifrån. Både mormor och mamma har alltid varit väldigt intresserade av inredning och investerade tidigt i designklassiker som hänger med än.

Vad motiverade dig att starta bloggen?
Frida: Jag ville skriva min c-uppsats på IKEA och ville”bevisa” att jag verkligen var lite mer inredningsintresserad än genomsnittet.

Hur lång tid tog det att etablera bloggen?
Frida: Det har varit en process under 10 år, men det stora genombrottet kom 2008-2009 när bloggar blev ett mer accepterat begrepp. Då hade jag redan hållit på i 3-4 år och hade ett gediget arkiv och bra erfarenhet att bygga vidare på. Idag kan det ta väldigt olika lång tid innan en blogg får läsare, men rätt inlänkning kan bli bloggstjärna över en natt – det svåra ligger i att orka fortsätta och hålla ut över tid, även de dagar du inte har inspiration eller då du kanske stöter på motgångar i livet som gör att du egentligen inte alls har lust att skriva.

Känner du att du har du bra kontakt med dina läsare?
Frida: Jo, men det tycker jag nog. Både digitalt och i den fysiska världen. Folk kommer ofta fram och småpratar och jag försöker alltid svara på mail och kommentarer. Efter 10 år och ganska många läsarundersökningar har jag också en rätt god bild av vilka som läser hur gamla de är och vad de vill ha i bloggflödet. Det är en enorm trygghet de dagar inspirationen sviker.

Vilka andra bloggar inom genren inredning läser du och finns det en känsla av gemenskap?
Frida: Sedan 2009 arrangerar jag en årlig bloggträff för inredningsbloggare varje år, sist var vi 70 personer som samlades på Scandic Rubinen i Göteborg över en helg. Vi ser inte varandra som konkurrenter utan försöker hjälpas åt och peppa varandra att bli bättre. Så absolut, visst finns det en gemenskap!

Bildkvalité är ofta en viktig del av en blogg. Vad är din uppfattning om bilder i bloggen? Lägger du mycket fokus på just bilderna?
Frida: Jag försöker fota det mesta själv med undantag för Hemnetgodis och produktbilder / tips på lika som bär och kollage. Jag tycker själv det är roligare att läsa bloggar med vackra bilder så jag sätter en ära i att inte publicera vad som helst.

Du har väletablerade sociala profiler på bland annat Facebook och Instagram. Hur använder du de kanalerna? Påverkar de hur du samlar eller sprider nyheter?
Frida: De är mina största trafikkällor. Näst efter Google är Pinterest den sajt som jag får flest besökare från. Facebook är också en sådan sida där jag försöker påminna läsarna om att det finns nya inlägg att läsa. Instagram är lite mer speciellt, där publicerar jag mer unika bilder snarare än återpublicerar, den trafiken är svår att mäta men givet att ag har fler än 55 000 följare så tror jag det också kan agera som påminnelse om bloggen då och då men är lite mer som en egen kommunikationskanal i sig- Allt går snabbare och är mer personligt där.

Slutligen, hur vill du bli pitchad till av PR-folk? Vilka misstag kan PR-folk begå när de kontaktar dig?
Frida: Jag vill inte bli uppringd. Är det något man inte hinner med när man jobbar och är ute på uppdrag så är det PR-personer som behandlar mig som anställda journalister på magasin. Jag ansvarar för min egen försörjning och har inte tid att åka på alla pressvisningar eller sitta i telefon för att prata om nya lanseringar. Jag vill helst ha materialet digitalt, kortfatttat och med lätta bilder (ni behöver inte skicka bilder i 300 dpi som äter upp månadens mobilpott när man kollar mailen 😉 Det räcker gott med en pressrelese och bilder med 180 dpi (för retina).