20 verktyg för större räckvidd på Instagram

Vill du nå fler personer på Instagram? I Forbes har Tomas Laurinavicius givit tips om 20 olika verktyg som hjälper kommunikatörer och marknadsförare att öka sin räckvidd på Instagram. Verktygen som är egna appar kopplade till ditt Instagram-konto ska hjälpa dig att både engagera, utveckla och analysera användarna och därigenom hjälpa dig att öka din synlighet på Instagram. Listan är skriven utan inbördes ordning.

image_editorSchedugram

Schedugram är ett verktyg som hjälper användare att planera uppläggningen av Instagraminlägg. Användaren kan bestämma vid vilken tid inlägget ska läggas upp automatiskt. Detta hjälper användare som hanterar flera konton eller användare som behöver ha en kontinuerlig närvaro i flödet. Se mer här

iconosquare-features-analyze-11Iconosquare

Verktyget fungerar som Google Analytics för Instagram. Med verktyget kan användaren analysera kommentarer, gilla-markeringar och engagemang. Det ger en grund för att kunna identifiera vilken typ av innehåll som får genomslag. Se mer här

 

Shopseen-Stores-3281797cdf78726af2a396bd6c50a757Shopseen

Kan användas för att hantera produktinventariet och försäljning. Shopseen har också en funktion som möjliggör att dela ett inlägg på samtliga kanaler samtidigt. Se mer här

 

 

tagboard-graphicTagboard

Tagboard håller koll på trendande hashtags. Användaren kan ta del av hur företag använder hashtags för att nå genomslag och trenda i sociala medier. Se mer här

 

 

postsoPostso

Det är en användarvänlig planeringsapp för sociala medier. Den funkar på flera olika plattformar däribland Instagram. Se mer här

 

 

picflowPicFlow

Är ett verktyg som skapar bildspel på Instagram. Användaren kan välja foton till bildspelet och lägga till musik. Se mer här

 

 

soldsieSoldsie

Verktyget ska hjälpa att belysa innehållet i beskrivningen och få användarens foton att länka vidare till innehåll publiken letar efter. Se mer här

 

 

ink136Ink361

Ska möjliggöra för användaren att få en mer överskådlig bild av innehållet för att lättare kunna analysera genomslaget. Se mer här

 

 

fbpowereditorFacebook Power Editor

Med verktyget kan användaren lägga upp sponsrade inlägg. Tomas Laurinavicius menar att det är ett av de enklaste sätten att hantera köpt marknadsföringsstrategi och nå publiken. Se mer här

 

 

crowdfireCrowdfire

Crowdfire används för att öka ett kontos antal följare. Dels erbjuds funktioner som ska underlätta hanteringen av befintliga följare men dels också att rapportera statistik om potentiella följare som kan vara intresserade av användarens konto. Se mer här

 

 

repostRepost

Erbjuder funktionen att dela inlägg som redan lagts upp av andra på Instagram. Se mer här

 

 

 

simplymeasured-rattSimply Measured

Ett analytiskt verktyg för olika sociala medier. På Instagram kan det användas för att mäta aktivitet i olika former och ger statistisk analys och rapport på varje aktivitet på användarens konto. Se mer här

 

 

 

socialinsightSocial Insight

Social Insight är en app som levererar statistik om användarens konto. Se mer här

 

 

laterLater

Erbjuder enkla sätt för användare att planera sin visuella innehållsmarknadsföring. Se mer här

 

 

sproutSprout Social

Är en plattform för att hantera konton på sociala medier. Den kan användas för analys, planering, publicering, och insamling av data kring varje inlägg. Se mer här

 

 

igerslikeIgerslike

Appen hjälper användaren att sålla bland följare på Instagram. Den kan användas för att följa de som följer dig. Alternativt för att ta avfölja de som inte följer tillbaka. Se mer här

 

 

gleamGleam

Gleam kan användas för att få ta del av följarnas mejladresser. Med appen kan användaren skapa tävlingar via Instagram och hänvisa vidare till registrering av mejladress. Se mer här

 

instaportInstaPort

InstaPort är ett enkelt sätt för användaren att spara Instagram-ögonblick på en lokal hårddisk, enligt Tomas Laurinavicius. Se mer här

 

 

webstaWebsta

Websta är ett gratis analysverktyg för Instagram som möjliggör analys av hashtag-ranking. Se mer här

 

 

 

quickQuick

Quick är en gratisapp som användaren kan använda för att lägga till text till foton på Instagram. Det hjälper användaren att engagera fler människor, skriver Tomas Laurinavicius. Se mer här

 

Du kan läsa listan på Forbes här.

Text: Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör, Beaconomist. Originalet publicerat i Beaconomist 31:2016.

Den här artikeln är framtagen i samarbete med affärstidningen Beaconomist, som riktar sig till moderna digitala publicister. Beaconomist är en prenumererad betaltjänst, men varje vecka hittar du genom samarbetet med oss på Cision ett urval artiklar publicerade i Beaconomist här på bloggen. Artiklarna finns även med i vårt nyhetsbrev PR Update, som kommer ut en gång i månaden. Inte prenumerant på PR Update än? Anmäl dig här. Intresserad av att veta mer och prenumerera på Beaconomist? Hör av dig till Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör på rolf@beaconomist.net eller 0708 – 20 82 94