Ulrica Schenström: “Twitter är som ett skoldisco – alla är där men få vågar dansa”

Ulrica Schenström är en av de nominerade till PR-priset Cision PR Influencer Award som delas ut på Spinngalan. Ulrica Schenström är senior konsult på Hallvarsson & Halvarsson och har ett förflutet inom politiken. Idag arbetar hon med public affairs, kriskommunikation och medierådgivning.

Namn: Ulrica Schenström
Byrå: Hallvarsson & Halvarsson
Twitter: Uschenstrom
Instagram: Uschenstrom
Hemsida: Ulrica Schenström på Hallvarsson & Halvarsson

Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?
Facebook, eftersom det är mer mångsidigt och alla är där. Mera sällan Twitter eftersom det är som ett skoldisco – alla är där men få vågar dansa – och dansar de så dansar de bara med sina polare. Instagram är ju kul för där kan man vara mer personlig. Fast helt ärligt – ofta använder jag dem exakt samtidigt och kopplar ihop dem även om jag som sagt är mer sparsam med Twitter.

Hur jobbar du med digital PR för att bygga ditt eget varumärke?
Varumärke är ett begrepp som används till det mesta, även när det inte passar. Ett varumärke är bra att utveckla när man behöver visa att de egna produkterna eller tjänsterna skiljer sig från konkurrenternas, när de i själva verket inte alls gör det. Men för människor behövs inga varumärken. Vi är olika, så jag är helt enkelt jag. Det brukar fungera både digitalt och analogt. Mitt favoritcitat i livet är “Var dig själv – alla andra är upptagna”.

Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till onlinekommunikation?
Jag blandar nog mer. Både verkligen seriösa, och ibland kloka, politiska kommentarer. Men oftast det väldigt personliga. Det är sådant som är roligt. Det verkar som om det professionella och privata är på väg att blandas till en helt ny soppa.

Vilken är den viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?
Det är faktiskt att inte göra någonting, att helt enkelt inte delta. Det modigaste man kan göra är att säga: “jag umgås bara i verkliga livet”, eller som företag säga: “Vi gör fantastiska produkter, men vi är inte sociala”. Sådant kan kallas korkat eller integritet. Välj själv och fråga dig sedan varför du valde som du gjorde. Det visar sig också att det är mycket få av även de starkaste varumärkenas kunder och följare som engagerar sig. Och varför skulle man göra det? Livet består av rätt mycket mer än att engagera sig i sin konsumtion.

Vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2014?
Jag såklart – jag älskar att vinna!

Här kan du läsa mer om Cision PR Influencer Award och de nominerade till årets pris.